Sitter och slipar på köket till huset vi snart ska bygga. Idag ser det ut som följer ;). Den stora öppningen i nederkant på ritningen är till vardagsrummet. På "utsidan" av den lilla väggen bredvid ugnen kommer det bli en kakelugn. Vi ska ha mörkare träskivor (oljad ek?). Köket är ett IKEA Lidingö.

Min man kommer att "pimpa" köket med diverse hemgjorda småhyllor, lister och liknande. På väggarna i resten av köket kommer vi att ha pärlspont (målade ganska ljust grå lutar det åt) och pårlspont blir det även som täcksidor. Klinkers på golvet och kakel är inte bestämt ännu.

Det halvhöga skåpet ska föreställa en upphöjd diskmaskin. Vi vill ha lantlig stil och min fundering är om diskmaskinen förstör den känslan? Jag har ett klassiskt kök uppritat också, med väggskåp hela vägen och diskmaskinen på golvet, men vill så gärna ha diskmaskinen upphöjd för arbetsställningens skull... Dörren uppe till vänster går till ett skafferi på 3,4 kvadratmeter så vad gäller förvaring ska vi nog klara oss även utan de överskåp jag har tagit bort i denna variant!

Glömde nästan skriva att skåpen i "diskmaskinsraden" står 1 dm från väggen så där blir det en 70 cm bred bänkskiva.

vy3.bmp

vy1.bmp

vy2.bmp
 
Det ser bra ut !
Det enda som jag undrar över är placeringen av micro o ugn. Borde de inte sitta närmre hällen och ev. fläkt. Risken med placeringen så nära öppningen till vardagsrummet är att matos lätt "läcker ut"
 
Tanken med den placeringen är att få kyl och frys så långt från kakelugnen som möjligt. Har sett många planlösningar med kyl och frys mot eldstaden med bara en tunn vägg mellan och jag tycker att det är lika dumt varje gång :cool:. Därför hamnade den där, inte helt idealt men det bästa jag kunde komma på!
 
A
Själv är jag allergisk mot att ha överskåp i hörn men det är ju en smaksak. Gillar inte heller den lilla bänkytan mellan ugnen och kyl men den är ju onekligen där av väldigt praktiska själ så jag får väl ge mig där. :) Tycker också att det ser lite konstigt ut med flera olika strl på överskåpen ovanför spisen. Antar att ni har tänkt att det ska gå i linje med underskåpet men jag tycker att den lilla detaljen försvinner. Vill man ha lite old så kan det ju va jättefint med lite hyllplan i stället och krokar etc. En snygg spiskåpa till det vore inte helt fel. Till sist tycker jag att det skulle va snyggare att ha flera stora lådor istället för luckor. Upphöjd diskamaskin är kanon!
 
Vi vill ha fläkten dold i ett skåp och då blir ju det per automatik 60 cm. Så det fanns inte så mycket alternativ till de smala skåpen bredvid! Tidigare hade vi ett 60-skåp bredvid spisen också (innan vi kom på att vi ville ha 70 cm bänk istället). Jag kan hålla med om att det var snyggare. Får fundera på om det går att lösa. Under diskbänken vill jag ha skåp men jag kan hålla med om, nu när jag tittar igen ;), att det vore snyggare med lådor också bredvid spisen. Men IKEA har inte 50-skåp med lådor tyvärr... Inte heller 30 centimeters som det är bredvid diskmaskinen. Men där är det nog läge att ha någon egenkonstruerad specialare tror jag :).
 
A
Gjorde 2 snabba skisser. Blev tom utan fönster :) Tog mig friheten att sätta ett 40 cm skåp brevid spisen
 
Ett tips för att bidra till den lantliga stämningen är att plocka ihop ett eget alternativ av underskåp. Nämligen en låda överst och så utdragsförvaring undertill. Denna variant är fullt möjlig med Ikeas grejjer, fast den finns inte som alternativ i ritprogrammet.

Därför har jag ritat upp hur det skulle kunna se ut i jämförelse med 3låds-skåpet.
Alltså ett skåp med också tre lådor, fast de två nedersta är bakom samma lucka.
 
  • lantligt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade nog flyttat ugn och mico intill kyl/frys, då får du en en öppnare yta mot vardagsrummet.
Glöm inte att rita in täcksidor överallt, såsom din bild ser ut nu verkar du inte ha täcksidor på kyl/frys och Ugns-skåpet, det tycker jag definitivt du skall ha. I vårt kök "murade" vi in kyl/krys med täcksidor på alla sidor, det blev riktigt bra.. :)
http://fresus.se/albums/kok/IMGP2331.JPG

Jag röstar oxå på att hörnskåpet skal bort, eller iaf det sista skåpet/hyllan efter hörnskåpet.
 
