Hej på er,

Skulle vilja ha hjälp att räkna på alternativen.
Vi förbrukar idag 19500 kW per år, inkl. värme, vatten och hushållsel.
Elbilar = ca 3000 kW. Utespa = ca 2500 kW.

Idag har vi luftvatten-pump som driver vårt 150 m2 hus.
Den är just nu 12 år gammal och och håller väl i ca 5 år till.

- Fjärrvärme. Installation kostnad: ca 125.000 kr. Pris på kW inkl. allt 84 öre.
- Solceller, får plats med 27 paneler, blir ca 9800 kW. Kostnad ca 160.000 kr.

Vilket alternativ skulle ni valt och varför?
 
Om det är för ekonomisk vinning så hade jag inte gjort något av det just nu.

ROI på solceller är högst osäker för tillfället och har svårt att se att ni skulle sänka in kostnaden på fjärrvärme under rimlig framtid heller.

Vill du göra det av ”miljö/självständighets” anledning, så solceller med ödrift så klarar du dig lite bättre på egen hand.
 
  • Gilla
Attitudeswe och 1 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Om det är för ekonomisk vinning så hade jag inte gjort något av det just nu.

ROI på solceller är högst osäker för tillfället och har svårt att se att ni skulle sänka in kostnaden på fjärrvärme under rimlig framtid heller.

Vill du göra det av ”miljö/självständighets” anledning, så solceller med ödrift så klarar du dig lite bättre på egen hand.
Hej, Tack för svar.
Vad menar du med ödrift? Batteri?
 
L limberg skrev:
Hej på er,

Skulle vilja ha hjälp att räkna på alternativen.
Vi förbrukar idag 19500 kW per år, inkl. värme, vatten och hushållsel.
Elbilar = ca 3000 kW. Utespa = ca 2500 kW.

Idag har vi luftvatten-pump som driver vårt 150 m2 hus.
Den är just nu 12 år gammal och och håller väl i ca 5 år till.

- Fjärrvärme. Installation kostnad: ca 125.000 kr. Pris på kW inkl. allt 84 öre.
- Solceller, får plats med 27 paneler, blir ca 9800 kW. Kostnad ca 160.000 kr.

Vilket alternativ skulle ni valt och varför?
Om du byter till fjärrvärme så har du ju löst värmeproblemet och troligen sänkt elbehovet något.
Köper du istället solceller nu så sänker du ditt energibehov men måste troligen likväl byta värmesystem om 5 år som du själv skriver till likvärdig summa som du anger här (125.000kr). Solcellerna har ju en avskrivning på 8-10 år så de är ju inte avskrivna när du behöver byta värmesystem.
Jag röstar för att byta värmesystem
 
M mortimer skrev:
Om du byter till fjärrvärme så har du ju löst värmeproblemet och troligen sänkt elbehovet något.
Köper du istället solceller nu så sänker du ditt energibehov men måste troligen likväl byta värmesystem om 5 år som du själv skriver till likvärdig summa som du anger här (125.000kr). Solcellerna har ju en avskrivning på 8-10 år så de är ju inte avskrivna när du behöver byta värmesystem.
Jag röstar för att byta värmesystem
Tack för svar.
Ja, det finns fördelar med fjärrvärmen också, underhållsfritt, ljudlöst, mer plats över.
Samtidigt kanske det bara blir 7-8000 kW över till fjärrvärmen när hushållsel, bilar, spa är borträknade.
Installerar jag solceller så får jag användning av alla de 10.000 kW jag monterar.
 
Har man fjärrvärme från ett bolag, är man utsatt för det bolagets nycker och infall, t.ex. höjer de fjärrvärmepriset då bara att betala eller frysa.
Litet utpressning. Samma som med elnätsbolagen som är monopolbolag, och ökar sina elnätsavgifter, bara att betala deras hutlösa priser, eller avstå från elenergi.

Varför inte montera in ny luftvatten-värmepump? De har nog blivit bättre under senare år.

