Hej alla.

Jag upplever skruv som väldigt starkt och bra. Om en bygger ett kök i t.ex lamellskivor eller fin plywood, räcker det inte gott att skruva ihop skivorna då? Har fått intrycket att det är domino och lim som gäller.

Förstår att det ser finare ut utifrån med dominos men om en förborrar, försänker, skruvar och sedan täcker huvudet med en "plugg" så ser det helt OK anser jag.

Men rent styrkemässigt då, vad tror ni? Gött å slippa limma också tycker jag.
 
Domino blir starkare än skruv då det är större anläggningsyta (givet att du menar vanlig träskruv). Om det behövs är en annan fråga och de flesta skåp byggs utan Domino.
Men det finns andra aspekter än styrka. Tex tycker jag det är lättare/snabbare att limma ihop ett skåp och få ett vinkelrätt resultat än att skruva.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
I många fall handlar dominos inte så mycket om att tillföra styrka utan om "alignment"
 
  • Gilla
Herr.dr.Olsson
  • Laddar…
Absolut används Dominos då och då för att linjera ämnen med varandra, vilket funkar om konstruktionen har andra lösningar som ger stabilitet och styrka.

Att skruva in i ändträ är i allmänhet ingen lösning som är stark över tid. Spelar ingen roll om det är massivträ, plywood, spånskiva eller mdf.
Att skruva in i kanten på en plywoodskiva ger helt enkelt en dålig/svag fog.

Om man däremot limmar fogen och använder skruv för att sätta den i spänn under limningen åstadkommer man en riktigt stark fog. Även om det är en stum fog.

Ännu starkare blir det om man kan fräsa eller såga ämnena såhär:

Enkel linjeteckning, abstrakt form, röda och gröna linjer, vit bakgrund, minimalistisk design, oklar framställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Genom att falsa skåpsstommarnas sidor, topp, och bottenstycken får man en större limyta vilket ger större styrka i fogen. Vill man kan man dra ihop det med skruv också (grönt streck) men några tvingar är nog bättre.

För egen del tycker jag inte att limningen är så knölig att jag avstår den när jag bygger skåpsstommar — det är tvärtom limfogen jag förlitar mig på när det gäller hållbarheten.
//Ronnie
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Domino blir starkare än skruv då det är större anläggningsyta (givet att du menar vanlig träskruv). Om det behövs är en annan fråga och de flesta skåp byggs utan Domino.
Men det finns andra aspekter än styrka. Tex tycker jag det är lättare/snabbare att limma ihop ett skåp och få ett vinkelrätt resultat än att skruva.
Större anläggningsyta ja, men de går ju att dra isär igen (om det inte vore för limmet förstås) vilket man inte kan med skruv pga gängorna. Hur byggs de flesta skåp då? Jag har byggt några st med domino och lim men har samtidigt tänkt på skruv. Skruv drar ju samman skivorna så det blir tight utan att behöva limknektar.
 
P Pysslarn skrev:
Absolut används Dominos då och då för att linjera ämnen med varandra, vilket funkar om konstruktionen har andra lösningar som ger stabilitet och styrka.

Att skruva in i ändträ är i allmänhet ingen lösning som är stark över tid. Spelar ingen roll om det är massivträ, plywood, spånskiva eller mdf.
Att skruva in i kanten på en plywoodskiva ger helt enkelt en dålig/svag fog.

Om man däremot limmar fogen och använder skruv för att sätta den i spänn under limningen åstadkommer man en riktigt stark fog. Även om det är en stum fog.

Ännu starkare blir det om man kan fräsa eller såga ämnena såhär:

[bild]

Genom att falsa skåpsstommarnas sidor, topp, och bottenstycken får man en större limyta vilket ger större styrka i fogen. Vill man kan man dra ihop det med skruv också (grönt streck) men några tvingar är nog bättre.

För egen del tycker jag inte att limningen är så knölig att jag avstår den när jag bygger skåpsstommar — det är tvärtom limfogen jag förlitar mig på när det gäller hållbarheten.
//Ronnie
Tack för svar. Ja din ritning är jag helt med på! Men har lite svårt att tro att det blir svagt med skruv, men du har nog mer koll än jag. Hur sammanfogar man skivor på bästa sätt enligt dig då? Låt oss säga lamellskivor till en köksstomme. När det gäller mdf kan jag tänka mig att domino funkar bäst kanske.
 
H Herr.dr.Olsson skrev:
Större anläggningsyta ja, men de går ju att dra isär igen (om det inte vore för limmet förstås) vilket man inte kan med skruv pga gängorna. Hur byggs de flesta skåp då? Jag har byggt några st med domino och lim men har samtidigt tänkt på skruv. Skruv drar ju samman skivorna så det blir tight utan att behöva limknektar.
Den lilla detaljen ja, limmet. Den som bygger skåp med domino utan utan lim lär bli besviken.
De flesta skåp byggs med CNC-maskiner och Ikea-beslag.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
H Herr.dr.Olsson skrev:
Jag har byggt några st med domino och lim men har samtidigt tänkt på skruv. Skruv drar ju samman skivorna så det blir tight utan att behöva limknektar.
Inget som hindrar att du drar några skruv för att dra ihop fogen medan limmet torkar om du inte har tillräckligt med knektar.
 
Limma och spikade ihop stommarna med dyckert.
Blev väldigt stumt. Både massivträ och skivmaterial.
 
  • Gilla
Herr.dr.Olsson
  • Laddar…
H Herr.dr.Olsson skrev:
Tack för svar. Ja din ritning är jag helt med på! Men har lite svårt att tro att det blir svagt med skruv, men du har nog mer koll än jag. Hur sammanfogar man skivor på bästa sätt enligt dig då? Låt oss säga lamellskivor till en köksstomme. När det gäller mdf kan jag tänka mig att domino funkar bäst kanske.
Min skiss visar nog bästa sättet att sammanfoga skivor till en skåpstomme om man ska förlita sig till limfogens styrka.
Att använda sig av Dominos är nog alltid rätt, oavsett fog. Lösa tappar tillför så mycket styrka oavsett material att det inte kan bli fel — möjligtvis overkill...

Något som ofta förbises idag är pluggar eller dowels på engelska; ger både styrka och linjering av fogen om det görs rätt.

Men, till syvende og sidst, för skåpsstommar som ska sitta där de ska sitta, räcker enbart limning långt nokk. Så har jag byggt mina verkstadsskåp. Vill man kan man falsa enligt min skiss och bygga ytterligare stabilt.

Lycka till!
//Ronnie
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.