Hej!

Mitt garage med loft-projekt har kommit så pass långt att det strax är dags för att sätta skivor på väggarna. Innan dess ska allt som ska gömmas i väggarna dras. Jag skulle behöva hjälp med hur jag bäst löser dragning av rör för tappvatten och värme.

Förutsättningar:

Inkommande vatten kommer upp ur golv mitt på en långsida. Precis intill kommer fördelaren till golvvärmen sitta. Inget av detta hamnar i vägg.

Jag har 45mm installationskikt i hela garaget som är ett stort rum utan innerväggar. I taket finns 28mm glespanel på cc30.

Problem att lösa:

1. Dra tappvatten från inkommande långsida till en gavelvägg för att kunna ha en toalett där vid behov.

2. Förbereda för att även kunna ha golvvärme på loftet (45m², snedtak och välisolerat) den dagen det inreds. En fördelare på loftet skulle isf behöva placeras vid takstolens stödben som är ca 1.5m in från ytterväggen.

Mina tankegångar:

Rör i rör verkar vara det man jobbar med. Men går det att dra i en vägg/vägg-vinkel med 45mm installationskikt? Ur vägg verkar väggdosor fungera?

Antar att eventuell pex mellan fördelare behöver vara grövre. 25mm kanske? Ännu större böjradie då antar jag så hur drar jag den?
 
Redigerat:
Montera alla rör med vatten utanpå väggen, minst problem och allt syns om en läcka skulle bli. Med det i väggen ska det vara speciell montagefixtur och där har det hänt att det börjat läcka. Inget kul med behöva riva en vägg. EL dras med fördel i väggarna.
 
J jonaserik skrev:
Montera alla rör med vatten utanpå väggen, minst problem och allt syns om en läcka skulle bli. Med det i väggen ska det vara speciell montagefixtur och där har det hänt att det börjat läcka. Inget kul med behöva riva en vägg. EL dras med fördel i väggarna.
Tack för input!

Ja, jag tänkte tanken med utanpåliggande vatten jag med… Det som talade emot var att de kanske blir iväg för arbetsbänkar och överskåp men det kanske är lättlösta problem om det uppstår. Dra så mycket som möjligt i taket är väl ett alternativ.
 
Alla bänkar sitter nog fast i väggen och har ben 50 - 60 cm från vägg. Rören kommer ca 5 cm ut från vägg, med rörklammer, så där är det nog inga problem. Att dra i taket inget bra om det är vattenburen värme, blir liftfickor där. Bara tänka till vilka rör som ska ligga över eller under, element kanske över och vatten under.
 
Jag har en rejäl arbetsbänk i stål med ben som går mot vägg tyvärr. Det är dock bara tappvatten som behöver passera åt det hållet så då kanske takmontering är ok?

Jag har tre golvvärmeslingor i garaget och tänkte att golvvärme vore lämpligt till loftet också då för att nyttja värmepumpen. Det dröjer nog några år innan loftet ska inredas så jag tänkte bara passa på att göra ev. förberedelser nu. Jag tänkte då 25mm pex, eller utanpåliggande rör av annan sort, för att kunna mata en fördelare på loftet.

Dessa rör till loftet måste ju dock gå upp och längs taket en bit eftersom de måste in till takstolarnas stödben som blir den plats där isoleringen kommer vara. Eller går det att göra på något annat sätt?
 
Tänker man till lite, så är det inga problem. Då sätts avluftningsventiler på båda rören högst upp. Det ska då vara sådana som kan stängas, ha automatfunktion är av onda, då dessa börjar läcka så småningom. Man luftar manuellt då, tänk även på att ha en liten uppförsbacke på rören fram till avluftarna.
 
Okej, dåså! Det lutar helt klart åt utanpåliggande vattendragning.

Då kanske det egentligen inte finns något behov av att förbereda något alls. Tappvattnet drar man på lämpligast sätt när all inredning är på plats.

Värmerören till övervåningen kan man väl också dra då det är dags för loftet att inredas. Det är väl inte mer avancerat än att få upp två lämpliga rör genom bjälklaget.

Eller är det något jag bör se till att förbereda för i detta skede?
 
Svar nej, du verkar ha koll på läget. Upp till ÖV går ju att borra så inga beskymmer där, så gör som du tänker med fortsatt byggnation.
 
J jonaserik skrev:
Svar nej, du verkar ha koll på läget. Upp till ÖV går ju att borra så inga beskymmer där, så gör som du tänker med fortsatt byggnation.
Tackar ödmjukast för snabb och bra hjälp! Skönt att det blev lite mindre att göra helt plötsligt :)
 
Rickard.
Synlig vattendragning är inte dumt, rätt vad det är vill du sätta en utkastare för biltvättning/vattning sen kanske du vill ha (mer)vatten i garaget och då är det mycket enklare att lösa i efterhand. Samma sak om du får nya idéer för övervåningen så är du inte lika låst i vars du kan gå upp.

Tak, vägg, högt eller lågt kan du fundera själv vad som blir bäst och minst i vägen.
 
B
Tycker också utanpåliggande är bra. Fel upptäcks och åtgärdas ofta snabbt om det inte är inbyggt.

Övervåningen har ofta rätt lågt värmebehov, men det beror förstås på om du planerar för 10 eller 20C temp Inomhus i garaget... Jag förstår att du planerar för värmepump och golvvärme med låg temp? Om nedervåningen är nära normal rumstemp, tror jag du klarar dig med lite större radiatorer till övervåningen och kan köra hela systemet med golvvärmetemp. Annars finns fläktkonvektorer som ger rejält med effekt vid låg inkommande temp, som alternativ också.

Golvvärme på övervåning är inte helt vanligt. Naturligtvis funkar det bra med golvvärme där också, antar att det är kostnaden som avskräcker folk från det.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Synlig vattendragning är inte dumt, rätt vad det är vill du sätta en utkastare för biltvättning/vattning sen kanske du vill ha (mer)vatten i garaget och då är det mycket enklare att lösa i efterhand. Samma sak om du får nya idéer för övervåningen så är du inte lika låst i vars du kan gå upp.

Tak, vägg, högt eller lågt kan du fundera själv vad som blir bäst och minst i vägen.
Justja, vattenutkastare ska jag ha! Tack för bra input också, låter klokt! Det blir lätt att man överarbetar också i dessa ”förbereda för framtiden”-åtgärder. Det mesta löser man som sagt när det är dags.
 
B BSOD skrev:
Tycker också utanpåliggande är bra. Fel upptäcks och åtgärdas ofta snabbt om det inte är inbyggt.

Övervåningen har ofta rätt lågt värmebehov, men det beror förstås på om du planerar för 10 eller 20C temp Inomhus i garaget... Jag förstår att du planerar för värmepump och golvvärme med låg temp? Om nedervåningen är nära normal rumstemp, tror jag du klarar dig med lite större radiatorer till övervåningen och kan köra hela systemet med golvvärmetemp. Annars finns fläktkonvektorer som ger rejält med effekt vid låg inkommande temp, som alternativ också.

Golvvärme på övervåning är inte helt vanligt. Naturligtvis funkar det bra med golvvärme där också, antar att det är kostnaden som avskräcker folk från det.
Det var nytt för mig att kanske radiatorer kan fungera med lågtemp med rätt förutsättningar. Mellanbjälklaget är isolerat med 36cm stenull men loftet har snedtak så volymen att värma upp är inte jättestor. Jag ska lägga dessa alternativ på minnet tills det är dags!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.