Får det bara plats 27 st paneler på era tak? Verkar få. Äldre, litet enfamiljshus kanske.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Har man fjärrvärme från ett bolag, är man utsatt för det bolagets nycker och infall, t.ex. höjer de fjärrvärmepriset då bara att betala eller frysa.
Litet utpressning. Samma som med elnätsbolagen som är monopolbolag, och ökar sina elnätsavgifter, bara att betala deras hutlösa priser, eller avstå från elenergi.

Varför inte montera in ny luftvatten-värmepump? De har nog blivit bättre under senare år.

Får det bara plats 27 st paneler på era tak? Verkar få. Äldre, litet enfamiljshus kanske.
Troligen än smartare ja, att byta till ny luft-vatten värmepump
 
A Arnodt skrev:
Har man fjärrvärme från ett bolag, är man utsatt för det bolagets nycker och infall, t.ex. höjer de fjärrvärmepriset då bara att betala eller frysa.
Litet utpressning. Samma som med elnätsbolagen som är monopolbolag, och ökar sina elnätsavgifter, bara att betala deras hutlösa priser, eller avstå från elenergi.

Varför inte montera in ny luftvatten-värmepump? De har nog blivit bättre under senare år.

Får det bara plats 27 st paneler på era tak? Verkar få. Äldre, litet enfamiljshus kanske.
Yes, skorsten och stegar, luftningar i vägen.
 
Om betongpannetak och ej inredd vind kan utluftningshuvar flyttas till norra takfallet och även takstege kan också flyttas till norrsida. Däremot om falsat plåttak så flyttar man inte gärna utluftningshuvar, men takstege kan lätt flyttas.

Ni kanske har takfönster också?
 
Inga takfönster, vi kanske vinner 1 panel på luftningen. Stegen däremot går inte flytta då det är ett suterränghus.
 
L limberg skrev:
Hej, Tack för svar.
Vad menar du med ödrift? Batteri?
Precis, så att du har en backup mot strömavbrott.
 
Bara solceller är mer som ett komplement.

Bara solceller ger ingen värme/varmvatten.

Det är totalkostnaden för 20-50 års drift för xVVP kontra totalkostnaden för fjärrvärme som man bör jämföra.
 
C Cerb skrev:
Precis, så att du har en backup mot strömavbrott.
Det tror jag är väldigt dyrt och svårt att få godkänt. Elnätet får absolut inte kunna riskeras att matas med spänning bakvägen om någon elektriker skulle arbeta där. Manuell reservkraftsomkopplare är väl det rimligaste.
 
J Josth skrev:
Det tror jag är väldigt dyrt och svårt att få godkänt. Elnätet får absolut inte kunna riskeras att matas med spänning bakvägen om någon elektriker skulle arbeta där. Manuell reservkraftsomkopplare är väl det rimligaste.
Ödrift är ganska vanligt att installera idag om man har batterier som tillval. Är inte superdyrt längre.
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Antar att du menar när pumpen går sönder? Annars känns det ju onödigt att byta ut en fungerande pump. Men som påpekats ovan, solceller ger er ingen värme, du måste ju fortfarande byta ut pumpen när den går sönder även om du investerar i solceller.

Men, när pumpen väl går sönder hade jag sneglat på fjärrvärme. Skulle säga att det är i princip omöjligt att veta vad som blir billigast på 10-20 (livslängd VP) eller kanske 30-40(livslängd fjärrvärme VVX) års sikt. Det får man tugga i sig att båda alternativen är en chansning. Men om inte kostnaden med dagens siffror skiljer så mycket hade jag valt fjärrvärme alla dagar i veckan. Ingen bullrig utedel, i princip inget underhåll på kanske 30år och obegränsat med varmvatten väger rätt tungt tycker jag. Lägg därtill en viss frikoppling från elpriser, lite som en diversifiering, så tycker jag att valet är lätt idag.
 
  • Gilla
Christoffer L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.