Hej, vårat hus är ligger på toppen av en rullstensås. Extremt näringsfattig jord med mestadels sand och sten. om Det regnar 10-15 mm så är gräsmattan torr på 30 min. 2018 tog torkan hela gräsmattan och den har inte återhämtat sig sedan dess. Söker nu tips på hur vi på enklaste sätt kan få gräs att etablera sig. Vi har ca 1500 kvm gräsyta och därför är inte alternativ som att lägga flera olika lager jord/lera/markduk aktuellt. Kanske ett frö som funkar bra och/eller metod som gör att vi kan få en etablering av lite grässtrån mellan ogräsen. ;)
Förbrunnen gräsmatta, träd, rödfärgad stuga i bakgrunden, sommardag, utomhusmiljö, torkat gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är budgeten? Kanske plantera buskar och träd så det skuggar och blir mysigare ?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Skugga
Låt gräset växa så det blir mer djuprotat.
Blanda med klöver för att både få kväve och bilda jord snabbare.
Välj gräsfrö från blandningar avsedda för torra lägen.
Fundera på att köra ett till två år med gröngödsling och täckgröda för att få upp mullhalten. Här kan man med fördel slänga ut halm, träflis etc som bryts ner parallellt med växtligheten eller om man kommer över jord t ex från kommunen då sprid ut den.

Jag skulle dela upp tomten i zoner baserat på användning och anpassa skötseln efter detta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vet inte var i landet du bor men det är rätt torrt i stora delar och du ser ut att ha klippt ganska kort. När är torrt så brukar längre gräs klara sig bättre. Det är kanske inte lika snyggt och prydligt som ett snaggat biljardbord men det är bättre än torrt och knastrigt. Har för mig att Granngården Slottspark ≈ Weibull Extra Green är ungefär samma blandning och marknadsförs som torktåligt. Den kan du dock inte klippa 1 cm utan är det en torr sommar får du nog låta den bli 7–8 cm. Kan gradvis klippa ner den framåt mitten av augusti om det börjar bli fuktigare.
 
Tips 1: Om det är torrt och näringsfattigt så rekommenderar jag en ren rödsvingelblandning. Det är nog den grässort som behöver minst vatten och gödning och som relativt enkelt går att få tag på för vanliga dödliga. T ex Skånefrö har en blandning av 100% svingel som heter just "100% svingel" (har jag för mig). Det finns säkert andra också om man googlar.

Tips 2: Använd årstiderna till din fördel -Så antingen på försommaren eller ännu hellre under sensommaren, typ Augusti (beroende på var i landet du bor) och undvik sommarmånaderna -gräsfrön behöver fukt och värme och ljus för att gro. Mitt i sommaren är det ofta svårt att hålla fröna fuktiga. Försommaren kan funka jättebra att etablera gräsmatta, men gräsfrön behöver värme för att gro och på försommaren kan det fortfarande vara lite svalare i jorden än på sensommaren...

Tips 3: Gräsfröna måste få förutsättningar för att etablera sig så räkna med att du behöver vattna en del för att gräset ska kunna gro och slå rot mellan tuvorna och ogräset om regnet uteblir :). Kanske kan du dela in gräsmattan i sektioner och ta en del i taget -1500kvm är mycket att hålla fuktigt i några veckor! Har du haft det så här sedan 2018 så känns det som att du är den uthålliga personlighetstypen som kan vänta några år till på att hela mattan kommer tillbaks?! :)
 
hevi hevi skrev:
Tips 1: Om det är torrt och näringsfattigt så rekommenderar jag en ren rödsvingelblandning. Det är nog den grässort som behöver minst vatten och gödning och som relativt enkelt går att få tag på för vanliga dödliga. T ex Skånefrö har en blandning av 100% svingel som heter just "100% svingel" (har jag för mig). Det finns säkert andra också om man googlar.

Tips 2: Använd årstiderna till din fördel -Så antingen på försommaren eller ännu hellre under sensommaren, typ Augusti (beroende på var i landet du bor) och undvik sommarmånaderna -gräsfrön behöver fukt och värme och ljus för att gro. Mitt i sommaren är det ofta svårt att hålla fröna fuktiga. Försommaren kan funka jättebra att etablera gräsmatta, men gräsfrön behöver värme för att gro och på försommaren kan det fortfarande vara lite svalare i jorden än på sensommaren...

Tips 3: Gräsfröna måste få förutsättningar för att etablera sig så räkna med att du behöver vattna en del för att gräset ska kunna gro och slå rot mellan tuvorna och ogräset om regnet uteblir :). Kanske kan du dela in gräsmattan i sektioner och ta en del i taget -1500kvm är mycket att hålla fuktigt i några veckor! Har du haft det så här sedan 2018 så känns det som att du är den uthålliga personlighetstypen som kan vänta några år till på att hela mattan kommer tillbaks?! :)
Tack för bra tips. Vi bor i Norra Halland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.