Hej,

Mitt projekt i sommar är att renovera fönster och måla om fasaden. Jag hittade en sida som visar hur man gör https://www.skil.se/anvisningar-steg-for-steg/reparera-en-fonsterkarm-av-tra.html men har läst på andra ställen att man bara ska olja in med linolja istället för att skära bort och spackla. Träet är på de flesta ställen inte fuktigt, men torrt och sprucket. Tänker att man kanske kan byta ut vissa träbitar, tex de som sitter innanför fönsterramen? Hur hade ni tänkt kring detta?

Jag är helt novis på det här men tänkte ge det ett försök, tänker att det jag gör nu får hålla några år till innan jag absolut måste byta ut fönstren.
 
  • Fönsterkarm med sliten färg och sprucken trä, mot en himmel med moln, i behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av fönsterkarm med flagande röd och grå färg och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad dörrkarm med flagnande grå färg och synligt trä, slitet svart dörrsteg. Skador från väder och ålder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten träddörr med vattenskador och sprucket färg, behov av reparation eller utbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet fönster och karm med skadad färg, gångjärn och träverk i behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Allt som är helt ruttet / murket bör skäras bort och in med nytt friskt virke. Dvs där du med 'lätthet' kan stoppa in kniven...
 
  • Gilla
Malin84
  • Laddar…
H
Skrapa, slipa och linolja. Mättà trät. du kan fylla upp håligheter med linoljekitt. Sedan linoljefärgen på toppen 😁

såklart, murket trä måste bytas, men är det ok funkar ovan tillvägagångssät.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
glaslisterna på bild 4,5 finns att köpa
 
  • Gilla
Malin84
  • Laddar…
Tack för era input :) nu kommer en fråga till. Jag har skrapat och slipat fönstret och tycker själv att det ser okej ut. Längst ner är träet lite fuktigt, men jag tycker det ser ut och känns friskt (när jag känner med kniven). Kan jag måla på ändå, eller bör jag låta fönstret torka några dagar? Det ligger i carporten nu så det ligger skyddat.
 
  • Gammalt fönster på träbänk, skadad ram, genomskinlig skärm, person i sandaler, grått underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
M Malin84 skrev:
Tack för era input :) nu kommer en fråga till. Jag har skrapat och slipat fönstret och tycker själv att det ser okej ut. Längst ner är träet lite fuktigt, men jag tycker det ser ut och känns friskt (när jag känner med kniven). Kan jag måla på ändå, eller bör jag låta fönstret torka några dagar? Det ligger i carporten nu så det ligger skyddat.
Mätta in det med kokt linolja först. lite ytfukt funkar 😉När trät inte vill ta emot mer, på med två tunna lager linoljefärg!
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Jag har torkat fuktig fönsterbåge med varmluftspistol.
 
  • Gilla
Malin84
  • Laddar…
om det är fuktig trä under plåtblecket kan oxså bero på att där tränger ner lite vatten mellan glaskassetten och fönsterblecket på grund av att gummilisten blivit uttorkad, kan åtgärdas med en liten silikonfog mellan glas och plåt
 
  • Gilla
Malin84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.