haha5810 haha5810 skrev:
Helt rätt - att ta bort luftfiltret och testa är steg 1
Om förgasaren flödar över. Vad kan det bero på
 
Nålventilen saknas elle inte tätar i förgasarens nederdel. Är en flotör där som ska trycka på den uppåt och tätta till när det är fullt och släppa in bensin när nivån sjunker.
 
  • Gilla
Mawe85 och 1 till
  • Laddar…
E Elvis1970 skrev:
Om förgasaren flödar över. Vad kan det bero på
Ibland finns en gummitätning på nålen till flottören. Om den är skadad, fattas eller sitter snett kan det droppa. Alternativt om du inte fick tillbaka den på rätt plats.
 
  • Gilla
Elvis1970
  • Laddar…
Då var det dags för min Klippo att strula, jag har svag gnista.

Hur är det med magnet på svänghjulet, skall det vara magnetiskt på båda sidor? Skruvmejseln sitter kvar på ena sidan, medans andra är helt omagnetisk. Hittar inget alls på nätet om svänghjulet och magneter . Nån som har bra tips ? Spolen mäter 4,6kOhm mellan jord och tändhatt, har läst att det verkar ok, men det kanske är nåt överslag i spolen? Dödarkabeln har jag tagit väck.
Har även en Husqvarna klippare med Briggs så kanske får prova riva den och flytta prylar.
 
  • En motor till gräsklippare med skruvmejsel och rost, verktyg på röd yta, underhåll pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Motor, verktyg, grön skruvmejsel, rost, reparation, maskindelar, smutsig röd yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F fusion skrev:
Då var det dags för min Klippo att strula, jag har svag gnista.

Hur är det med magnet på svänghjulet, skall det vara magnetiskt på båda sidor? Skruvmejseln sitter kvar på ena sidan, medans andra är helt omagnetisk. Hittar inget alls på nätet om svänghjulet och magneter . Nån som har bra tips ? Spolen mäter 4,6kOhm mellan jord och tändhatt, har läst att det verkar ok, men det kanske är nåt överslag i spolen? Dödarkabeln har jag tagit väck.
Har även en Husqvarna klippare med Briggs så kanske får prova riva den och flytta prylar.
Kanske den ändå behöver en ny tändspole, klippo funkar i evgheter.
 
P paralun skrev:
Kanske den ändå behöver en ny tändspole, klippo funkar i evgheter.
Ja, utom när man kör vanlig soppa, blir alltid vatten i tanken då... följde med villan när vi köpte, 20 år sedan nu. Bara bytt knivar 2 ggr , olja och rengjort förgasaren från avtten ett otal gånger.

Inget hum om magnet ?
 
Magneten ska inducera spänning till spolen och sen till stiftet. Den är anpassad för att ge gnista vid rätt tillfälle och bara på ett ställe, Luktar det bensin med stiftet borta. Som grabb för att kolla gnistan. la man stiftet på hållet och trampade, var allt OK så blev det en poff, om ej poff, så antingen ingen soppa eller stiftfel eller fel i spolen
 
J jonaserik skrev:
Magneten ska inducera spänning till spolen och sen till stiftet. Den är anpassad för att ge gnista vid rätt tillfälle och bara på ett ställe, Luktar det bensin med stiftet borta. Som grabb för att kolla gnistan. la man stiftet på hållet och trampade, var allt OK så blev det en poff, om ej poff, så antingen ingen soppa eller stiftfel eller fel i spolen
Jämför jag gnistan mellan Husqvarnan och Klippon så är det som natt å dag. Provat justerat avståndet spole/hjul och kört bladmåttet på 0,25. Jag är fortfarande nyfiken om det skall vara magnetism på bägge sidor av hjulet.
 
F fusion skrev:
Ja, utom när man kör vanlig soppa, blir alltid vatten i tanken då... följde med villan när vi köpte, 20 år sedan nu. Bara bytt knivar 2 ggr , olja och rengjort förgasaren från avtten ett otal gånger.

Inget hum om magnet ?
Jo men då har man nog matat klipparen med fel soppa.
 
P paralun skrev:
Jo men då har man nog matat klipparen med fel soppa.
Har jag inte Aspen så ser jag alltid till att köra tom tanken när jag kört vanlig blyfri. Fick förklarat att tanken expanderar dagtid i värmen och drar in fukt varje natt då den svalnar och att fukten påverkar blyfria bensinen. Man ser vatten i flottörkoppen, brukar räcka att tömma sen startar den alltid.
 
Bara på ena sidan , det brukar i bland gå att vrida svänghjulet fram och tillbaka med handen, lite snabbt för att få gnista. Gnistan ska vara blå är den rödaktigt så är det ingen fart på den och under komp i cylindern så orka den inte fram. Du får se hur du gör, spolar är inte gratis, men troligt fel, när det är dålig gnista.
 
J jonaserik skrev:
Bara på ena sidan , det brukar i bland gå att vrida svänghjulet fram och tillbaka med handen, lite snabbt för att få gnista. Gnistan ska vara blå är den rödaktigt så är det ingen fart på den och under komp i cylindern så orka den inte fram. Du får se hur du gör, spolar är inte gratis, men troligt fel, när det är dålig gnista.
Hoppas kunna flytta spole från Husqvarnan imorgon om den inte har brytarspetsar, den är hittegods och troligen äldre än Klippon. Startar bra men klipper inte så bra trots slipat blad. Trodde inte jag hade gnista öht innan jag provade nu i skymningen. Dagtid syns inget alls, medans Husqvarnans gnista syns dagtid.
 
Det måste nog vara samma modell på motorerna för att spolar ska passa, men inte fel med att se om dom är lika.
 
Måste varit dålig jordning av spolen , kanske i kombination med kraftig rost på magneten. Efter pustning med 300 papper och rostlösning samt justering med bladmått startade fanskapet, men då gick gasreglaget sönder istället 🤬😡🤬 Eftermarknads dynga med plasthandtag som sprack rakt av.

Nåväl, låst fast reglaget i förgasaren med buntband så får man slå av med soppakranen tills flottörhuset är tomt 😎
 
F fusion skrev:
Nåväl, låst fast reglaget i förgasaren med buntband så får man slå av med soppakranen tills flottörhuset är tomt
Jag hoppas att det är reglaget till varvtalsregulatorn du buntat fast och inte gasspjället. Sedan är det nog ingen stor sak att dra ut en tråd från spolen till en brytare så har du en bättre metod för avstängning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.