Jag ska byta vägguttag utomhus, då den tidigare skadades. Hade en Elko Admiral, köpte en ny 2-vägs utanpåliggande vägguttag IP44 ELKO. Dock förstår jag inte vart jag ska sätta den jordade kabeln? (blå i N, brun i L
Men den gröngula kabeln vet jag ej vad jag ska göra med? (se bild)
 
  • Elko 2-vägs utanpåliggande vägguttag med märkning för N, L och en omarkerad jordplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den tredje skruven som sitter mellan N och L.
 
Röd vit elektrisk anslutningsklämma för kabel, märkt med "10A 250V", skruvfästen synliga, på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
W wallesthlm skrev:
Tack, men den går ej att skruva på. Du menar ngn av de 2 som sitter i mitten på kanterna?
Ja dom skruvarna sitter mellan N och L.
 
Det finns 6 skruvar - 2 till fas, 2 till nolla och 2 till skyddsjord.
 
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Ja dom skruvarna sitter mellan N och L.
Tack! Allt funkar nu.
 
Hur vet du att skyddsjorden fungerar? Hur har du kontrollerat det?
 
A
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hur vet du att skyddsjorden fungerar? Hur har du kontrollerat det?
Det är el han pillrade på men om jorden satt i gamla uttaget och sattes rätt i nya.

Vad kan gå fel?
 
Det som kan gå fel är att uttaget saknar skyddsjord. Eftersom Elkos uttag saknar märkning för var skyddsjordsledaren ska anslutas så kan det bli fel. Skyddsjordsledaren kanske hamnade på N-plinten vilket inte märks om JFB saknas. Det är ett tyst fel som märks först vid ett jordfel i anslutna maskiner, om man överlever det. Det minsta man alltid måste göra, även vid byte, är att kontrollmäta att skyddsjordsblecket i uttaget har kontakt med skyddsplinten i elcentralen. Men den kan fortfarande vara för dålig för att säkringen ska lösa ut tillräckligt fort. Man kan ju utgå ifrån att det gamla uttaget var korrekt dimensionerat, men har man instrumenten så är det snabbt gjort att även mäta upp skyddsjordens kvalité.
 
  • Gilla
waelli2 och 1 till
  • Laddar…
Fast saknar verkligen uttaget skyddsjord? Det är väl den typen som har dessa attiraljer på locket och sen går det ner en tunga i mittenhålet? Ts beskriver ju till fullo färgerna på kablarna och var de ska vara så ansluter man gulgrön till mitten som beskrivits så vad kan gå fel? Eller menar man matt installationen har varit fel utförd tidigare och bör kontrolleras. Vilket den alltid ska göras förvisso men ändå.
 
Jag beskrev vad som kan gå fel, och det kan ju också finnas ett gammalt fel med avbrott på skyddsjorden någonstans. Poängen är att man givetvis alltid gör en enkel kontroll vid bytet oavsett hur osannolikt man tror det är med ett fel.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Vill byta ett sådant uttag som diskuteras i denna tråden. Sitter på ett plank utomhus. När behöver man bättre ipklass än 44 de flesta uttag verkar vara ip44.
 
Nästan aldrig, ska du spola uttaget med en slang så ja det kan behövas, men ska det bara utsättas för vanligt regn räcker det långt med IP44
 
  • Gilla
Bengt65
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.