Nissens
Perost336 Perost336 skrev:
Beräkning drift båda pannorna på el december till april resulterar i kr 50000/37500/24000
(elpris per kwh 4 kr/3kr /2 kr)
Beräkning drift minipanna och vedeldning
67500/42000/40500
(eldar både uppe och nere)
alt
48750/23250/21750 (fryser och eldar endast på nv)
Beräkning:
elpris per kwh 4 kr/3kr /2 kr samt vedpris 125 kr 40 liter
Jag fick ved hemkörd för 1000kr kubiken i våras, och det var dyrare än vanligt. Låter som du fått svindyr ved…
 
  • Gilla
Perost336
  • Laddar…
Perost336 Perost336 skrev:
Tack för tips, huset är byggt 1948, dvs inte isolerat med dagens material. Har inte råd att investera i luft/vatten på 1 inkomst, tyvärr..annars hade jag gjort det tror jag
Om du har råd med en lite mindre investering och har plats för en ackumulatortank skulle du kunna bevaka blocket efter begagnade vedpannor. Kanske inte så många som byter i dessa tider med dyr el, men det kan vara ett sätt att åtminstone få lite mer effektiv vedeldning på plats.

(Förutsätter förstås att du hittar ved att köpa som inte är kriminellt dyr.)
 
  • Gilla
Perost336
  • Laddar…
Får leverans imorgon. 24 kbm torr kluven torkad björk på ett flak. Motsvarar 24x0,35 fast ved = 21400 kWh björkved. Kostnad 17600 = 0,82/kWh (Värmer äldre (1734) hus tillbyggt 1994 (100 kvm) 8 rok inkl varmvatten.)
 
  • Gilla
Perost336 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Jösses, värmer du enbart med ved?
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jösses, värmer du enbart med ved?
Jösses, värmer du själv enbart med el?
 
Perost336 Perost336 skrev:
Tack för tips, huset är byggt 1948, dvs inte isolerat med dagens material. Har inte råd att investera i luft/vatten på 1 inkomst, tyvärr..annars hade jag gjort det tror jag
Det är tufft ekonomiskt då!
Börja med att försöka få tag på billigare ved, det brukar gå bra nu på sommaren.
Sen, den där värmepumpen som du bara skriver kort om, är det en luft/luftvärmepump? Den är mycket effektivare som värmeproducent än den vattenburna elvärmen du använder så mycket. Nästa vinter skruvar du ner elvärmen så lågt det går på övervåningen, (eldar med billig ved om det går att få tag på) och låter värmepumpen stå på typ 22 grader. Då kommer den ge så mycket värme den kan och elvärmen får vara stöttning vid behov. En LLVP förbrukar 1 kWh el och ger typ 3 kWh värme (om det inte är 20 grader kallt ute, då blir det sämre), medan en elpanna förbrukar 1 kWh el och ger 1 kWh värme. Dessutom kan en LLVP ge behaglig kyla på sommaren.
Försök också att ta dig råd att isolera vinden bättre, det brukar löna sig.
 
  • Gilla
Perost336
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag fick ved hemkörd för 1000kr kubiken i våras, och det var dyrare än vanligt. Låter som du fått svindyr ved…
Ja, alla höjde priserna här i norrtälje. För 2 år sen betalade jag 700 för en säck björkved med lev. förra året närmare 2000 för blandved om jag hämtade själv..
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är tufft ekonomiskt då!
Börja med att försöka få tag på billigare ved, det brukar gå bra nu på sommaren.
Sen, den där värmepumpen som du bara skriver kort om, är det en luft/luftvärmepump? Den är mycket effektivare som värmeproducent än den vattenburna elvärmen du använder så mycket. Nästa vinter skruvar du ner elvärmen så lågt det går på övervåningen, (eldar med billig ved om det går att få tag på) och låter värmepumpen stå på typ 22 grader. Då kommer den ge så mycket värme den kan och elvärmen får vara stöttning vid behov. En LLVP förbrukar 1 kWh el och ger typ 3 kWh värme (om det inte är 20 grader kallt ute, då blir det sämre), medan en elpanna förbrukar 1 kWh el och ger 1 kWh värme. Dessutom kan en LLVP ge behaglig kyla på sommaren.
Försök också att ta dig råd att isolera vinden bättre, det brukar löna sig.
Min luft/luft har varit fantastisk på öv i vintras, trots -26 så orkade den leverera värme med stöd av eldning. Jag upplever dock att element ger en mer jämn värme i hela huset. En undran jag hade i vintras var om huset ta skada av att ha en rumstemp på allt från 8-18 grader?
 
Generellt bör man vara försiktig och inte ha lägre än 15 °C inne i hus för permanentboende enligt försäkringsbolagens riktlinjer. Har man bara t.ex. 8 °C kan det frysa snabbt i huset om det blir ett långt strömavbrott och man inte är hemma och kan elda. Finns också risk för fuktskador om man har mycket fuktig luft inne som kondenserar på kalla ytor och inne i tak- och väggkonstruktionerna.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.