det är diffusionsspärr i snedtaket sedan 45mm stenull 28mm plank och sedan skivan.
(utanför diffspärr 29cmlösull)

det kan möjligen bli vattenstänk mot en del av taket eftersom öppningen av duschen är mot snedtaket ca 0,5-1m ifrån öppningen. Men duschen i övrigt har lodräta väggar inåt huset.
 
Ska du plattsätta denna yta eller ska den målas?
 
Jag ringde Gyproc idag och frågade lite om att köra med glasroc/standardgips i badrummet.
Han jag talade med ansåg att jag skulle undvika kartonggips i HELA badrummet.
(De vill förstås sälja så dyra produkter som möjligt)

Enligt de nya reglerna är det inte tillåtet med kartonggips, men jag tycker det är börjar bli lite överdrivet med alla dessa "regler"

lite OT
men varför kan man inte använda

vanliga gipsskivor
Standard golvspånskiva
bara ha fall i duschutrymmet
m.m

Anders
 
Diskussionen om varför man inte ska använda vanliga kartonggipsskivor har förts i andra trådar, och hör, som du själv säger, inte hemma i den här tråden.

Sätt igång den här tråden om gipsskivor igen, om du inte får svar från det som redan skrivits där. De andra frågorna har diskuterats i forumet också, sök eller starta en ny om du vill diskutera det. :)
 
Eftersom tråden handlar om skivmaterial innerväggar..

Så undrar jag varför Jon rekomenderar att köra med kartonggips på alla väggar utom
duschutrymmet när det bara är 9 månader kvar tills det blir förbjudet med kartonggips i badrum

AW
 
vad ska man använda bakom gipsskiva oavsett om det är glasroc eller kartonggips,OSB,spån? eller bara gips på reglar?
 
KE skrev:
vad ska man använda bakom gipsskiva oavsett om det är glasroc eller kartonggips,OSB,spån? eller bara gips på reglar?
Det styrs ju lite av vad ytskivans tillverkare rekommenderar/accepterar.

Jag är ju personligen för gips där det är användbart. Men det är inte bra om det skall förankras utrustning/möbler i. Då krävs något stabilare.
 
Jag lånar denna tråd lite.

I nya huset vi bygger har vi dush mot innervägg. Vi har dubbla skivor dvs spån+gips på alla väggar även badrummet std.
Nu till frågan: jag har tänkt sätta minerit eller liknande istf gips är det inte dumt att ha spånet kvar bakom mineriten, eller fungerar det?
 
jimnor skrev:
Jag lånar denna tråd lite.

I nya huset vi bygger har vi dush mot innervägg. Vi har dubbla skivor dvs spån+gips på alla väggar även badrummet std.
Nu till frågan: jag har tänkt sätta minerit eller liknande istf gips är det inte dumt att ha spånet kvar bakom mineriten, eller fungerar det?
Som jag tolkar monteringsinstruktionerna för minerit, så är det okej att ha andra skivor (inkl spånbaserade) bakom, men CC-måttet för samtliga skivor får vara max 450 mm.
 
AW skrev:
Eftersom tråden handlar om skivmaterial innerväggar..

Så undrar jag varför Jon rekomenderar att köra med kartonggips på alla väggar utom
duschutrymmet när det bara är 9 månader kvar tills det blir förbjudet med kartonggips i badrum

AW
För att det är helt riskfritt, och betydligt billigare än de andra skivorna. Alltså kan jag inte se något skäl att sätta andra skivor i de torra delarna så länge det är tillåtet.
 
Men finns det inte en risk att fukten angriper spånet när vandrat igenom mineritskivan?
 
Jo, egentligen. Men dels så ska det inte komma in någon fukt där, och dels är fördelen med en fuktokänslig skiva att den kan sprida ut fukten från en lite punktläcka så att fuktbelastningen på känsligt material längre in i konstruktionen blir lägre.
 
Ok, då känns det mycket bättre!
Klart att det inte skall läcka, men det händer ju trots allt...
 
JanneSjo skrev:
det är diffusionsspärr i snedtaket sedan 45mm stenull 28mm plank och sedan skivan.
(utanför diffspärr 29cmlösull)

det kan möjligen bli vattenstänk mot en del av taket eftersom öppningen av duschen är mot snedtaket ca 0,5-1m ifrån öppningen. Men duschen i övrigt har lodräta väggar inåt huset.
jon_h Ska du plattsätta denna yta eller ska den målas?
jag har inte bestämt måla eller kakel.

är det olämpligt med kakel på denna snedvägg?
 
Nej, säkert inte. Jag tycker att du ska sätta glasroc om du ska keramikbekläda ytan, vanlig gips om du ska måla den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.