Hej,

Vi har satt upp vår Bestway pool, rund, 457x107, på ca 14000 liter.

Det är ungefär 2cm höjdskillnad på vattennivån på ena sidan till andra.

Dock så är inte stödbenen 100% raka. På den del där det är "lägst" nivå, så lutar ett utåt, (på ett 60cm vattenpass är det ca 1cm som den lutar utåt) och ett par andra lutar innåt. Dock ett ganska rakt imellan dem.

Vad tror ni, är detta farligt?
 
  • Vattenpass med etikett, nära en metallskena, i dagsljus, utomhus med grönt gräs i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyll poolen med rakvatten.
 
  • Haha
  • Gilla
ymmij12 och 4 till
  • Laddar…
Jag säger inte att det kommer funka för er, men jag kan berätta om vår likadana pool. Den stod på en skev asfaltsyta, så det diffade nästan en decimeter mellan djupaste och grundaste. Benen lutade mer än dina åt lite olika håll och var uppallade med noll till fem plywoodbitar. När vi visste att det var sista året testade vi med fyra vuxna som stökade runt så att vågorna slog ordentligt över kanten. Absolut inget hände. Lite trist för oss då, men rätt bra för dig.
 
Hep Hep skrev:
Jag säger inte att det kommer funka för er, men jag kan berätta om vår likadana pool. Den stod på en skev asfaltsyta, så det diffade nästan en decimeter mellan djupaste och grundaste. Benen lutade mer än dina åt lite olika håll och var uppallade med noll till fem plywoodbitar. När vi visste att det var sista året testade vi med fyra vuxna som stökade runt så att vågorna slog ordentligt över kanten. Absolut inget hände. Lite trist för oss då, men rätt bra för dig.
Var den i liknande storlek? Låter ju ändå lovande..
 
Dagalufh Dagalufh skrev:
Var den i liknande storlek? Låter ju ändå lovande..
Precis den storleken faktiskt.
 
  • Gilla
Dagalufh
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Precis den storleken faktiskt.
Okej, tack så mycket för dina synpunkter. Man blir ju lite nervös, det är ju ändå ganska mycket vatten. :)
 
B
Vår barnpool var 3.5 diameter x 1m höjd ca. Det var knappt 10cm höjdskillnad och rören lutade lite oroväckande. Det höll bra.

För vår del så hade det inte varit nån direkt konsekvens om den havererat. Poolen var billig. Så jag ordnade aldrig en bättre grund. Men för andra kanske 14000l vatten plötsligt på marken kan orsaka skador.
 
Dagalufh Dagalufh skrev:
Hej,

Vi har satt upp vår Bestway pool, rund, 457x107, på ca 14000 liter.

Det är ungefär 2cm höjdskillnad på vattennivån på ena sidan till andra.

Dock så är inte stödbenen 100% raka. På den del där det är "lägst" nivå, så lutar ett utåt, (på ett 60cm vattenpass är det ca 1cm som den lutar utåt) och ett par andra lutar innåt. Dock ett ganska rakt imellan dem.

Vad tror ni, är detta farligt?
Hej, måste bara kolla med dig hur ni gjorde med poolen när ni hade lutande ben? Höll den hela säsongen utan att ni gjorde nåt? Har nämligen samma problem nu dock mina ben lutar 3-4 cm.
 
Hej,

Det gick bra. Jag tog faktiskt och rätade upp dem lite. Tog en domkraft, satte två brädor på vardera sida om ett "T" ( alltså där benen sitter fast i övre ringen) och lyfte lite, rätade ut dem lite då. Men hade inga bekymmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.