Hej, jag ska köpa ny vattenslang, 90 meter. Det blir väl att koppla ihop 3 stycken. Jag vill ju ha en så smidig och tålig slang som möjligt. År det någon här som vet något?
Tack på förhand.
 
Ska du släpa omkring den?
Ska den rullas ihop, eller placeras stationärt?
Ska den läggas ganska rakt, eller inte rakt?
Har du krav på prestanda i utloppsänden, dvs behöver du bibehålla ett visst flöde/tryck?
 
Skulle det vara möjligt så skulle du försöka korta ner sträckan genom att gräva ner en PEM-slang och fixa en extra utkastare närmare stället du behöver vattnet.
Du kommer nog ganska snabbt tröttna på att släpa på 100m 3/4 tum eller till och med 1tum(25mm) om det är något rejälare som behöver vattnet.
En 35m 13mm slang är t.ex för begränsande för att kunna köra en rejäl tre-fas hetvattentvätt och jag var tvungen att gå upp till 3/4tum slang.
 
Jag har Gardenas 3/4 tum slangar. Kör vatten från sjön och har ca 100 mm.
Har en 50 m och två 25 m slangar. Ihopkopplade.
Har en Gardena 5000 pump.

Tar in allt på vintern.
Fungerar utan problem.

Ville inte gräva då slangen ska upp på en stenig höjd innan gräsmattan tar vid.
 
Strip Strip skrev:
Ska du släpa omkring den?
Ska den rullas ihop, eller placeras stationärt?
Ska den läggas ganska rakt, eller inte rakt?
Har du krav på prestanda i utloppsänden, dvs behöver du bibehålla ett visst flöde/tryck?
Tack för frågan. Jag har redan nu en 90 m slang 3/4 tum som visst egentligen är avsedd för tryckluft. Den har fått flera hål, antingen av kaniner eller fåglar. Svår att laga dessa även med självvulkande tape. Vi skulle ju helst ha en vagn som kunde ta hela slangen men som nu har vi den hoprullad på en krok på en husgavel. Vi lägger ut den och drar den hit o dit för bevattning av träd. Trycket är ok.
 
Ok, men inte drar du omkring alla nittio metrarna? Vanlig trädgårdsslang är ju helt olidlig att jobba med; både tung och ovillig.

Jag vattnar min gräsmatta och har knappt samma avstånd som du till min spridare längst bort. Nyligen köpte jag en lätt, flatrullad slang, som jag använder den första biten från vattenposten till första förgreningen. Den är inte så lätt att rulla upp snyggt för hand, men jätteenkel att rulla upp på en slangvinda. Huruvida den är hållbar får framtiden visa, men jag tänker att polyesterväven på utsidan knappast kan vara en nackdel då brandslangar är uppbyggda på samma sätt. Nackdelen med sån slang är dock att den knippar sig lätt, så man får lägga den i ganska yviga kurvor.
 
  • Trädgårdsslang på rulle, vattenkrananslutning, gräs, ute, handtag, slangkoppling, droppar av vatten, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.