Kom vid en omläggning av en kort sträcka att bli omkörd av en bil som gav mig två stenskott.
Hastigheten var 50 och det höll jag men en idiot skulle så klart förbi och det sprutade sten.
Fick regnr men bilen hör till ett företag...
Kan man få reda på brukaren av bilen tro ni?
 
MrJay
Säkert. Men så kommer vi alltid till det där med bevisning där ord står mot ord… dashcam är trevligt i sådana situationer
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jo, hade hoppats att han stod och ladda polstaren så jag hade kunnat skälla ut han iaf.

Står tjänstebilar på företag eller brukaren?

Bilen tillhör Volvo så dom hade ju några
 
MrJay
nino nino skrev:
Jo, hade hoppats att han stod och ladda polstaren så jag hade kunnat skälla ut han iaf.

Står tjänstebilar på företag eller brukaren?

Bilen tillhör Volvo så dom hade ju några
En tjänstebil står på företaget dessvärre, hade det varit en mindre firma så hade man direkt vetat att det är ägaren, i detta fall är det lite svårare… men visst har de koll på vem som är brukaren, frågan är bara om de skulle vara tillmötesgående. Kanske skicka faktura till Volvo för att se vad som händer?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Stenskott är något man får räkna med händer, tyvärr. Svårt att lasta någon för stenskott, visst det kan finnas maxhastigheter osv men finns inga garantier för att stenskott utesluts under dessa hastigheter. Dessutom, om den omkörande bilisten skulle ha kört för fort mht hastighetsgräns så kan detta bara beivras av polis / tjänsteperson med motsvarande befogenheter.

Det fanns en tid när det var obligatoriskt med stänkskydd bakom varje hjul men detta blev borttaget för en väldig massa år sedan pga någon EU-anpassning om jag minns rätt. Inte mycket att göra åt detta, har orsakat en riktigt fin business för glasmästare dock som får laga och byta vindrutor på löpande band.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 6 till
  • Laddar…
Man är inte ansvarig för stenskott som man orsakar andra. Det hör till sådant man får stå för själv. Om det ingår glasförsäkring i din försäkring så brukar det inte vara någon självrisk för att få dom lagade.
 
Det var just det att hastigheten var nedsatt och jag har tidigare åkt på rutbyte just på en sådan väg när en mötande bilist kom i säkert det dubbla.

Hade inte sagt nåt om han kört om 1km tidigare eller senare och jag fått ett stenskott det får man som sagt räkna med.
Men när det är det där jävla lösgruset dom lägger och har nedsatt hastighet och flera skyltar för stenskott då ska man inte åka om.

Mitt bolag ska ha 200 för lagning och nu är det som sagt två som ska lagas så 400:- helt i onödan och rutan är bytt för 6månader sen
 
H Harald Blåtumme skrev:
Stenskott är något man får räkna med händer, tyvärr. Svårt att lasta någon för stenskott, visst det kan finnas maxhastigheter osv men finns inga garantier för att stenskott utesluts under dessa hastigheter. Dessutom, om den omkörande bilisten skulle ha kört för fort mht hastighetsgräns så kan detta bara beivras av polis / tjänsteperson med motsvarande befogenheter.

Det fanns en tid när det var obligatoriskt med stänkskydd bakom varje hjul men detta blev borttaget för en väldig massa år sedan pga någon EU-anpassning om jag minns rätt. Inte mycket att göra åt detta, har orsakat en riktigt fin business för glasmästare dock som får laga och byta vindrutor på löpande band.
Det är väl tillåtet med stänkskydd ännu men biltillverkarna insåg förstås att dom kunde spara lite pengar. Det fanns nog vindrutor att byta när det var obligatoriskt med stänkskydd också. Dom största orsakerna till att det vindrutor behöver bytas oftare nuförtiden är att dom är mycket större och har tunnare glas samt ökningen av dubbfria däck. Det fastnar mycket grus i dom.
 
Ringde Volvo men dom kunde ju inte lämna någon info pga Gdpr men fick en mailadress så skulle hon som svara vidarebefordra till berörd brukare och dennes chef.

Antar att inget händer men har iaf gjort ett försök
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
nino nino skrev:
Det var just det att hastigheten var nedsatt och jag har tidigare åkt på rutbyte just på en sådan väg när en mötande bilist kom i säkert det dubbla.

Hade inte sagt nåt om han kört om 1km tidigare eller senare och jag fått ett stenskott det får man som sagt räkna med.
Men när det är det där jävla lösgruset dom lägger och har nedsatt hastighet och flera skyltar för stenskott då ska man inte åka om.

Mitt bolag ska ha 200 för lagning och nu är det som sagt två som ska lagas så 400:- helt i onödan och rutan är bytt för 6månader sen
Ett tips är att byta till ett bolag som lagar stenskott gratis om du får det ofta. Det har t.ex. jag hos gjensidinge.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jo men jag är lite lokalpatriot så jag vill ha Dalarnas (LF)
Dom brukar även vara billigast plus återbäring då och då
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
MrJay
nino nino skrev:
Jo men jag är lite lokalpatriot så jag vill ha Dalarnas (LF)
Dom brukar även vara billigast plus återbäring då och då
Vi har också Länsförsäkringar (med återbäring och allt…) men i vårt fall ingår glasförsäkring, så ingen självrisk vid stenskott.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
D
nino nino skrev:
Kom vid en omläggning av en kort sträcka att bli omkörd av en bil som gav mig två stenskott.
Hastigheten var 50 och det höll jag men en idiot skulle så klart förbi och det sprutade sten.
Fick regnr men bilen hör till ett företag...
Kan man få reda på brukaren av bilen tro ni?
Vad spelar det för roll, personen har inget uppsåt att ge dig stenskott. Finns liksom ingen brottslig handling mot dig.

Surt men så är det.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Vad spelar det för roll, personen har inget uppsåt att ge dig stenskott. Finns liksom ingen brottslig handling mot dig.

Surt men så är det.
Nej det vet jag men det är respektlöst att åka om på en grusväg med flera varningsskyltar om stenskott.
Vet inte var du bor men här i Dalarna och i synnerhet norra ändan så lägger dom lim? sen 5-10cm löst grus som vi bilister ska köra fast åt dom, efter det så sopas överskottet bort.
När det är så varmt som det varit nu så tar det lång tid innan limmet blir hårt.
Många har haft tjocka lager på länkarmar och annat.

Så vi tar det lugnt på sånna vägar.

Tycker du det är ok att köra om mig som håller föreskriven hastighet i 5cm lösgrus?
 
MrJay MrJay skrev:
Vi har också Länsförsäkringar (med återbäring och allt…) men i vårt fall ingår glasförsäkring, så ingen självrisk vid stenskott.
Är nog olika i olika län, har för mig att det var gratis tidigare, men jag kan tro att kostnaderna för lagningar har skenat iom den här skiten som läggs på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.