Jag har ett Hjältevadshus med krypgrund från sent 90-tal.
Jag upplever att isoleringen i ytterväggen på vissa ställen inte riktigt känns ok.
Det har varit tydligt i vinter när det varit väldigt kallt (flera gånger -20). När jag har mätt termperaturen lokalt på golv /& vägg har jag kunnat se på vissa ställen att väggen, samt golvet, är betydligt kallare än på andra ställen.
På ett ställe, bakom diskbänken, går vattenrören nära ytteväggen. Där har det t.o.m. hänt att rören frusit.
När jag mäter temperaturen mot golv och yttervägg där inne kan det vara minus grader, d.v.s. inne i huset.
Nu undrar jag vad detta kan bero på och hur jag ska gå till väga.
Kan det vara så att möss har gjort gångar i isoleringen som skapar köldbryggor på olika ställen?
Bör jag riva fasaden utifrån och kika, eller istället gå inifrån och riva?
Jag har även några ytterväggar på övervåningen som känns väldigt kalla, typ omkring +8 grader på insidan när det är riktigt kallt ute. Men detta kanske är normalt?

Värt att nämna är också, att just vid diskbänken är det ju extremt. Detta är väldigt nära mitten av huset, och som jag förstår det så är dessa hus prefabricerade och sedan bara utställda och ihopsatta på plats. Det är alltså en sådan skarv precis där jag har det största problemet.

Jag ska även tillägga att jag har termometrar i husgrunden. Jag har normalt aldrig under 5 grader i grunden. Så det känns troligare att problemet ligger i isoleringen i väggen än i golvet.
 
Tomture61
Är det möjligt att tilläggsisolera ytterväggar , där det blir som kallast .
(långsidor - kortsidor eller alla ytterväggar)
Detta från utsidan .
Att försöka isolera skarvar mellan ytterväggar på ett förnuftigt sätt låter som fel väg .
 
Jag lossade idag på brädan som sitter precis i mitten av kortsidan av huset, där skaven mellan modulerna är.
Där är det en springa på flera centeimeter mellan två board skivor som möts. Så ska det väl inte vara?
Här måste det ju vara stor risk att kylan smiter in..
Ska jag fylla upp springan med något och sedan tejpa ihop skivorna med åldersbesändig tejp?
 
  • Närbild, träkonstruktion med röda lister, skuggigt mellanrum, solljus, sannolik byggnadsdetalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Bakom board skivorna (masonit) ser jag plast + isolering !
Diffusions spärr (plastfilm) skall ej befinna sig på den kalla sidan av klimatskärmen .
Hjältevadshus finns även idag , skulle prova att ta kontakt med dom och fråga hur andemeningen är hur skarven skall vara ihopsatt .
Man ser gärna att det finns isolering i hela skarven + vindskydd (sett från utsidan)
 
Jag fick följande svar från hustillverkaren;

"Vi tillverkar hus i volymer. Tätningen mellan volymerna sker med isolerkuddar. Kan vara att dom inte sluter tätt av någon anledning.
Prova med att dreva med isolering och sedan tejpa med en diff.öppen tejp så det kan andas utåt. Det är viktigt att inte använa en difftät tejp då det kan bli risk för kondens mella invändig o utvändig tejp, typ Tecca Airtight-T"

Att "dreva" som jag förstår det är i princip att trycka in isoleringsmaterial mellan "kuddarna"?
Sen undrar jag om någon kan tips om en MINDRE DYR diff-öppen tejp än den som han rekommenderar, som kostar 800 kr för en rulle..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.