Hej!
Jag och min fd sambo byggde ett hus med fristående garage, 40 kvm. En del av garaget var tänkt som förråd men vi ville inreda det som en beboelig gäststuga med pentry och toa/dusch. Jag (= byggherre) ville lämna in en bygglovsansökan men min sambo tyckte det var onödigt och jag gav med mig 🫣. Detta var 2004. Vi grävde ned vatten- och avloppsrör och kopplade ihop det med befintlig anläggning vilket har fungerat utan problem. 2011 separerade vi och jag tog kontakt med kommunen för att höra om jag kunde inreda förrådet till gäststuga, utan att avslöja att jag redan gjort det. Fick besked om att man inte får ha bodel i en del av fristående garage. Om något år tänker jag sälja och sitter alltså här med skägget i brevlådan så att säga. Skulle behöva tips om hur jag ska gå vidare.
Jag kan ju så klart riva ut inredningen av förrådsdelen även om det blir mycket jobb (det är en fin gäststuga som man kan använda även på vintern). Men det bli svårt att gräva upp vatten och avlopp.
Jag har funderat på om jag skulle kunna göra om hela garaget till ett Attefallshus, men då måste jag riva en del av garaget, annars blir det ju för stort. Garagedelen är oisolerad.
Hur tänker ni?
 
exakt vad frågade du och exakt vad fick du för svar? Att inreda en del av garaget som typ gästlägenhet brukar inte vara ett problem. Du får däremot inte installera kök och badrum.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Lite konstigt. Det förekommer ju då och att det t.ex. byggs en komplett liten lägenhet på vinden/övervåningen till ett fristående garage. Men drar man in vatten och avlopp och det är en bostad där så måste det anmälas och man ska betala en extra VA-avgift.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
exakt vad frågade du och exakt vad fick du för svar? Att inreda en del av garaget som typ gästlägenhet brukar inte vara ett problem. Du får däremot inte installera kök och badrum.
Eftersom det inte fanns framdraget vatten och avlopp på det ursprungliga bygglovet och vi hade utökat och inrett förrådsdelen med toa/duschrum samt enkelt pentry med liten varmvattenberedare så frågade jag om det. Garagedelen blev ca 50 cm kortare men det går att få in en kombibil. Jag ville få det rätt om det skulle gå igenom.
Jag tror mig komma ihåg att det var just det att man inte fick kombinera pga brandrisk
 
Om det används som gästrum räknas det inte som en bostad på samma sätt som en permanentbostad. Gäster får sova där och duscha såklart men ingen får bo där permanent.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Smidigast är kanske att bara riva ut pentryt, då är det inte en bostad längre.
 
Pentry = kaffe/mat när man mekar/snickar.
Dusch = för att slippa oljerester i det vanliga badrummet.
Så det finns ingen direkt att vinna på att riva ut det.
Däremot kanske man bör möblera om så att det inte ger sken av ett gästrum. Vid en försäljning kan man också informera om att det officiellt inte är ett gästrum.
 
  • Gilla
Liansson och 1 till
  • Laddar…
O
Vad säger detaljplanen för just din fastighet? Har du möjlighet att lägga upp ett urklipp från planbestämmelsen?
 
Claes Sörmland
Jag tror tråden bygger på ett missförstånd av vår lagstiftning kring bygglov. Det finns inga bygglov för byggnader. Bygglov ges för vissa åtgärder som kräver det. Andra åtgärder kräver istället anmälan, t ex att dra in VA i en byggnad.

Ni genomförde åtgärden för 19 år sedan ta en del av bostadskomplementet förråd i bruk som bostadskomplementet gästrum. Jag tror inte detta är inte en väsentligt annan användning som kräver bygglov, båda användningarna är ju bostadskomplement. Därmed så bröt ni inte mot ett krav på bygglov för åtgärden. Även om skulle ha gjort detta så är detta nu preskriberat, det var 19 år sedan ni gjorde ändringen och det preskriberades till fullo efter 10 år enligt PBL. Ni missade troligen att göra en anmälan om att installera VA i byggnaden. Även detta är sedan länge preskriberat.

Det enda problem som man nu kan råka ut för är om gäststugan skulle vara planstridig. T ex om det står i planen att man får bygga enbart just garage/förråd med den byggrätten men t ex inte andra bostadskomplement som t ex gäststuga. Då blir det svårt att få nya bygglov för garage-gäststugobyggnaden med fortsatt användning som gäststuga. Eventuellt kan den inverka på byggrätten på hela fastigheten eller tomten.

Vid försäljning så gör bara klart i prospekt och annons att rummet är ett "bostadskomplement förråd/gästrum" så att köparen förstår detta och inte tror att rummet har tagits i bruk som en egen bostad.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
O oxöga skrev:
Vad säger detaljplanen för just din fastighet? Har du möjlighet att lägga upp ett urklipp från planbestämmelsen?
Jag provar att lägga upp bilder på text från detaljplanen. Att jag isolerat förrådsdelen spelar kanske ingen roll. Det jag är mest orolig för är de indragna vatten- och avloppsledningarna. Duschrummet är helkaklat men väldigt minimalt med smal dörr, alltså inte handikappanpassat. Pentryväggen består av diskbänk, spis 45 cm, lådhurts och i rummet finns också en kyl/frys 120 cm hög.
Ett alternativ är förstås att pudla inför kommunen och säga precis som det är 🫣 med risk att jag måste riva ut inredningen. Det går ju, men att gräva upp vatten och avlopp fram till anslutningen, 😓 puh. Det blir en mycket stor apparat 🥺😱
 
  • Text om detaljplan från 1944, byggregler för tomtstorlek och byggnation med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Text om bygglagstiftning för vatten och avlopp, anmälan till byggnadsnämnd, svensk juridisk information.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Att gräva upp det är ju inte aktuellt, då det är preskriberat sedan länge.
(Och om du nu vill göra det så räcker det ju gott att koppla bort dem i hus-änden. Att det ligger icke anslutna rör i backen som fyllnadsmassa har ju ingen att göra med.)

Att isolera ditt garage, ha ett pentry i det och dusch-möjligheter är ju inget som har ändrat funktionen från ett garage till något annat. Att det finns möjlighet att övernatta i garaget gör det ju inte heller till ett bostadshus.
 
  • Gilla
Liansson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Liansson skrev:
Ett alternativ är förstås att pudla inför kommunen och säga precis som det är 🫣 med risk att jag måste riva ut inredningen. Det går ju, men att gräva upp vatten och avlopp fram till anslutningen, 😓 puh. Det blir en mycket stor apparat 🥺😱
Jag uppfattar att du upplever att det finns någon typ av fel här som måste korrigeras. Men jag ser inte att det finns något som är fel. Det har begåtts fel för länge sedan i den bemärkelsen att en anmälan för installation av VA i uthuset inte gjordes i samband med åtgärden men det är som sagt sedan länge preskriberat.

Att väsentligt ändra på VA utan att genomföra anmälan måste nog vara den vanligaste missen som villaägare gör. De flesta känner nog inte ens till att det är aktuellt.

Sälj huset om ett år och se bara till att köparen inte ges en felaktig utfästelse i prospekt och annons.
 
  • Gilla
sandrobot och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.