Hej alla!

Jag har brist på höjd och vill lägga ett golv så lågt som möjligt med så mycket isolering som möjligt.

Vill lägga PIR-isolering, t.ex. 100 mm och sedan gjuta med flytspackel.

Kingspan har PIR-skivor som är gjorda för golv (Kooltherm K3). Hittar bara info om ingjutning i betong, men tryckhållfastheten är > 100 kpa, långtidslast, så det borde väl motsvara cellplast EPS 100!?!

Kan man flyta direkt på EPS 100, och hur tjockt måste flytspacklet vara i så fall?

Ovan tänkte jag ha klinker, och isoleringen ska ligga på en kall betongplatta.

Tack på förhand!
 
Hej,
Undrar precis samma sak. Har du fått fram något svar? :)
 
A anam skrev:
Hej,
Undrar precis samma sak. Har du fått fram något svar? :)
Jo jag ringde till Recticell vars skivor E-wall jag använder. De har lite högre bärighet 150. Det skulle enligt dem gå, men inte direkt mot aluminiumytan. Något behöver ligga på den. Vill minnas att ca. 30+mm flyt skulle räcka.

Min lösning blev istället 30mm xps isoler-spårskivor på PIR-skivorna. golvvärme i dem, sedan lumppapp och så parkett.
 
  • Gilla
will
  • Laddar…
Jag står och väger mellan att gjuta in golvvärmen i en kaka på isolering eller lägga golvvärmen I spårad cellplast.

Hur tycker ni att det funkar med parketten direkt på isolering, la ni någon speciell parkett?
 
Hej,
Är på jakt efter PIR till mitt snedtak men stöter på ett väldans motstånd på varuhusen tycker jag. Var har ni hittat era skivor och vad har de kostat?
 
Hej,

Jag beställde från E-homer.ee. Estniskt företag. Prisskillnaden kändes stor nog för att det skulle vara värt det. Beställningen kom snabbt, så inga invändningar där, prissättningssystemet för frakt lite märkligt bara, men det är väl bara att se vad det landar på och se om det är värt det.

Att tänka på är väl bara att det kanske är mindre lämpligt att endast använda pir, bla. iom. att de inte ger någon ljudisolering, men som tilläggsisolering inifrån tycker jag det är utmärkt. Då får man ju plan yta att limma gips på på en gång. Biltemas konstruktionslim sitter hårt nog för att aluminiumytan eller gipsskivornas pappersyta ska lotsna före gipset (har testat). Även fuktspärr på en gång (med de vanliga skivorna som har två aluminiumsidor). Viktigt dock att inte sätta sådana skivor om du redan har en fuktspärr i taket, för då riskerar du att stänga in fukt emellan skikten.
 
K Kojfabriken skrev:
Hej,

Jag beställde från E-homer.ee. Estniskt företag. Prisskillnaden kändes stor nog för att det skulle vara värt det. Beställningen kom snabbt, så inga invändningar där, prissättningssystemet för frakt lite märkligt bara, men det är väl bara att se vad det landar på och se om det är värt det.

Att tänka på är väl bara att det kanske är mindre lämpligt att endast använda pir, bla. iom. att de inte ger någon ljudisolering, men som tilläggsisolering inifrån tycker jag det är utmärkt. Då får man ju plan yta att limma gips på på en gång. Biltemas konstruktionslim sitter hårt nog för att aluminiumytan eller gipsskivornas pappersyta ska lotsna före gipset (har testat). Även fuktspärr på en gång (med de vanliga skivorna som har två aluminiumsidor). Viktigt dock att inte sätta sådana skivor om du redan har en fuktspärr i taket, för då riskerar du att stänga in fukt emellan skikten.
Tackar för svar! Näe jag är en av de som sitter på ett låglutande (34 grader) egnahemshus med 145mm takstolar och vill undvika käka utrymme av snedtaket :). En sån mellan takstolarna och sen en vanlig 45a på tvären duger väl som ljudisolering tro?
 
Hur stort hus är det? Sprutskum går både fortare, blir bättre och troligen billigare.
 
