Ska bygga en altan som ett L runt huset med följande mått:

Bredd på gavlen: 4.5m x 12m
Baksidan på huset 3m x 7m

Totalt: 75kvm altan blir det.

Vad är rimligt att betala för denna storlek på altan i bara material?
Behöver även 6-7st stolpar på ca 2m.

Tacksam för svar så man kan kalkulera på ett pris.
 
Jag gjorde en enkel sammanställning över min 4,5 x 8,5 m altan enligt [följande]. Kanske kan du använda dessa siffror och approximera dig fram till dina 75 m². Som synes har jag inte tagit med plintarna (betong, rör, armering, stolpskor) men jag använde totalt 29 säckar färdigblandad torrsubstans till 18 plintar. Siffror kring detta finner du [här]. Priset per säck är ca. 50 kr. Priset på stolpskor, formrör etc. finner du på någon bygghandlares hemsida. Har du klart för dig hur många plintar du skall ha, så kan du enkelt prissätta dessa.

Hoppas du kan använda något av detta i dina kalkyler.

Lycka till! :)
 
Vår altan blev strax över 50 kvm.
Med med vad jag tycker hyfsade priser slutade materialnotan på ca 22 000 kr.
 
  • IMG_1615.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1602.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har för mig att 350-500 kr / kvm är ett riktmärke när det gäller material till altan. Då beror det ju lite på "grundförutsättningarna". Vill man ha annat än tryckad trall så stiger priserna.

Min altan på ca 50 kvm kostade strax under 20.000 kr i material vilket ger ~400 kr/kvm.

/V
 
Efter ytterligare summering och dividering hamnade jag på 450 kr/m² - bara materialet. Sedan fick jag ju lägga till kostnader för altandörr, lite färg, belysning, el etc. men det är en helt annan historia :p
 
Hemmakatten
B BUS, er altan blev väldigt fin, framförallt till vänster där den ansluter till tomten på ett naturligt sätt, även det breda trappsteget bidrar till det fina intrycket. Er altan är ett mycket bra exempel på att man inte behöver - och inte ska - ha staket runt hela altanen.
 
  • Gilla
B BUS
  • Laddar…
B BUS: Det ser ut som du har skjutdörrar på utbyggnaden. Vilken leverantör/modell valde du och är du nöjd? Vilket u-värde har de?
 
gaston12 skrev:
B BUS: Det ser ut som du har skjutdörrar på utbyggnaden. Vilken leverantör/modell valde du och är du nöjd? Vilket u-värde har de?
Jo, skutdörren är ett "HAJOM-parti"
http://www.hajomskjutdorrar.se/default.asp?lang=se
Efter det att jag köpt mitt glasparti tror jag att ELIT-fönster köpt HAJOM Skutdörrar AB, men jag hoppas att
kvalitetstänkandet inte är sämre för det.

Byggfirman som jag anlitade till utbygget sa att det finns inget bättre alternativ om man vill ha kvalitet
och funktion på större glaspartier.
Det beställdes via Beijer och är 2,12x2,98 meter.
Pris om jag minns rätt var ca 30 000 + moms.
Jag tror att U-värdert på det jag har är 1,2 men det går tydligen att få med 0,9.
Det är nu ett årsen det instalerades, och vi är jätte nöjda med det.
Både funktion, kvalitetskänsla och värme egenskaper känns riktigt bra.
Det var otroligt tungt ( 3-glasfönster väger ). Men det tog bara ca 2-3 timmar med monteringen och allt.

Man hamnar som i trans ibland när man sitter och äter frukost och har djurlivet att titta på genom glaspartiet.
Senast i Torsdags var det en Älg som lunkade längs med tomtgränsen som frukost underhållning.

Och, javisst blev det bra med anslutningen mot berget. Fick lite "Bohuslän känsla" ,
typ, brygga möter granit på köpet:)
 
  • IMG_1612.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0848.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0912.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tack för info ang skjutparti, såg Hajom på Hus & Villa-mässan i Älvsjö och de gav helt klart det bästa intrycket bland de olika leverantörerna men var också dyrast. Som vanligt så får man vad man betalar för.

Ni ser ut att ha det jättefint!
 
När jag gör altaner idag så räknar jag med ett pris på 500 kr / m2 då är endast regelverket och däcket med
ev staket och trappor tillkommer
när det gäller plintar så räknar man med en plint i diametern 20cm kostar ca 300 kr/m ink allt innehåll

jag sätter aldrig plitarna längre än 2m ifrån varandra och använder oftast 75*120 eller 75*145 impat (ohyvlat) som bärlina och sen 45*145 imp som regelverk och 28*120imp som trall

detta matrialval gör att altanen sviktar inte eller gungar när du går eller dansar även om ni är några stycken
och dom är stora till växten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.