N nu1mlock skrev:
Häromdagen slutade robotgräsklipparen plötsligt fungera. Det står E1 i displayen och i appen står det "Kabel saknas".

Jag hittar dock inte några skador på gränskabeln och lampan i laddstationen lyser konstant grönt. Jag drog ur och satte i kablarna och det lyser fortfarande grönt.

I manualen står det följande om Error 1:

Laddstationen lyser grönt, så manualen påstår väl i princip att kabeln är fel inkopplad, men det kan den inte vara för den har fungerat i tre år.

Jag ska prova att lägga ut en ny pytteliten ring med gränskabel och ansluta istället. Får jag samma fel med gräsklipparen så kan jag utesluta min gränskabel i alla fall.

Edit: Suck! En kort begränsningskabel fick gräsklipparen att börja klippa så det är något fel på min nuvarande kabel. Det blir svårt att hitta det...
Du har säkert uppdaterat till version 3.30.0+1 ?
Jag fick samma problem som dig med den versionen, ta en USB och tryck in en äldre version så funkar det fint igen. Ta sedan bort automatisk uppdatering i appen
 
  • Gilla
nu1mlock
  • Laddar…
K KristofferV1 skrev:
Du har säkert uppdaterat till version 3.30.0+1 ?
Jag fick samma problem som dig med den versionen, ta en USB och tryck in en äldre version så funkar det fint igen. Ta sedan bort automatisk uppdatering i appen
Seriöst? Då måste jag nergradera direkt!

Jag uppdaterade faktiskt manuellt för jag tyckte att det lät intressant med zonindelning samt bättre ultraljudsensor men tji fick man. Varken zonindelning eller fungerande gräsklippare. :)

Däremot vill jag vara tydlig med att jag uppdaterade gräsklipparen för några veckor sedan, men gräsklipparen dog för max en vecka sedan, kanske fem dagar.

Jag återkommer när jag har nergraderat mjukvaran.

Intressant förresten att changelog för senaste uppdateringen bl.a. innehåller:
- Improved boundary wire recognition
 
N nu1mlock skrev:
Seriöst? Då måste jag nergradera direkt!

Jag uppdaterade faktiskt manuellt för jag tyckte att det lät intressant med zonindelning samt bättre ultraljudsensor men tji fick man. Varken zonindelning eller fungerande gräsklippare. :)

Däremot vill jag vara tydlig med att jag uppdaterade gräsklipparen för några veckor sedan, men gräsklipparen dog för max en vecka sedan, kanske fem dagar.

Jag återkommer när jag har nergraderat mjukvaran.

Intressant förresten att changelog för senaste uppdateringen bl.a. innehåller:
Tyvärr hjälpte det inte att nergradera mjukvaran i mitt fall. Jag provade både 3.28 och 3.26 men gräsklipparen visar ändå E1 och vägrar starta/hitta hem.

Det kanske helt enkelt var ett tråkigt sammanträffande i mitt fall... Skit :)
 
N nu1mlock skrev:
Tyvärr hjälpte det inte att nergradera mjukvaran i mitt fall. Jag provade både 3.28 och 3.26 men gräsklipparen visar ändå E1 och vägrar starta/hitta hem.

Det kanske helt enkelt var ett tråkigt sammanträffande i mitt fall... Skit :)
Lyser lampan grönt på laddaren?
 
S SA6BTU skrev:
Lyser lampan grönt på laddaren?
Ja, lampan lyser grönt hela tiden.

Men eftersom det fungerade bra med en kortare kabel så måste det ju vara trasigt någonstans på nuvarande gränskabel. Nergradering av mjukvaran till äldsta version hjälpte inte heller.
 
Grattis.

Du får några timmar i trädgården krypande på alla 4 med grannar som undrar om du glömt din medicin men sen är det löst 🤣
 
Skulle direkt vilja avråda från att uppgradera.
Många verkar ha fått problem, min är inkluderad...
 
S SA6BTU skrev:
Skulle direkt vilja avråda från att uppgradera.
Många verkar ha fått problem, min är inkluderad...
Mm, verkar vara svajig release...

Min snurrar nu med 3.28 och har gått perfekt i två dagar, lurigt med intermittent E1. Uppstår alltid när den står och laddar.

Utesluter inte att det har med laddstationen att göra, när kabeln har varit av eller skadad brukar det vara väldigt tydligt. Kul med något att göra på semestern....
 
Ligger på 26-versionen. Fungerar fint
Är det någon som kör 30-versionen framgångsrikt?
 
Min tvärdog idag med 30 versionen....
Felsökning i morgon
 
  • Ledsen
danjohaneriksson
  • Laddar…
Förra veckan när jag hittade robotgräsklipparen död så hade grannen arbetat nära tomtgränsen (på sin sida).

Det var även där som robotgräsklipparen stod - den hade kört över gränskabeln lite för långt (jag har lagt gränskabeln med marginal!) och fastnat på grannens sida. Detta var kanske endast 5m från laddstationen.

Min första tanke när felmeddelandet visade E1 som betyder att gränskabeln saknas, var att grannen kanske hade råkat sätta ner en spade eller så genom kabeln men jag har grävt upp hela den sidan och kabeln ser helt orörd ut.

Det känns nästan inte troligt att det är kabeln som har gått sönder då den har legat nergrävd i tre år.

Dom små bitarna som jag har hittat som har hamnat ovan mark ligger plant med marken så gräsklipparen ska inte ha kunnat klippa den. Dessa bitar har jag förstås inspekterat och dom ser också orörda ut, förutom lite smuts.

Samtidigt fungerade ju gräsklipparen med en mycket kortare ny gränskabel, så kanske är min nuvarande trasig ändå. Men jag förstår bara inte var någonstans eller HUR.

S SA6BTU skrev:
Min tvärdog idag med 30 versionen....
Felsökning i morgon
Menar du att du fick felmeddelandet E1 eller dog den helt och hållet?

Edit: Jag mätte gränskabelns ändar med en multimeter som tyvärr visade 0 och pep ingenting. Den ska tydligen visa lågt motstånd och pipa om kabeln är hel men den visar inget motstånd och piper inte. Multimetern är testad och fungerar.

Så det blir nog till att beställa någon mojäng för att hitta kabelbrottet för jag orkar inte gräva upp allt och sitta på knä en heldag.
 
Redigerat:
Jag kör med 3.30, på två stycken klippare. Funkar utan problem.
 
Uppdatering:

I mitt fall är det en kondensator på laddstationens moderkort som dött.

V3.30 är alltså oskyldig.

Såg dessutom att jag har garanti kvar, tänkte testa den🤔.
Synd att jag inte tänkte på det när nätagget dog...
 
D danjohaneriksson skrev:
Ligger på 26-versionen. Fungerar fint
Är det någon som kör 30-versionen framgångsrikt?
Min funkar flawless med 3.30.0 +1.
Däremot hittar jag inget som rör zonindelning.....
 
  • Gilla
SA6BTU
  • Laddar…
Jag köpte en signalkabeltestare från Bauhaus som jag testade på min gränskabel. Kabeltestaren lyser kontinuerligt om kabeln är hel, vilket den gör i mitt fall. https://www.bauhaus.se/signalkabelsokare-grimsholm-ms6812-till-robotgrasklippare

Väldigt konstigt! Min gräsklippare påstår att gränskabeln är trasig, men laddstationen lyser grönt.

Med en temporär kort gränskabel på några meter så fungerade gräsklipparen.

Samtidigt visar signalkabeltestaren att gränskabeln är hel, precis som laddaren gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.