Har en panna från 1975, den är grym, och värmer övervåningens vattenelement. Har en vp på öv också samt kamin. Undervåningen har vattenburen golvvärme i 3 av 5 rum som drivs av minielpanna ( otroligt dåligt isolerat och dålig effekt) samt en spiskasset i gillestugan som enda uppvärmning (pannrummet har heller ingen uppvärmning). I min enfald av att tro att min gamla panna skulle ruinera mig i vintras köpte jag en massa ved och pensionerade pannan. Frös typ hela vintern.. Har nu gjort en överslagsräkning och det hade blivit billigare med el.. Har ni några tips på bättre lösningar?
 
  • Anteckningar om energiförbrukning och kostnader under vintermånaderna, handskrivna med blå penna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tittar gärna på dina siffror men får man be dig ta en bättre bild och skriva det lite tydligare, eller skriva det digitalt
 
A Alexn72 skrev:
Tittar gärna på dina siffror men får man be dig ta en bättre bild och skriva det lite tydligare, eller skriva det digitalt
Beräkning drift båda pannorna på el december till april resulterar i kr 50000/37500/24000
(elpris per kwh 4 kr/3kr /2 kr)
Beräkning drift minipanna och vedeldning
67500/42000/40500
(eldar både uppe och nere)
alt
48750/23250/21750 (fryser och eldar endast på nv)
Beräkning:
elpris per kwh 4 kr/3kr /2 kr samt vedpris 125 kr 40 liter
 
Nissens
Perost336 Perost336 skrev:
Beräkning drift båda pannorna på el december till april resulterar i kr 50000/37500/24000
(elpris per kwh 4 kr/3kr /2 kr)
Beräkning drift minipanna och vedeldning
67500/42000/40500
(eldar både uppe och nere)
alt
48750/23250/21750 (fryser och eldar endast på nv)
Beräkning:
elpris per kwh 4 kr/3kr /2 kr samt vedpris 125 kr 40 liter
Vore bra om du skriver med enheter och dec-april är fem månader, men du har bara tre siffror?
 
Nissens Nissens skrev:
Vore bra om du skriver med enheter och dec-april är fem månader, men du har bara tre siffror?
Ja, förbrukningen är baserat på 3 olika elpriser 4, 3 och 2 kr och multiplicerat på 5 månader. Minivp, vlp och husdrift drar ca 1200 kwh per månad (dec-apr) gammelpannan drar ca 1200 kwh per månad under samma period..
 
Den grymma pannan från 1975 går alltså på el, den också?
 
Klart gammelpannor kan gå på el!

Bra att räkna lite på det mellan varven TS 👍

Det förvånar mig inte att det blir dyrare med ved så länge som ditt vedpris ligger på 3125:- per kubik.
 
  • Wow
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Den grymma pannan från 1975 går alltså på el, den också?
Ja
 
Köper du veden på macken?
 
  • Gilla
Attitudeswe och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Köper du veden på macken?
Nej, vedkillen eller liknande, eller annan för större säckar (billigare då men inte mycket som skiljer). Jag har ingen möjlighet att ta hem det själv..
 
Perost336 Perost336 skrev:
Ja
OK, det framgick inte av trådstarten.

Det finns helt klart besparingspotential.
Om du köper ved nu är den betydligt billigare än om du köper den när det börjar bli kallt. Dryga 3 000 kr per kubikmeter ved är dyrt, då är det faktiskt mer ekonomiskt försvarbart att koppla en oljebrännare till den grymma pannan och beställa hem ett par kubik villaolja (HVO om du inte vill ha fossilt) att värma kåken med i vinter!

Har hushållet råd, kanske beställa en luft/vattenvärmepump och koppla ihop de vattenburna värmesystemen med varandra och med värmepumpen? Eller, om ni gillar att elda med ved, ersätta någon av de befintliga eldstäderna med en kakelugn, som har cirka 80% verkningsgrad, vilket lär vara effektivare än det ni har nu.

Behöver vinden isoleras bättre, kanske?
 
Perost336 Perost336 skrev:
Nej, vedkillen eller liknande, eller annan för större säckar (billigare då men inte mycket som skiljer). Jag har ingen möjlighet att ta hem det själv..
Du skall allt kunna få veden billigare än så om du nu inte bor innanför tullarna. Har sett priser mellan 750 och 1500 per kubik, hemlevererat. Fortfarande höga priser i år med andra ord.
Men då får du det inte på småsäck.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
OK, det framgick inte av trådstarten.

Det finns helt klart besparingspotential.
Om du köper ved nu är den betydligt billigare än om du köper den när det börjar bli kallt. Dryga 3 000 kr per kubikmeter ved är dyrt, då är det faktiskt mer ekonomiskt försvarbart att koppla en oljebrännare till den grymma pannan och beställa hem ett par kubik villaolja (HVO om du inte vill ha fossilt) att värma kåken med i vinter!

Har hushållet råd, kanske beställa en luft/vattenvärmepump och koppla ihop de vattenburna värmesystemen med varandra och med värmepumpen? Eller, om ni gillar att elda med ved, ersätta någon av de befintliga eldstäderna med en kakelugn, som har cirka 80% verkningsgrad, vilket lär vara effektivare än det ni har nu.

Behöver vinden isoleras bättre, kanske?
Tack för tips, huset är byggt 1948, dvs inte isolerat med dagens material. Har inte råd att investera i luft/vatten på 1 inkomst, tyvärr..annars hade jag gjort det tror jag
 
B
Alltså 2 säckar för 250kr/dag är ju galet dyrt för ved.

Visserligen vet jag att jag har låga priser för ved, men på stock så köpte jag i år hemkört för ungefär 200kr/m3. Visserligen får jag kapa o klyva den själv, jag köper alltid hela lass, och det är dessutom "skitved" torrgran, en del rutten ved, övergrovt med mera. Räknar man timlön så blir det inte så bra timlön, men jag gillar det arbetet (och min kontorsarbetande kropp mår bra av det).

Håller man utkik på blocket kan man komma undan klart billigt när det gäller ved, ofta villaägare o annat som fällt några träd och vill bra av med samveden.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Elen är ju bara billigare om man tar hänsyn till elstödet.

Kommer det verkligen fortsätta nu när man har fått tid på sig att anpassa sig?

Bostadsbidrag kanske kan vara aktuellt?

Runt Norrtälje finns det väl skyltar utmed flertalet vägar med ett telefonnummer till folk som säljer ved. En vinters förbrukning på 2-3kubik borde du kunna få hemkört för 3000kr.

Se till att köra luftvärmepumpen på max fläkt.

Om du ändå eldar så kan du spara 200-300kr/mån på att ha timpris på elen.
 
  • Gilla
parom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.