Bästa sättet att hålla koll på in- och utgifter är att bokföra allt.
Det finns ett gratisprogram som heter KmyMoney. Där skriver man in alla transaktioner och man kan hänvisa till olika konton ex.vis transaktionskonto, sparkonto, kortkonton, aktiekonton m.m.
Programmet finns i en svenskspråkig version med tillhörande handbok, och på youtube.com hittar man lätta exempel.
Se till att ta kvitton på allt så är det bara någon minuts jobb att skriva in.
Man kan dela upp inkomst och utgiftskategorierna i underkategorier, ex.vis Bil: bränsle, tvätt, service, skatt, reparationer, glödlampor o.s.v.
Resor: Tåg, flyg, hotell o.s.v.
Hus: Vatten, sopor, reparationer, målning, försäkring, el o.s.v.
Man kan skriva in betalningsmottagare och man kan schemalägga transaktioner, notera investeringar, ta ut rapporter och budget, m.m.
Vet man vad som kommer in resp. ut, så har man en god koll på ekonomin.

Lycka till
 
M
Jag gick ur facket, men är med i a-kassan såklart. 600kr/mån som jag investerar på börsen i ett dedikerat ISK. Mest för att se (och kunna skryta om några år) hur det utvecklas😃

Bytte bredband/tv-leverantör, gjorde 650kr/mån i skillnad.

Försäkringar är något man kan jobba mycket med, speciellt bilen, där ska man byta ofta då man tenderar att få betydande höjningar varje år som "trogen kund", vilket är lite sjukt🤬

Annars finns det nog mycket för många att hämta i snus, alkohol, cigaretter och annat osunt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Orientexpressen
Har du räknat ut vad varje mil kostar dig inkl lån, bensin, rep mm?
Kan gå/cykla/skaffa en moppe/vespa för en del av ärende där bil egentligen inte behövs?
 
Orientexpressen Orientexpressen skrev:
Har du räknat ut vad varje mil kostar dig inkl lån, bensin, rep mm?
Kan gå/cykla/skaffa en moppe/vespa för en del av ärende där bil egentligen inte behövs?
Ska man räkna lite snabbt, lån, diesel, försäkring, skatt, besiktning, service, nya däck, reperationer då blir det nog i snitt 9000 i månaden herregud!!! 300 om dagen

3700 lån månad
3000 diesel månad
1500 skatt år
500 besiktning år
2500 service år minst, nästa år en större på ca 5000
Däck? Vetifan då det inte köps varje år, köpte dock billiga sommardäck nu i våras 4400..
Reperationer, så olika svårt att säga. Ca 1500 nästa vecka iallafall
 
  • Wow
  • Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
Orientexpressen
Om du gör så här för varje större post får du en bättre inblick i din ekonomi och vad du kanske kan tänka dig att minska.
Att bli medveten om sina kostnader är första steget till att kunna minska dem.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Fast 9,19% ränta? Borde absolut gå att få billigare. Lade om ett blancolån hos Santander i förra veckan och fick 5,34% ränta utan att ens behöva förhandla.
 
Bra, då har vi rett ut det: @kanonkula du kan alltså flytta till USA så får du högre inkomst.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Bra, då har vi rett ut det: @kanonkula du kan alltså flytta till USA så får du högre inkomst.
Haha hur blev jag inblandad här?😁
 
K kanonkula skrev:
Haha hur blev jag inblandad här?😁
Ja du... det var mitt I natten. Det var TS jag menade. 😅
 
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo men det är inga 66 procent marginalskatt som här i Sverige om du tjänar 720k SEK per år. Redan vid 620k SEK är det 64 procent
Har du någonsin haft fel?
 
  • Gilla
CM1234 och 2 till
  • Laddar…
O
Ska man räkna lite snabbt, lån, diesel, försäkring, skatt, besiktning, service, nya däck, reperationer då blir det nog i snitt 9000 i månaden herregud!!! 300 om dagen
N Nikelasson skrev:
3700 lån månad
3000 diesel månad
1500 skatt år
500 besiktning år
2500 service år minst, nästa år en större på ca 5000
Däck? Vetifan då det inte köps varje år, köpte dock billiga sommardäck nu i våras 4400..
Reperationer, så olika svårt att säga. Ca 1500 nästa vecka iallafall
Det ”värsta” med den kalkylen är att i princip så är det enda du kan ändra genom att köra mindre dieselkostnaden. Så även om du minskar din körning med 30% så minskar bara kostnaden med ca 10%.

Eftersom bilen är en så stor kostnad för dig så hade jag avvägt att försöka byta bil. När man ska spara pengar så är det alltid de stora kostnaderna man ska titta på först för det gör oftast mest i kronor.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
N Nikelasson skrev:
Hej har ni tips på hur man kan spara pengar när det gäller fasta avgifter.

Jag har bytt mobilabonnemang till fello, mycket billigare! Byter när något billigare/erbjudande dyker upp. 95:- månaden just nu.

Jag blev medlem i en hundklubb kostar 150 om året men hund försäkringen blev 1200 billigare om året!

Jag har bytt bank och gick från 10.840 i ränta till 9.19!

Jag har ej Spotify, Netflix, Tv kanaler osv.

Måste finnas mycket mer som gör man kan komma ner i pris istället för att bara betala samma år efter år.

Ge mig alla tips ni har!

Elavtal, bilförsäkring, a-kassa (finns kanske billigare alternativ än den man är med i) mm

Jag vet man kan få bättre ekonomi utan djur och bil. Men djuren och bilen kommer jag inte göra mig av med däremot vill jag välja billigare alternativ utan att det behöver vara dålig. Bra försäkring är tex viktigt!
Minska skuldbördan genom att amortera extra på lån, du bli samtidigt mindre sårbar för ökade räntekostnader.
 
  • Gilla
Bådablir9 och 2 till
  • Laddar…
Lång tråd, så jag kan ha missat något. Har TS en partner eller är singel? Om singel - skaffa en partner. Två inkomster gör en enorm skillnad på privatekonomin.

Om jag jämför mitt liv som singel med nuvarande liv med partner och barn så är inkomsterna mycket större, medan kostnaderna inte alls ökat lika mycket. En "fördel" med familj är att tiden och orken inte längre finns för att göra saker som kostar pengar.
 
  • Haha
  • Gilla
Flipbed och 5 till
  • Laddar…
ALL BERT ALL BERT skrev:
Minska skuldbördan genom att amortera extra på lån, du bli samtidigt mindre sårbar för ökade räntekostnader.
Jag tycker man ska vara mycket försiktig med att amortera extra på sina bolån om man har dåligt med likvida medel.

Det är inte lånebeloppet som sätter krisen, det är avsaknaden av likvida medel att betala räntan som gör det.

(Amortering är alltså något som kan vara vettigt om man har gott om pengar och vill minska sina kostnader över lång tid, men att sträcka över av sina sista slantar till att banken ska trimma bolånet lite på toppen är extremt kasst. )
 
  • Gilla
16386 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.