P
Har monterat en takfläkt med 160mm kanal ner till toaletten på övervåningen och tänkte nu mäta in den med en flödesmätare. Frågan är om jag ska räkna på den totala ytan av huset inklusive källaren eller endast boytan?

Fläkten som är en TKC400 från Östbergs styrs av en 5-stegs trafo som fn körs på läge 1 vilket känns som det räcker gott och väl.
Hur stor skillnad gör det om man justerar frånluftsdonet? CKS 160.

Edit: Boytan är ca 130 kvm och biyta ca 80.
 
P
Inga bra ider :)

Om jag räknar med 0,35 l/s gånger 130 kvm och 250 i takhöjd vilket ger 325 kbm. Skulle det då stämma att jag ska ventilera ut ca 113 l/s ?

De tilluftsventiler som vi har är 4st fresh 90 som ska ge 9 l/s plus ett par andra tilluftsventiler vilket tillsammans inte skulle ge mer än ca 50-60 l/s, i sådana fall skulle det vara för lite eller är jag helt ute och cyklar?
 
P
Hrmm läste på lite och det ska visst vara kvm och inte kbm, blir ju en viss skillnad. 130x 0,35 ger 45,5 l/s eller räknat på hela huset 210x 0,35 = 73,5 7/s.
 
Det finns ju lite olika regler/byggnormer för det där.... 0,35l/s per kvm. Även 50% luftoms /timme. Detta gäller BOA? Jag har inte själv hittat nått för BIA. Men också regler som säger 10-20l/s per badrum, tvättstuga m.m. Det finns kanske nån byggare som kan reglerna bättre?

Hursomhelst alla dessa olika summerar i mitt hus till ca 100l/s.

Bara en fråga tillbaka.....

var får du tag på en flödesmätare? Jag letar själv, men funderar tillslut på att bygga en egen...
 
P
Frun kan låna hem via jobbet. proffsgrejer :)
 
P
Nu har vi mätt.

konen ungefär jämns med kanten / utan kon

Läge 1 33 l/s 50 l/s

Läge 2 51 l/s 73 l/s

Läge 3 70 l/s 100 l/s

Läge 4 85 l/s 115 l/s

Läge 5 96 l/s 130 l/s
 
Peter_K skrev:
Nu har vi mätt.

konen ungefär jämns med kanten / utan kon

Läge 1 33 l/s 50 l/s

Läge 2 51 l/s 73 l/s

Läge 3 70 l/s 100 l/s

Läge 4 85 l/s 115 l/s

Läge 5 96 l/s 130 l/s
Hejsan !
Ska du bara ett frånluftsdon i hela huset ?
Det låter ju väldigt lite det måste jag säga. Det måste ju bli "storm" och ett rejält undertryck i det rummet.
Du måste väl ändå ha frånluft iallafall i köket och tvättstuga ?
Är det en enplansvilla med källare du har ?
 
Om du bara ska ventilera toan tycker jag att fläkten och 160 kanalen är i största laget! Det räcker gått med en 100 kanal. Sen är det som så att du skall ha minst 15 l/s i wc utan öppningsbart fönster och 10 l/s i wc med öppningsbart fönster.

Man kan göra på två enkla sätt när man injusterar frånluft:

Första sättet är att använda en "B3"stos och en mätare med varmtrådsanemometer. Kom ihåg att ställa in mätaren på 140 mm för B3stosen är så stor där man mäter.
Om du har detta kan du bara vrida in konan tills du har ditt önskade flöde.

Andra sättet är att med tryck och K.faktorer ställa in flödet. Till det behövs en mätstick för frånluftsdon, tryckmätare med slang och mätkrok, k-faktorer från donets tillverkare. Det man gör är att man mäter trycket i donet och inställningen på innekonan på donet. Sen räknar man ut vad det blir så här:

(Säg som exempel att vi har 10 Pa och k-faktorn är 1,6)(faktorvärdet får du genom inställningen, den ändras om du ändrar innerkonan)

Slå 10 -> roten ur -> så får du ett värde. Ta nu och gånga värdet med kfaktorn, vips så ser du hur mycket luft du suger ut! Detta är det mest pålitliga sättet som jag, som jobbar med det, mäter mest med.

