Hej,

Jag bygger en lösvirkesvilla och har en hel del av utegipsskiva gyproc gu 9 R övers. Jag diskuterat med min snickare att använda den som ett första skikt i innertaket och på så sätt få 2lager med gips i taket för att få mindre sprickor, för att sedan sätta vanlig innegips som lager nr 2. Kan man använda denna skiva inomhus eller finns det hälsorisk med detta då det är impat? Är det ens vettigt att göra detta, tid o pengar åtsido?

Mvh K
 
E
Varför skulle det bli sprickor i taket med ett lager gips?
 
E epw skrev:
Varför skulle det bli sprickor i taket med ett lager gips?
Hej,

Jag kan inte säga att jag är expert, men enligt snickaren så trodde dem att det skulle röra sig mycket och skarvarna lär spricka upp och med dubbelt så skulle det troligtvis motverkas. Men kanske är helt onödigt?
 
Sant och inte sant. Enkel gips rör sig lite då huset rör sig och kan ge microglipor i skarvarna och syns bra. Dubbel gör det inte, blir liksom låsning av skivorna om dom sätts utan generalskarv, vill säga med förskjutna skarvar.
 
E
K Karl132 skrev:
Hej,

Jag kan inte säga att jag är expert, men enligt snickaren så trodde dem att det skulle röra sig mycket och skarvarna lär spricka upp och med dubbelt så skulle det troligtvis motverkas. Men kanske är helt onödigt?
Det är inte värt jobbet. Reglar man enligt tillverkarens anvisning och spacklar fackmannamässigt enligt tillverkarens anvisning så är det inga problem. Gå hellre upp i dimension på glesen om du ska säkra upp.
 
J jonaserik skrev:
Sant och inte sant. Enkel gips rör sig lite då huset rör sig och kan ge microglipor i skarvarna och syns bra. Dubbel gör det inte, blir liksom låsning av skivorna om dom sätts utan generalskarv, vill säga med förskjutna skarvar.
Skulle du säga att det är värt mödan? Cc30 på glesen så ganska så tätt ändå, men stora öppna ytor.
 
E epw skrev:
Det är inte värt jobbet. Reglar man enligt tillverkarens anvisning och spacklar fackmannamässigt enligt tillverkarens anvisning så är det inga problem. Gå hellre upp i dimension på glesen om du ska säkra upp.
Cc30 på glesen, så bör vara korrekt. Lite orolig för rörelser då huset har höga väggar samt stora ytor. Men kanske helt enkelt är overkill, och även om det inte är det, vet jag fortfarande inte om impat gips ens får användas inomhus.
 
E
K Karl132 skrev:
Cc30 på glesen, så bör vara korrekt. Lite orolig för rörelser då huset har höga väggar samt stora ytor. Men kanske helt enkelt är overkill, och även om det inte är det, vet jag fortfarande inte om impat gips ens får användas inomhus.
Jo förvisso men det ska man ju ha löst innan med stommen så den är stum. Oklart om det är godkänt. Det säkraste är att du kontaktar tillverkaren av gipsen du har för att säkerställa detta. Skulle tippa på att det är bättre att kränga iväg den på blocket om du inte får användning av den till dess riktiga användningsområde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.