Vi har byggt nytt (Movehome | Trivselhus) som vi bott i sedan januari 2020 och nu börjar bli dags för oss att färdigmåla fasaden.

Vi avser att färdigmåla med Falu Vapen fasadfärg (ej slamfärg) på grundmålad ytterpanel.
Ytterpanelen är grundmålad med en alkydbaserad produkt (Laqvin Prime) från Sherwin-Williams.

Är det någon här som har använt Falu Vapen fasadfärg (ej slamfärg) på grundmålad ytterpanel?
 
Målningsråd
Fasadfärg

Användningsområde
Målning av träfasader (OBS rekommenderas ej på tidigare färgsystem som innehåller akrylatbindemedel).

Förbehandling
Nytt eller fabriksgrundat virke och tryckimpregnerat virke: Avlägsna all eventuell smuts och damm och säkerställ målningsbart underlag. Måla inte på färskt tryckimpregnerat virke, även fabriksgrundat virke med en fet grundfärg är mindre lämpligt som underlag.
 
Hej. Jag fick tag på ett parti med lanserad panel där säljarna ångrat sig. Enl. Falu vapen ska det i regel gå bra att måla över så länge färgen inte innehåller akrylat(tror jag det var) den täckte iallafall fint på provbiten som var ljus-mellangrå. Med det sagt målade jag en vitgrundad panelbräda avsedd till takfotsbräda. Lite dåligt täckte den allt men dugligt resultat ändå (jag är nog inte så kräsen av mig). Dock lyste det igenom på en gång efter ett (okaraktäristiskt nog) missat hammarslag.
 
Blev det något målat?
Håller också på att planera för målningen av vårt grundmålade nybygge, faluvapen fasad är ett av våra alternativ.
 
Färgen som ytterpanelen var grundmålad med (Laqvin Prime från Sherwin-Williams) visade sig vara av typen hybrid (alkyd och akrylat). Både Falu Vapen och Trivselhus avrådde och rekommenderade ej att färdigmåla med alkyd baserad produkt (tex Falu Fasad). Knappast värt att chansa så vi målade allt med DEMIDEKK Ultimate Helmatt.
 
  • Gilla
David L
  • Laddar…
D David L skrev:
Blev det något målat?
Håller också på att planera för målningen av vårt grundmålade nybygge, faluvapen fasad är ett av våra alternativ.
Hej! @David L Så här 3 år i efterhand..
Jag målade med falu vapen fasad på och det fungerade jättebra. Ingen genomlysning alls vad jag kan se och färgen sitter fint. 2 st strykningar.
 
  • Gilla
David L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.