Ska byta keramiken men har svårt att få loss den övre keramiken. Den är delad på mitten, typ mitt I brännarhålet. En bakre halva och en främre. Nu har jag eldat i knappt 10 år så det sitter fast. Men kan med handkraft få det att röra på sig.
Ska man bända upp det där halvorna möts i mitten ? Måste bryta med hävstång o skulle vilja vara säker på att det är rätt metod. Någon som provat och vet hur man ska göra ?
Verkar också ligga något isolering mellan metallisten som håller upoe det övre planet av keramiken. Behövs det ?
 
Tja, ingen som varit där jag varit ...men gjorde så att jag mha en kofot underifrån tryckte upp den övre keramiken som är delat på mitten, Skulle ändå kasseras men tror det var det rätta sättet, Den undre var bara att lyfta ur efter man lossat den mha en spackelspade. Den nya undre var bara att lägga in efter jag dammsugit bort så att den låg plant. Sedan sätter man in plåten den så kallade flambaljan i det spår som finns i keramiken, Den övre keramiken blev knepigare men i princip reverse på hur jag demonterade den gamla. Se till att det finns isoleringsmateriel mellan plåten ock keramiken (tror det har med förhindrande av vibrationer att göra). Jag lade in den inre först och därefter den främre, som kommer att ligga ovanpå den inre, men liggandes med ena handen i pannans undre lucka lyfter jag den inre keramiken så att den möter den främre, se till att båda keramikhalvorna ligger mot bakkant respektive framkant hela tiden, När halvorna möts i lyft läge så passar dom ihop och man kan sänka ner dem och få dom att passa ....kändes väldigt bra !!! Keramiken är väldigt dyr så det finns inget utrymme för misstag.
 
Hej
Lite sent för svar kanske, men tar du bort M6-skruvarna som håller plåten för tilluften i ovankant på askluckan och de två till gångjärnet och låsanordningen, så kan du sedan pressa från bakre eldstadsplåten och ta ut keramiken genom askluckan. Vitt tätningssnöre kan du köpa av ”Eldkraft” som finns i Finja. Sök på nätet. Snabb service.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.