A atomlab skrev:
Hur stort hus är det? Sprutskum går både fortare, blir bättre och troligen billigare.
Huset är på 117 kvm 1,5plans. Den berörda våningen har ca 100kvm tak från fot till nock.

Har begärt offert från foamking men de har inte svarat mig på några dagar. Har dock läst fantasipriser på 800-1000kr per kvm och det är ju väl häftigt.

Tanken är att ha kvar kattvindar, sätta PIR i snedväggarna och sen köra typ cellulosa resten.
Bekymret är murstocken som gör det tajt att gå runt om man isolerar som en tok. Bor i Södra Skåne och är egentligen bara ute efter att få ett ok klimat. Vi gjorde av med 14.000 kWh förra året och då var denna våning helt oisolerad, så ser inte att jag vinner så mycket på att trycka in en halvmeter isolering överallt.

Edit: helt oisolerad var att ta i. Högen som ligger till vänster i bild är allt som fanns. 45mm på en fjärdedel av våningen.
 
  • Vindsvåning under renovering med träbjälkar, rörigt, byggmaterial, verktyg och nedrivna väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanakas123 Kanakas123 skrev:
Huset är på 117 kvm 1,5plans. Den berörda våningen har ca 100kvm tak från fot till nock.

Har begärt offert från foamking men de har inte svarat mig på några dagar. Har dock läst fantasipriser på 800-1000kr per kvm och det är ju väl häftigt.

Tanken är att ha kvar kattvindar, sätta PIR i snedväggarna och sen köra typ cellulosa resten.
Bekymret är murstocken som gör det tajt att gå runt om man isolerar som en tok. Bor i Södra Skåne och är egentligen bara ute efter att få ett ok klimat. Vi gjorde av med 14.000 kWh förra året och då var denna våning helt oisolerad, så ser inte att jag vinner så mycket på att trycka in en halvmeter isolering överallt.

Edit: helt oisolerad var att ta i. Högen som ligger till vänster i bild är allt som fanns. 45mm på en fjärdedel av våningen.
Är tanken att allt är pir förutom innersta lagret? - Jag skulle nog gjort tvärtom. Utifrån och in, luftspallt (från panelen), sten/glasull mellan takstolarna och sedan 5, 7 eller 10 cm som ett obrutet skikt längst in. Det tar förvisso mer höjd jämfört med isoleringseffekt, men vad jag förstått så rekommenderas det att ullen finns på den kalla sidan. Alternativt att man tar två skikt av pir så att man ytterst har ull, sedan pir sista 5cm av rummet mellan takstolarna och sedan 5 cm. utanpå det. Då får du dessutom en slät yta på eng gång som man kan sätta gips i utan spånskivor bakom.

När vi inredde uteplatsen så blev takkonstruktionen från råsponten luftspallt, ca. 160cm glasull och sedan 10 cm pir som fästes mot reglarna och höll upp glasullen i sina utrymmen. Innerpanel limmades direkt mot pir-skivorna. Funkade utmärkt.
 
K Kojfabriken skrev:
Är tanken att allt är pir förutom innersta lagret? - Jag skulle nog gjort tvärtom. Utifrån och in, luftspallt (från panelen), sten/glasull mellan takstolarna och sedan 5, 7 eller 10 cm som ett obrutet skikt längst in. Det tar förvisso mer höjd jämfört med isoleringseffekt, men vad jag förstått så rekommenderas det att ullen finns på den kalla sidan. Alternativt att man tar två skikt av pir så att man ytterst har ull, sedan pir sista 5cm av rummet mellan takstolarna och sedan 5 cm. utanpå det. Då får du dessutom en slät yta på eng gång som man kan sätta gips i utan spånskivor bakom.

När vi inredde uteplatsen så blev takkonstruktionen från råsponten luftspallt, ca. 160cm glasull och sedan 10 cm pir som fästes mot reglarna och höll upp glasullen i sina utrymmen. Innerpanel limmades direkt mot pir-skivorna. Funkade utmärkt.
Det första där gillade jag. De tunna skivorna är lättare att få tag på och är betydligt billigare. 120 ull och sen en tunnare pir lät briljant. Stort tack!
 
  • Gilla
Kojfabriken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.