Vi har en avfuktare i krypgrunden. Har inte tänkt så mycket på den, utan mest reflekterat vad det är som drar så mycket el under sommaren, då det knappt behövs någon el alls.

Kör Homey hemma för automation, Greenely med timdebitering.

Installerade en Tasmota WIFI strömbrytare. Kröp ned i krypgrunden, installerade brytaren till fläkten.

Uppe i huset kunde jag sen se att den drog 1,3 kw per h när den gick max, ca 930 kw/h i normalfart.
Det blir en hel del kw per dygn. Dyrt när priset ligger på 2 kr/kw. Dvs runt 48 kr per dygn och dryga 1400 kr per månad.
Nu ligger ju inte priset hela tiden på denna nivå, billigare på nätter osv.

På Homey installerade jag appen "Power by the hour"
Satte upp ett flöde, om kw kostnaden är <= 40 öre, starta avfuktaren. Om pris >= 45 öre, stoppa avfuktaren.

Sparar en hel del på detta :)
Det meckiga var att få appen att rapportera elkostnaden i sek och i ören, men med lite labbande gick det ganska ok.

För mig är det ok att den inte går exakt när det behövs, så att även om det går ett tag är fukten "trög" och justeras korrekt när priset går ned.

//Peter
 
  • Smart hem-app, väderinformation, enhetskontroller, automatiseringsflöden, Homey Pro, användargränssnitt, mobilskärmdump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stapeldiagram i mobilapp visar data över tid, markerade värden och uppdateringsstatus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av app med prisuppgifter i SEK, tidsangivelser (+1H, +2H), mörkt gränssnitt, transport- eller tjänsteikoner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbildning av inställningsmeny, möjligen för energiapp eller elhandelsplattform, inkluderar valuta- och prisinställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bra grej! 👍
Om du kompletterar med en fuktsensor också kanske du kan spara in ännu mer genom att inte köra den alls om det inte behövs? (Jag har ingen koll alls på krypgrunder så jag spekulerar lite bara...)
 
O
Jag kör en ikea trådfri brytare och en aqara fuktsensor så drn håller 65-68% luftfuktighet. Använder ca 30kwh i månaden.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Själva avfuktaren har egen sensor, vilket man ser då den går ned till 16 w, dvs den körs bara när det behövs.
Sen kan en Aqara temp och fuktsensor vara bra att ha, framför allt nu när priset på el legat högt under åtskilliga dagar och man kanske vill tvinga igång avfuktaren oavsett timpris. Samtidigt blir inte ett gammalt hus fuktigt på några veckor…
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
O
P Petgre1028 skrev:
Själva avfuktaren har egen sensor, vilket man ser då den går ned till 16 w, dvs den körs bara när det behövs.
Sen kan en Aqara temp och fuktsensor vara bra att ha, framför allt nu när priset på el legat högt under åtskilliga dagar och man kanske vill tvinga igång avfuktaren oavsett timpris. Samtidigt blir inte ett gammalt hus fuktigt på några veckor…
Så är det. Jag har dock inte timpris så kvittar mig.

Min avfuktare har också inbyggd mätare. Men den är ju just det, inbyggd. Jag mäter på andra sidan grunden, längst ifrån avfuktaren. Sen är det trevligt att faktiskt samla in värdena och få det på en graf.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.