Hej.
Jag har installerat en ny ytterdörr , ny karm och karmskruvar (fantastiska hjälpmedel).
Tufft jobb, jobbigst var nog att ta bort gamla karmen som var spikad !
Den nya karmen är korsmätt och vågad med ett jättlångt vattenpass, gångjärnen oljade
och allt enligt tips jag hittat på internet.
Men.............. dörren knarrar när jag öppnar och stänger, mina grannar säger:
"Det är nog karmen som knarrar"
Kan jag få ett råd ? Kommer knarret alltid att vara där eller är det övergående ?
:eek:
MatteSund
 
Jag hade samma problem med min dörr (Diplomat Moa) i helgen. Det visade sig att inte alla tre gångjärn var rätt justerade så all vikt låg på den nedersta tappen. När jag justerade dem så att alla tappar bar sin del av dörrbladets vikt så försvann oljudet.

Det var alltså själva gångjärnet som knarrade på min dörr men det lät som hela karmen knarrade.
 
Kolla om det finns en liten insexskruv undertill på varje gångjärn...där kan du skruva så gångjärnen höjs en aning.

Staffan
 
På mina satt insexskruven i överdelen/dörrdelen av gångjärnet. Först skruvade man av en topp/hatt och under den satt justeringsskruven.
 
Tack för tps ang justeringsmöjligheterna.
Jag har kollat och provat lite med den där insexan under hatten uppifrån.
Finns det något trix hur man kan kolla om gångjärnen belastas lika mycket ?
Eller är det "fingertoppen" som räknas ?
MatteSund
 
Om du justerar med skruven så att dörrbladet precis börjar lyfta på alla gångjärn så bör du ha hittat rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.