Hej.

Skulle vilja ha alla era erfarenheter av Idgran som häck.
Den sägs vara mycket tät, tåler allt och kan stå i både full sol som i full skugga.

Ja sä va ni vet ang. skötsel och annat ni kommer på. Tack.
 
Hej

Om ni har eller tänker ha barn så kan det vara bra att veta:

Taxus baccata
Växten är giftig. Innehåller bl a taxin samt en irriterande olja. Det röda fruktköttet är ofarligt. Förtäring av barr och söndertuggade frön innebär förgiftningsrisk. Allvarliga förgiftningar är dock ovanliga hos människa.
SYMTOM: Magbesvär. I allvarliga fall eventuellt även hjärt- och allmänpåverkan.
ÅTGÄRD: Om växtdelar eller mer än 5 bär förtärts, ge kol och kontrollera risken hos Giftinformationscentralen.

Idegran är inte ovanligt vid barnförgiftningar.

Annars tycker jag att det är snyggt även om en sådan häck är väl tät för min smak.

 
Idegran är en istidrelikt och finns sällsynt kvar i bl a norra uppland på myrar där kalken gör att den trivs.
Dess starka gift används som läkemedel mot bl a bröstcancer.

Jag tycker att du ska satsa på Taxus cuspidata Ádam´vilken skjuter rikligt med sidogrenar så att snart växer ihop.

Klipp aldrig toppen på någon växt som inte nått tänkt höjd utan bara sidogrenar,
gäller barr och färdig häck och träd. Buskar ska klippas ner till 30 cm vid plantering.

Alltså kalkälskare, ge gärna lite kalk till häcken om man kalkar ex gräsmattan och
den skyr vägsalt :)
 
ASLJediknight skrev:
Idegran är inte ovanligt vid barnförgiftningar.
Undrar om detta är en skröna ... ;)
Klipper man häcken årligen får man dessutom inga bär. I mitt fd villaområde finns många taxushäckar och mängder av ungar ... dom växer upp & får nya ungar ;).
Men det är ju självklart att man lär ungarna tidigt att taxus är giftigt.

Taxus/idegran är rasande grann häck. Tyvärr mycket dyr att sätta.
 
Tyckte inte den va så värst dyr om man jämför med andra häckar och vad man får..
3 pack 124:- eller 15 pack 559:- för plantor i leveransstorlek på ca 20-40 cm.. Är det dyrt?
Planteras 3 plantor per meter.
 
Benny_o_Lina skrev:
Tyckte inte den va så värst dyr
Tiden rinner fortare än jag hinner med ;D. När jag skulle sätta 18 m häck längs framsidan på huset skulle den, för 25 år sedan, kostat över 10.000 och det är detta minne som lever kvar hos mig. Vissa växter har blivit billigare med åren och fler varianter har kommit in på marknaden.

Sätt du taxus! Blir ursnyggt, speciellt om man verkligen får en hård form på den. Tänk bara på att du ska ha gott förhållande till områdets hanhundsägare - häcken tål inte benlyft och står den utmed gata/gångstråk får den fula, döda fläckar.
 
Taxus baccata
Växten är giftig. Innehåller bl a taxin samt en irriterande olja. Det röda fruktköttet är ofarligt. Förtäring av barr och söndertuggade frön innebär förgiftningsrisk. Allvarliga förgiftningar är dock ovanliga hos människa.


Symtom: Magbesvär. I allvarliga fall eventuellt även hjärt- och allmänpåverkan.

Åtgärd: Om växtdelar eller mer än 5 bär förtärts, ge kol och kontrollera risken hos Giftinformationscentralen.

 
Jag har på flera håll sett uppgifter att förgiftningar pga idegran inte har skett sen 1960-talet.

Om man ska vara rädd för idegran ska man väl även vara rädd för julstjärnor, som dessutom står inomhus där barnen ofta vistas mer än utomhus...
 
Man ska vara uppmärksam om man ser barn sätta i sig ex röda bär inte bara ex
idegran men även rosentry, tibast m fl.

Det är inga dödsfall men vadför ska man inte vara medveten om något händer.
Exempelvis vet jag ett fall där en person drog upp mose brinnande buske utan
handskar= brännblåser, irretation och ingen vistelse i solsken på ett par dar!!
Samma sak gäller tibast.

Förebygga och kunskap= bättre än rädsla för växter
 
Äter rådjur idegran???
Läst att man ska sätta plantorna med 30cm mellanrum, stämmer detta??
 
Typiskt va... Hörde på nyheterna TV4 Öresund imorse att ett par rådjur/hjortar hade dött av att ha ätit av idgran. Dom sägs kunna bygga upp ett imunförsvar men dessa hade tydligen inte det.
Så va de med den granen.. De blir nog att välja nått annat.
 
Det sägs att rådjur inte äter idegran i alla fall om de har annan mat att välja på, däremot kan de feja hornen mot idegranen.
 
Benny_o_Lina skrev:
Typiskt va... Hörde på nyheterna TV4 Öresund imorse att ett par rådjur/hjortar hade dött av att ha ätit av idgran. Dom sägs kunna bygga upp ett imunförsvar men dessa hade tydligen inte det.
Så va de med den granen.. De blir nog att välja nått annat.
Du skojar eller hur? Tänker ni verkligen avstå från idegranen pga av att du hört att ett par rådjur dött av att äta idegran :-? ? Jag läste förra veckan om ett rådjur som dog efter att ha blivit påkört av en bil så om ni har bil är det säkrast ni säljer den ;)Kanske även är bäst ni monterar fönsterluckor. Den här vintern har nämligen två sidensvansar och en domherre flugit rätt in i mina fönster och dött :p
 
siamthai skrev:
[quote author=Benny_o_Lina link=1139392903/0#11 date=1139556315]Typiskt va... Hörde på nyheterna TV4 Öresund imorse att ett par rådjur/hjortar hade dött av att ha ätit av idgran. Dom sägs kunna bygga upp ett imunförsvar men dessa hade tydligen inte det.
Så va de med den granen.. De blir nog att välja nått annat.
Du skojar eller hur? Tänker ni verkligen avstå från idegranen pga av att du hört att ett par rådjur dött av att äta idegran :-? ?  Jag läste förra veckan om ett rådjur som dog efter att ha blivit påkört av en bil så om ni har bil är det säkrast ni säljer den  ;)Kanske även är bäst ni monterar fönsterluckor. Den här vintern har nämligen två sidensvansar och en domherre flugit rätt in i mina fönster och dött  :p[/quote]

Hahahahaha... Nä självklart inte... haha.. Artikeln stod i tidningen för nån dag sen osse.. ska se om ja hittar den på jobb o skriva/scanna in den här.. det var inte ett djur och inte två iheller utan en hel bunke som dött av det..

Nu var det kanske då mest med tanke på egna djur.. som katt.. han har en förmåga att kunna käka dom flesta växter när han känner för det.. Framtida barn som ska testa allt o stoppa i munnen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.