Jag köpte en telefonkatalog från 1960 på en loppis och tänkte att jag skulle leta åt mina föräldrars nummer i den. Jag hittade det inte men frågade en telefonintresserad kompis varför jag inte hittade dem, jag sökte ju under rätt riktnummer. Av honom fick jag lära mig att jag skulle söka under "Övriga stationer" och där fanns de med växelstationsnamn och tvåsiffrigt telefonnummer. I den katalog som min kompis hade från 1961 stod dock telefonnumret på platsen jag sökte först och hade ett femsiffrigt nummer, så det var just då den lokala manuella telefonväxeln blev automatiserad. En lustighet med katalogerna är att de är sorterade efter efternamn och yrke. Jag minns att man gick förbi ett nytt litet telehus, kanske 3 x 3 m då man gick till skolan.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Att det fanns manuella stationer så länge förvånar mig.
Ett tufft och hårt kontrollerat jobb på större stationer. Telefonister fick tex inte ha uppsatt hår eller långbyxor vad nu det hade för betydelse.?
[länk]
Jodå, de fanns. Och jag fick batteriet i en grå trälåda från vevtelefonen när den blev bytt till en med nummerskiva.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Att det fanns manuella stationer så länge förvånar mig.
Ett tufft och hårt kontrollerat jobb på större stationer. Telefonister fick tex inte ha uppsatt hår eller långbyxor vad nu det hade för betydelse.?
[länk]
En lokal telefonväxel ute i en by där bara en person skötte den fanns nog inte de kraven alls
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
En lokal telefonväxel ute i en by där bara en person skötte den fanns nog inte de kraven alls
Och visste allt om alla😀
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Var tvungen att kolla lite historia när jag fick uppleva det,1963 blev det automatiserat och då i tätorten för egen kommun, så ingen liten byväxel där "Hilda i backen" skötte kopplingarna.
Och sista manuella ska ha varit Arjeplog 1972.
Har sett bl.a. Ericssons AGF i drift och all mekanik i växelsystemet.
 
Redigerat:
Under "Övriga stationer" är sorteringen Efternamn, stationsområdet (byväxel alltså) och titel.

Svensk telefonkatalog från 1960, Rikstelefonkatalogen, Sundsvall-Östersundsdel, blått omslag, slitage, vintage, historisk dokument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.