Lycka till!
 
Håller med nizze_putt. Ett frånlufts don är för lite, har du ingen toalett, tvättstuga eller liknande som också behöver ventileras.
Om du har toalett eller tvättstuga utan frånluft betyder ju det att all skitig luft därifrån skall transporteras genom hela huset till övervåninngen, låter inge vidare.
 
Nizze_putt och brine har rätt, och din väl tilltagna kanal om 160 mm klarar lätt hela husets frånluftsbehov.
 
patrikka skrev:
Sen är det som så att du skall ha minst 15 l/s i wc utan öppningsbart fönster och 10 l/s i wc med öppningsbart fönster.
Lite off-topic !

Var hittar du dessa värden ?
Jag har bara sett värdet 10 l/s. Du får gärna lämna länk eller hänvisning ! Tack på förhand
 
P
Huset är 1 1/2 plan på ca 130 kvm + 85 i källaren.
Stämmer att detta enda don ska ventilera hela huset tillsvidare men vi har även frånluft i källarens tvättstuga samt paxfläkt i badrum på entreplanet. Anledningen till att jag i dagsläget endast har anslutit övervåningens toa är att om badrum+toalett på entreplanet ska anslutas så måste väggarna på övervåningen sågas upp för att dra spirorören och det tänker jag inte göra förens det är dags att renovera dessa rum.

Kör fläkten på läge 1 då det annars blir lite för blåsigt&bullrigt inne på toaletten men det sammanlagda luftflödet borde ändå bli ca 50-60 l/s om man räknar in tvättstugan samt en frånluftsventil+braskaminen som drar ut en hel del luft i v-rumet.

Testade på skoj även paxfläkten och fick ett värde på ca 11 l/s och köksfläkten ca 40 l/s vid fullt ös.

Edit: Balometer tror jag typen av flödesmätare som vi använde kallas. Ser ut som en stor fyrkantig tratt med en mjuk tätande kant mot taket samt en varmtrådsmätare och en digital display.
 
nizze_putt skrev:
Lite off-topic !

Var hittar du dessa värden ?
Jag har bara sett värdet 10 l/s. Du får gärna lämna länk eller hänvisning ! Tack på förhand
Det är rekommendationer som står i AFA, ventilationsbranchens bibel :D. När man bygger nytt idag räknar man alltid med 15 l/s per toalett.

Tror inte uppgifterna finns på internet, det är sådant som branchorganisationen helst vill sälja istället för att ge ut gratis.
 
Peter_K skrev:
Huset är 1 1/2 plan på ca 130 kvm + 85 i källaren.
Stämmer att detta enda don ska ventilera hela huset tillsvidare men vi har även frånluft i källarens tvättstuga samt paxfläkt i badrum på entreplanet. Anledningen till att jag i dagsläget endast har anslutit övervåningens toa är att om badrum+toalett på entreplanet ska anslutas så måste väggarna på övervåningen sågas upp för att dra spirorören och det tänker jag inte göra förens det är dags att renovera dessa rum.

Kör fläkten på läge 1 då det annars blir lite för blåsigt&bullrigt inne på toaletten men det sammanlagda luftflödet borde ändå bli ca 50-60 l/s om man räknar in tvättstugan samt en frånluftsventil+braskaminen som drar ut en hel del luft i v-rumet.

Testade på skoj även paxfläkten och fick ett värde på ca 11 l/s och köksfläkten ca 40 l/s vid fullt ös.

Edit: Balometer tror jag typen av flödesmätare som vi använde kallas. Ser ut som en stor fyrkantig tratt med en mjuk tätande kant mot taket samt en varmtrådsmätare och en digital display.
Ja Balometer heter den nog, men vi kallar den oftast "B3" då den kallas så som mätform.
 
MAN måste ta hänsyn till det största tryckfallet i anläggninegen.Dessutom skall man ha diagrammen.Det skall man ha klart för sig innan man köper. TRANSFORMATOR har man för att gardera sig Mvh. KNUT vHAGE
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.