Jag har ett par hundra kvadrat med före detta syrenskog som jag behöver hålla efter. Dvs upp till lillfingertjocka årsskott av främst syren. Jag kommer behöva göra det ett par gånger per år och det finns el i närheten, så en med sladd borde vara ett rimligt alternativ.

Snabb googling gav att det finns lite olika för 1-2000 spänn. T ex Bosch AFS 23-37, AL-KO BC 1200 E, Makita UR2300

Frågan är om de bara är klena grästrimmers med låtsaskniv eller om de faktiskt funkar för tunna pinnar. Som sagt kommer den användas någon timme per år, så lite obekväm, klen och rapplig kan jag stå ut med så länge syrenskotten kapas.

Åsikter och erfarenheter?
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Personligen är jag extremt kritisk till allt ifrån gräsklippare, grästrimmers till röjsågar som det krävs en 230 V starkströmskabel till för att kunna köra ute i naturen. Det behövs så oerhört lite för att man av misstag kör av kabeln. Så enl mig skulle jag nog rekommendera en bensindriven alt en batteridriven.
Har själv kört mycket röjsåg på min egna fastighet och jag har alltid valt hyfsat starka röjsågar. Stihl, Husqvarna, (gamla) Jonsered och AL-KO är märken som alla brukar hamna i topp i alla tester. Är det så att det är en ekonomisk fråga så skulle jag personligen hellre välja en riktigt bra begagnad märkessåg än en ny billig lågprissåg. Den ENDA nackdelen med de kraftfullare märkessågarna är att de är lite tyngre att bära. Men väljer du en bra röjsele så elimineras detta problem.
 

Bästa svaret

Hep Hep skrev:
Jag har ett par hundra kvadrat med före detta syrenskog som jag behöver hålla efter. Dvs upp till lillfingertjocka årsskott av främst syren. Jag kommer behöva göra det ett par gånger per år och det finns el i närheten, så en med sladd borde vara ett rimligt alternativ.

Snabb googling gav att det finns lite olika för 1-2000 spänn. T ex Bosch AFS 23-37, AL-KO BC 1200 E, Makita UR2300

Frågan är om de bara är klena grästrimmers med låtsaskniv eller om de faktiskt funkar för tunna pinnar. Som sagt kommer den användas någon timme per år, så lite obekväm, klen och rapplig kan jag stå ut med så länge syrenskotten kapas.

Åsikter och erfarenheter?
Jag tuktar syrenen som försöker vandra vidare men en häcksax, kanske kan vara ett alternativ?
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
TS behöver en Stihl FS131, kan köpas tex här: https://www.granngarden.se/grastrimmer-stihl-fs-131

Har en dylik och den är verkligen suverän till både gräsröjning via sitt gräshuvud, sly via slyklingan, och att köra litet klenare röjning via sågklingan. Oerhört lätt och stark maskin med en vettig sele.

Inget att tveka på.
 
Så dags att tråden tog fart nu när jag redan givit upp den och beställt en maskin.

Pengar har jag rätt gott om, men det betyder inte att jag vill lägga det på något som kommer användas två, tre timmar per år. Jag har en stihl bensintrimmer i ett uthus som det är något knas med. Den startar och väsnas, men driver dåligt. Enda skälet till att den är kvar är att jag inte vill ta in den i bilen då den är petroleumkladdig. Om någon vill ha den så finns den gratis att hämta i Vallentuna.

Sladd är såklart rätt opraktiskt, men för så litet behov får det duga. På måndag kommer den och efter det får jag recensera här. Jag tror det var en Al-Ko eller vad de heter.

Häcksax var en smart idé. Den borde jag gått på i stället.
 
Mja. Du postade i måndags och nu fick du litet mer svar. Du kan aldrig jämföra en Stihl FS131 med typiska små grästrimmers, detta är en oerhört mycket mer kapabel maskin till ett beskedligt pris. Det vi kör mest med den maskinen är just slyklingan vilket är vad du behöver mest just nu, synnerligen effektivt och går inte att jämföra med "grästrimmers".

En bonus för oss var att det både finns en rejäl gräsmojäng med kraftiga trimmertrådar, plus detta att man enkelt bygger om maskinen till en fullt kapabel röjsåg för att röja klenare bestånd. Jag har även en Husqvarna 545 FXT men den är många kilo tyngre. Jag använder inte gärna maskiner som är tyngre än vad som behövs, här är viktskillnaden ca 3 kg mot den lilla kapabla Stihl FS131 så det blir ofta Stihlen jag väljer om det är smågrejer som det oftast är.
 
Ok, det har kanske inte gått jättelång tid sedan jag startade tråden. Fast eftersom jag även skriver i ADHD-tråden så kan man kanske inte förvänta sig något större tålamod från min sida.

Jag vet absolut hur bra det är med en bensinröjsåg. Som sagt så har jag haft en själv och den var trevlig när jag hade en lite större skogstomt. Men oavsett min lönenivå så lägger jag inte 5-6000 på något som ska dräpa tunna syrenpinnar. Du skriver att det inte går att jämföra de olika typerna och det vet jag. Frågan var, och är fortfarande, om en enkel sladdriven rackare klarar av det behov jag har nu. Snart vet jag och då kanske jag kommer tillbaka och ber om råd om kraftigare maskiner, fast även då kommer jag e om råd om elektriska skulle jag tro.
 
  • Gilla
boschkenta och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Så dags att tråden tog fart nu när jag redan givit upp den och beställt en maskin.

