Hej.
Jag har en lampa i taket där vi har 3 olika strömbrytare för att tända den.
Nu när jag skulle koppa in den nya strömbrytaren upptäckte jag att det går 4 kablar till den.
Vad ska man köpa för strömbrytare då?

Tack på förhand
 
  • Eluttag demonterat från vägg med synliga kablar och gipsdamm. Installation eller reparation pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska ha en strömbrytare med motsvarande funktion och koppla den på motsvarande sätt. Något bättre svar går inte att ge utifrån informationen.
 
jodå, du har hittat mittenbrytaren i trappkopplingen. Det är en så kallad korsbrytare. Så det är en sådan du ska ha.
 
  • Gilla
jogu007
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
jodå, du har hittat mittenbrytaren i trappkopplingen. Det är en så kallad korsbrytare. Så det är en sådan du ska ha.
Tack för hjälpen,

Nnu är det inhandlat.
Kör jag blåa in i L och Gula in i X så blir det rätt? (Gula är den strömförande när jag mätte)
Mvh
 
X låter fel det brukar vara en blindplint, avsedd för att skarva ledningar som finns i dosan och inte har med brytaren att göra.

Lägg upp en bild där man ser symbolerna på din nya omkopplare. och helst också hur den gamla äår kopplad.
 
  • Gilla
jogu007
  • Laddar…
jogu007 jogu007 skrev:
Gula är den strömförande när jag mätte
Vilken som är strömförande här varierar med hur de andra omkopplarna som styr samma lampa står.
 
  • Gilla
jogu007
  • Laddar…
H hempularen skrev:
X låter fel det brukar vara en blindplint, avsedd för att skarva ledningar som finns i dosan och inte har med brytaren att göra.

Lägg upp en bild där man ser symbolerna på din nya omkopplare. och helst också hur den gamla äår kopplad.
Hoppas dessa bilder fungerar.
Där det är tomt på den gamla brytaren gick de gula in.
 
  • Eluttag monteras på vägg, synliga elektriska ledningar, hand håller, installationsarbete, säkerhetsvarning, gör-det-själv-projekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett elektriskt vägguttag med en hand som håller det, utanpåliggande installation, ej inkopplat, metallflikar för fäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Jo det ser ut som X är rätt.

Troligen blir det rätt enligt ditt förslag. Jag ser inte hur den gamla brytaren är kopplad (inget schema på den).

Men principen för en trappkoppling med mer äån två omkopplare, som hos dig. Den är att du har i "ändarna" trappokmopplare som har 3 anslutningar, i ena änden matas ström (fas) in som omkopplaren kopplar till den ena eller den andra utgående s.k "mellantrådarna". dessa två mellantrådar normalt till motsvarande två kopplingar på den andra trapåpbrytaren, och utifrån den iställer för fasledaren går en tändtråd till lampan. Men nu med 3 (eller fler) omkopplare så har man en korsomkopplare som din mellan. Du skall alltså ha två trådar som kommer från den ena trappbrytaren in på "L sidan", och två trådar som går till den andra trappbrytaren inkopplade på "x sdian".

Det vi inte säkert vet här, är om du har två gula till ena trappbrytaren och två blåa till den andra, eller en gul och en blå till vardera.

Men prova, i just det här fallet blir det inte farligt om det skulle vara tvärtom.
 
  • Gilla
jogu007
  • Laddar…
@he
H hempularen skrev:
Jo det ser ut som X är rätt.

Troligen blir det rätt enligt ditt förslag. Jag ser inte hur den gamla brytaren är kopplad (inget schema på den).

Men principen för en trappkoppling med mer äån två omkopplare, som hos dig. Den är att du har i "ändarna" trappokmopplare som har 3 anslutningar, i ena änden matas ström (fas) in som omkopplaren kopplar till den ena eller den andra utgående s.k "mellantrådarna". dessa två mellantrådar normalt till motsvarande två kopplingar på den andra trapåpbrytaren, och utifrån den iställer för fasledaren går en tändtråd till lampan. Men nu med 3 (eller fler) omkopplare så har man en korsomkopplare som din mellan. Du skall alltså ha två trådar som kommer från den ena trappbrytaren in på "L sidan", och två trådar som går till den andra trappbrytaren inkopplade på "x sdian".

Det vi inte säkert vet här, är om du har två gula till ena trappbrytaren och två blåa till den andra, eller en gul och en blå till vardera.

Men prova, i just det här fallet blir det inte farligt om det skulle vara tvärtom.
Från botten av mitt hjärta stort tack för din hjälp.
Allting fungerar och jag har lärt mig mycket tack vare dig.

Ha en underbar sommar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.