Jag tog bort gips på ena sidan väggen, upptäckte då att en regel fått svarta fläckar, (från fukt?)
Väggen är byggd i mitten på 90 talet, jag fuktmätte just regeln och den visade på 8%. Kan de finnas en fuktskada? Lägger in en bild på träregeln.

Tack på förhand!
 
  • Ett hål i en gipsvägg som avslöjar trästruktur under. Renovering eller skada kan vara orsaken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Njet
 
Är inte 8% fuktkvot där det normalt brukar ligga? Är det inte över 18-20% då det börjar bli risk för mögelpåväxt och röta?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jeanette Stålstedt Jeanette Stålstedt skrev:
Är inte 8% fuktkvot där det normalt brukar ligga? Är det inte över 18-20% då det börjar bli risk för mögelpåväxt och röta?
8% är snustorrt. Runt 75% RF i en regel motsvaras av en fuktkvot på runt 17% för furu och gran.
 
  • Gilla
Jeanette Stålstedt
  • Laddar…
Jeanette Stålstedt Jeanette Stålstedt skrev:
Är inte 8% fuktkvot där det normalt brukar ligga? Är det inte över 18-20% då det börjar bli risk för mögelpåväxt och röta?
En vägg över 16% får ej byggas igen. Och högre upp blir mikrobielpåväxt. Men jag har fultmätt nya ytterväggsrreglar som legat under 5% när de byggts igen. Blev därför osäker när denna regel varit i torrt utrymme i 30 år.
 
Jeanette Stålstedt Jeanette Stålstedt skrev:
Hur ser gipspappret ut? Är den fri från svarta fläckar?
Är inte orolig att de är en farlig fuktskada för det är de inte. Men mer av intresse då jag haft reglar utomhus som visat 1% kontra denna som varit försluten länge. Är mer ute efter om de finns en brist i tätskiktet i dagsläget då jag varit med om betydligt lägre fuktkvot på nyare virke
 
  • Gilla
Jeanette Stålstedt
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.