Äntligen dags att ta tag i en gammal dröm!

I en del av maskinhallen är det tänkt att inreda en ordentlig snickeriverkstad. Än så länge ett relativt oskrivet blad men utrymmet är cirka 11,5 x 6,7 m med en tänkt takhöjd på ca 3 m (5 m upp till nock i befintlig byggnad). Tacksam för alla goda råd om layout och val av maskiner eftersom jag räknar med att börja "på ny kula"!

Uppdateringar i den takt det händer något.

Tom industrilokal eller lager, med byggställning, verktyg och material utspridda, belysning i taket, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
LoweW och 31 till
  • Laddar…
Vad kul! Detta kommer jag att följa, jag har självt köpt en gård med ett snickeri som redan var halvfullt med saker, och det är ett projekt i sig innan man ens kan börja..
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Snyggtbyggt1337 Snyggtbyggt1337 skrev:
Vad kul! Detta kommer jag att följa, jag har självt köpt en gård med ett snickeri som redan var halvfullt med saker, och det är ett projekt i sig innan man ens kan börja..
Ja att komma över gamla fina verktyg/maskiner kan vara rena vinstlotten!
 
Ja, vad kul! Jag var på väg att fråga om annexet/gästhuset var slutfört. Hade gärna sett mer.🙂
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Äntligen dags att ta tag i en gammal dröm!

I en del av maskinhallen är det tänkt att inreda en ordentlig snickeriverkstad. Än så länge ett relativt oskrivet blad men utrymmet är cirka 11,5 x 6,7 m med en tänkt takhöjd på ca 3 m (5 m upp till nock i befintlig byggnad). Tacksam för alla goda råd om layout och val av maskiner eftersom jag räknar med att börja "på ny kula"!

Uppdateringar i den takt det händer något.

[bild]
Va härligt, grattis.
Det absolut viktigaste i min mening är flödet av materialet genom verkstaden. Så du bör verkligen tänka igenom vart du har virkesförvaring, sen i vilken turordning beroende på maskinpark du har kommer som första maskin som virket ska till. Ex, förvaring, kap, klyv, rikthyvel, planhyvel, justersåg etc för att sen avslutas vid en moteringsstation. Har man inte bra flöde så kan allt bli väldigt tungarbetat och du måste gå kors och tvärs med ditt material flera gånger genom verkstan innan det är klart.
Optimalt kommer det in på ena sida och sen ut på andra alt ett varv runt.
Har man en park med maskiner som väger hundratals kilo så flyttar man dom ogärna när dom väl står på plats.
Har jobbat i snickerier där detta inte är optimalt, och det slutar med att man blöder riksdaler.

Jag klipper alltid ut mina maskiner nedskalade säg 1:100 i kartong och placerar ut dom på en ritning som också är skalenlig, sen är det bara att tänka och möblera utan att behöva truck ;)
Enjoy
 
  • Gilla
Beemaster och 11 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Håller helt med om flödet. Tänk hela varvet runt. Kan också bara säga att en verkstad är ett levande objekt som aldrig blir klart och som är i ständig förändring. Man flyttar ogärna på tunga eller fast monterade saker men måste man så måste man. Tänk därför efter och bygg inredning i moduler eller så att den lätt kan demonteras och byggas om.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Alla bord i samma höjd som sågbordet ... höj och sänk bar och på hjul =)

Ordernligt tätt mellan snickeridelen och den andra delen... dammet hittar lätt över än man tänker sig ^^
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Ja, vad kul! Jag var på väg att fråga om annexet/gästhuset var slutfört. Hade gärna sett mer.🙂
Ja, det är klart sen ett drygt halvår även om det inte är helt möblerat än. brukar inte bli så mycket bilder när projektet är klart men jag ska se om jag kan få till något. Vi har nyttjat det själva de senaste månaderna då vi gjort en ”mindre” renovering i huvudbyggnaden av kök, serveringsgång och köksentré. Det var tänkt att bara bli en liten facelift men det blev en helt ny murad spiskåpa, ett framtaget kilsågat brädtak, nytt kalkstensgolv och ommålade snickerier. Det enda vi inte rörde var själva kökssnickerierna - kanske blir några bilder därifrån också 😄
 
  • Gilla
Pysslarn och 4 till
  • Laddar…
R Robin_CG skrev:
Va härligt, grattis.
Det absolut viktigaste i min mening är flödet av materialet genom verkstaden. Så du bör verkligen tänka igenom vart du har virkesförvaring, sen i vilken turordning beroende på maskinpark du har kommer som första maskin som virket ska till. Ex, förvaring, kap, klyv, rikthyvel, planhyvel, justersåg etc för att sen avslutas vid en moteringsstation. Har man inte bra flöde så kan allt bli väldigt tungarbetat och du måste gå kors och tvärs med ditt material flera gånger genom verkstan innan det är klart.
Optimalt kommer det in på ena sida och sen ut på andra alt ett varv runt.
Har man en park med maskiner som väger hundratals kilo så flyttar man dom ogärna när dom väl står på plats.
Har jobbat i snickerier där detta inte är optimalt, och det slutar med att man blöder riksdaler.