Pengar har jag rätt gott om, men det betyder inte att jag vill lägga det på något som kommer användas två, tre timmar per år. Jag har en stihl bensintrimmer i ett uthus som det är något knas med. Den startar och väsnas, men driver dåligt. Enda skälet till att den är kvar är att jag inte vill ta in den i bilen då den är petroleumkladdig. Om någon vill ha den så finns den gratis att hämta i Vallentuna.

Sladd är såklart rätt opraktiskt, men för så litet behov får det duga. På måndag kommer den och efter det får jag recensera här. Jag tror det var en Al-Ko eller vad de heter.

Häcksax var en smart idé. Den borde jag gått på i stället.
Off topic, men det låter som växelhuset gett upp på din gamla stihl.
Klumpen längst ner som du skruvar dit trimmerhuvudet på.
Snurrar det dåligt och lever bus, så är det den som gett upp.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Dags att svara mig själv. En AL-KO för 1400 spänn klarar absolut av att dräpa årsskott av syren och asp. Visst hade en batteridriven varit bekvämare än att släpa på en sladd och fördelen med en bensindriven hade varit att jag sett lite manligare ut och fått använda min snygga hörselskydd.

Fast grundfrågan är besvarad och kanske kan vara till nytta om någon annan undrar i framtiden.

För att fira vinsten över syrenerna belönas jag med det bästa svaret. Jo jag tackar!

https://www.amazon.se/gp/aw/d/B00CEEBDJM?psc=1&ref=ppx_pop_mob_b_asin_title
 
  • Gilla
  • Haha
Stoffy och 9 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Dags att svara mig själv. En AL-KO för 1400 spänn klarar absolut av att dräpa årsskott av syren och asp. Visst hade en batteridriven varit bekvämare än att släpa på en sladd och fördelen med en bensindriven hade varit att jag sett lite manligare ut och fått använda min snygga hörselskydd.

Fast grundfrågan är besvarad och kanske kan vara till nytta om någon annan undrar i framtiden.

För att fira vinsten över syrenerna belönas jag med det bästa svaret. Jo jag tackar!

[länk]
Bra att du blev nöjd med din röjsåg. Det är ju du som ska använda den så då är säkert alla på BH glada. :)

Jag har själv testkört sådana där enklare grästrimmers och frånsett att din kräver 230 V starkströmskabel så är jag missnöjd med de jag har testkört att man inte kan hänga den på en riktig röjsågssele. Då förflyttas hela tyngden till ryggraden och man kan gå helt rak i ryggen och jobba. De trimmers jag testat har jag tyckt varit för "korta" så jag har inte kunnat gå med helt rak rygg. Ändå är jag av medellängd (183 cm) och måste hela tiden gå lite framåtlutad och det känns inte bra för ryggen efter flera timmars jobb.

Lycka till med syrenerna!
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Helt enig om det där med längden. Jag tror det finns en branschstandard som säger att en trimmer för tusen spänn funkar upp till 150 cm längd på användaren. Sedan stiger det med en decimeter per tusenlapp.

Den här var väl på gränsen för min 190 cm, men den ska gå ett par timmar per år som sagt så det får vara ok.
 
  • Gilla
Stoffy
  • Laddar…
En uppdatering till. Jag körde halva syrenträsket med maskinen jag köpte (och det gick väldigt smidigt) innan den dog. Nu surrar den, men driver inte klingan. Jag har ännu inte testat att laga den, men Amazon betalade tillbaka pengarna direkt utan att vilja ha maskinen, så det kan jag roa mig med i vintermörkret om jag får lust.

I väntan på att min polare skulle komma över med sin dyrmaskin testade jag med häcksaxen som @13th Marine tipsade om tidigare. Det var lite obekvämt att göra det nära marken, men det gick klart snabbare än både min fultrimmer och polarens finbensinare.

Så svaret är fortfarande att det går med en enkel sladdmaskin, men bara ett tag. Att det går med en bensinmaskin för +5000 visste vi alla redan innan tråden startades. För klensyren är det billigaste och snabbaste sättet alltså en enkel häcksax.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
En uppdatering till. Jag körde halva syrenträsket med maskinen jag köpte (och det gick väldigt smidigt) innan den dog. Nu surrar den, men driver inte klingan. Jag har ännu inte testat att laga den, men Amazon betalade tillbaka pengarna direkt utan att vilja ha maskinen, så det kan jag roa mig med i vintermörkret om jag får lust.

I väntan på att min polare skulle komma över med sin dyrmaskin testade jag med häcksaxen som @13th Marine tipsade om tidigare. Det var lite obekvämt att göra det nära marken, men det gick klart snabbare än både min fultrimmer och polarens finbensinare.

Så svaret är fortfarande att det går med en enkel sladdmaskin, men bara ett tag. Att det går med en bensinmaskin för +5000 visste vi alla redan innan tråden startades. För klensyren är det billigaste och snabbaste sättet alltså en enkel häcksax.
Jag är ärligt talat väldigt förvånad. Av TVÅ anledningar. Dels på grund av att AL-KO i tester brukar visa sig vara bra och slittåliga maskiner. Dels att Amazon köpte din förklaring och utan större protester återbetalade hela beloppet. Vanligtvis brukar man behöva dra det i "långbänk" innan Amazon "kryper till korset" och gör en full återbetalning.

Men där ser man... den gamla hederliga häcksaxen vinner över dagens elektronik. :)
 
Amazon brukar vara smidiga tycker jag. De ville ha bildbevis på att den var trasig. Jag svarade att det inte gick, men att en video enkelt skulle visa det. Deras ärendesystem kan inte ta emot video och då litade de på mig. Kan säkert ha påverkat att jag handlat rätt mycket och själv varit smidig med de ärenden jag haft.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.