Först vill jag tacka för att ni engagerar er :). Det är guld värt! Nu fick vi lite att fudera på!

Anna-Robban: Tack för skisserna! Gillade den med öppna hyllor kring hörnskåpet. Det får nog bli någon sådan variant (vill inte släppa hörnskåpet ;) ). Ser jag ett 30-skåp med lådor? Hur sjutton gick nu det till i så fall? Finns ju inte i mitt ritprogram!

Hejduk..tig: Ja, det är snyggt! Jag hade ju ett sådant skåp bredvid spisen men att ha det rakt över skulle bli bättre. Måste till IKEA och kolla och känna igen!

fresve: Jo, täcksidor är snyggt! Om det går skulle vi vilja få till det med lister av bänkskivan för ett enhetligt intryck som skulle mjuka upp. Frågan är bara om det får plats... Vill inte gärna behöva byta 80-skåpet på den sidan mot ett 60-skåp! Eftersom det är en vägg mot vardagsrummet, och dessutom en kakelugn, spelar det väl ingen roll om bänken kommer längre dit av det skälet? Eller tänker jag fel här? Jag gillar att ha den mitt i! Hade först satt in vitrinluckor där men det blev så himla fult på ritningen att jag tog bort dem (och glömde kolla att det blev Lidingö-luckor på det skåp jag bytte till, men det ska det så klart vara). I verkligheten blir det nog vitrinluckor.
 
Rätt tänkt med en avställningsyta bredvid kyl/frys.
 
A
Ella skrev:
Först vill jag tacka för att ni engagerar er :). Det är guld värt! Nu fick vi lite att fudera på!

Anna-Robban: Tack för skisserna! Gillade den med öppna hyllor kring hörnskåpet. Det får nog bli någon sådan variant (vill inte släppa hörnskåpet ;) ). Ser jag ett 30-skåp med lådor? Hur sjutton gick nu det till i så fall? Finns ju inte i mitt ritprogram!

Nä det är nog ett 40 du ser. Hade inga riktiga mått så... 30 skåp är väl ganska värdelösa.! Man får plats med så lite. Tänk att en "vanlig" hederlig lådhurts e 40 cm. Antar att du har dina 30 skåp för att ni skulle ha en bänkskiva på 70 cm djup, tyckte jag läste det nånstans? Skulle nog tänka om på den biten om det verkligen är värt den extra lilla biten i bakkant, med tanke på att ni får så mkt sämre förvaringsyta?
 
A
Inspiration!
 
Fin inspirationsbild! Egentligen skulle jag vilja ha vit pärlspont, men har tänkt att det blir för ljust med vita luckor också. Vi får väl se!

Anledningen till 30-skåpet är helt enkelt att det är den biten som finns att vinka på! Skåpet till höger om vasken är 40 cm så det är bara det bredvid diskmaskinen som det är 30. Det var 60-skåpet bredvid spisen som blev 50 på grund av utflyttningen av bänkraden så 30-skåpsproblemet finns där ändå. Innan jag höjde upp diskmaskinen var 30-skåpet ytterst och då skulle man ju kunna göra en snyggt rundad avslutningsgrej på 30 cm. Men med upphöjd diskmaskin måste den hamna längst ut.

När det gäller förvaring är jag inte så orolig. Det vi använder ofta får utan problem plats i befintliga skåp/lådor och resten i det stora skafferiet. Så det handlar mest om att få det snyggt! Det lutar åt att det får bli något hembyggt där istället. Annars mätte jag just mina foderbunkar med djurmat och de var 24 cm och skulle passa utmärkt i ett 30-skåp :). Vore skönt att ha ett självklart hem för dem!
 
A
Ja men va det bara ett skåp så är det väl inga problem. Vitt är så fint tycker jag! Beror ju på vad man har för golv och bänkskiva också, och ledsnar du på pärlsponten får du väl måla om den?.
 
Jag skulle funderat på att flytta ner diskmaskinen på golvet och göra en halvö som avgränsning till matplatsdelen, om det finns plats. Vårt kök är sådant och det fungerar mycket bra. Som det är nu kan jag se brist på arbetsytor.

Johannes
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.