Jag klipper alltid ut mina maskiner nedskalade säg 1:100 i kartong och placerar ut dom på en ritning som också är skalenlig, sen är det bara att tänka och möblera utan att behöva truck ;)
Enjoy
Bra tankar tack!

jag har inga direkta erfarenheter från (professionella) snickerier mer än mitt gamla garage med mycket begränsat utrymme och några få maskiner men jag förstår helt hur du menar även om mitt behov är för en amatör/hobbysyssla utan krav på tidsoptimering eller kronor och ören. Jag har inte heller landat i vilka maskiner jag ska ha men rikt/plan, pelarborr, vertikalfräs, kap/gersåg och bordssåg är rätt givna men det kan bli fler efterhand då behov/möjlighet uppstår så jag tror det är svårt att sätta allt rätt från dag ett så något sätt att kunna flytta runt maskinerna kommer nog behövas.
 
  • Gilla
Robin_CG
  • Laddar…
Fulkemisten
krillek krillek skrev:
Jag har inte heller landat i vilka maskiner jag ska ha
Men exakt så. Det är ett snickeri för eget bruk. Stort grattis till utrymmet. Det är så att du kommer leva med snickeriet och det med dig. Gör hela klabbet i moduler. Du kommer inte ångra dig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Den gamla vikporten har plockats bort och en ny balk satts in som ska utgöra överliggare för en ny vikport med samma höjd som den nya verkstaden. Jag hade turen att hitta överbliven fasadplåt i ett uthus som legat och åldrats i 30+ år så att sätta igen utrymmet ovanför porten blir enkelt och förhoppningsvis smälter det in bra. Nästa steg är att börja isolera ytterväggarna och få upp bjälklaget.

Byggnadsställning utanför röd byggnad, öppen port, grönt gräs, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Beemaster och 2 till
  • Laddar…
Davidbagare
Kul med en bra snickeriverkstad!

Mitt bästa tips är nog som någon ovan skrev; Gör bra plats för förvaring av virke!

Lycka till!
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Bra tankar tack!

jag har inga direkta erfarenheter från (professionella) snickerier mer än mitt gamla garage med mycket begränsat utrymme och några få maskiner men jag förstår helt hur du menar även om mitt behov är för en amatör/hobbysyssla utan krav på tidsoptimering eller kronor och ören. Jag har inte heller landat i vilka maskiner jag ska ha men rikt/plan, pelarborr, vertikalfräs, kap/gersåg och bordssåg är rätt givna men det kan bli fler efterhand då behov/möjlighet uppstår så jag tror det är svårt att sätta allt rätt från dag ett så något sätt att kunna flytta runt maskinerna kommer nog behövas.
Förstår vad du menar och det kommer garanterats att flyttas maskiner. Men ju mindre maskiner man behöver flytta ju roligare kan man ju ha med att bygga massa roliga saker. Men lovar dig att att du tänker igenom flödet så kommer det både bli roligare att jobba, enklare att hålla rent och gå snabbare att få klart sina projekt. :)
Jag har nog nu som du hade det i din tidigare Verkstad, väldigt begränsat med utrymme och har då gjort så att alla maskiner jag har hemma är monterade på hjul.
Spånhantering och om du ev vill kunna ytbehandla saker dammfritt kan vara bra att ha med i tankarna.
Men en av dom viktigare sakerna för mig som jag glömde nämna sist är belysning. Själv irriterar jag mig på skuggor, så har monterat all belysning så att vart jag än står så har jag inga skuggor som täcker arbetsstycket varken i maskiner eller arbetsbänk. Finns rätt trevliga LED på jula och dom har varje år rätt schyssta kampanjer då man kan fynda.
 
  • Gilla
krillek och 1 till
  • Laddar…
Angående takhöjd: Ska det isoleras något? Annars är det ju ett ypperligt utrymme att ha loft i. Placering av maskiner har nämnts. Spånsug? Flera maskiner som delar på samma sug? Smidigt också om sugen startar automatiskt tillsammans med maskinen och går en stund efteråt.

För övrigt har jag marginell erfarenhet av snickarverkstäder, annat än att jag delar drömmen.

Inspiration om du har gott om pengar eller bra sponsorer. Mer mekanisk verkstad, men ändå.
 
  • Gilla
krillek och 2 till
  • Laddar…
Upprepar delar av det som sagts innan i tråden, tänk på flödet och på höjder mellan olika saker.
Kapbord nära vireksförråd och tillräcklig fri yta för att kunna montera saker.

Den här videon är väl värd att kolla på, det finns fler där han går igenom olika delar av sin verkstad.

Sen finns det hur mycket som helst på YouTube om hur man löser spånsugsdetaljen ... ;)
 
  • Gilla
krillek och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.