jag är galen , jag köper en vila behöver inte lån , har betalat 10 % handpending , men nu det är tid för kontanttillträde men banken vill inte hjälpa mig , de sa att jag kan överföra pengar till säljare själv , men min mäklare sa att man kan inte . vad ska jag göra ?
 
  • Gilla
Moltaz1
  • Laddar…
Det finns väl inga regler om HUR slutlikviden ska överföras ?
Det enda problemet som kan uppstå är att om man överför direkt till säljaren kan det ta någon dag innan pengarna finns på säljarens konto.
När bankerna är inblandade ser dom till att överföringen sker direkt.
Kan inte säljarens bank hjälpa till?
Sen byter du bank, man vill inte vara kund i en sådan du har!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kontantillträden är ofta knepiga eftersom de är så pass ovanliga, de flesta lånar.

Jag lyckades med Nordea som bank 2019 att köpa en bostadsrätt kontant. Men det krävde många telefonsamtal och till sist ett besök på ett Nordea "servicecenter" där jag fick skriva under ett bemyndigande med beloppet som skulle föras över på tillträdesdagen.

Det datorsystem som mäklare och banker använder för att flytta pengar heter Tambur. Det är vad mäklaren är van vid. Det finns som sagt inget som hindrar att du för över slutlikviden till säljaren ett par dagar i förväg.
 
En variant är att föra över pengarna till mäklarens klientmedelskonto ett par dagar före tillträdet. (Under förutsättning att det är OK för mäklaren att göra så.)
 
  • Gilla
Sofriko
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Se även denna tråd för utredning av hur kontanttillträden fungerar:

[länk]
Har läst den andra tråden, och det är ju ett så knasigt problem.

Spontant känns det som ett problem för säljaren och säljarens mäklare att lösa, eftersom de borde göra sig skyldiga till kontraktsbrott om de inte kan ta emot betalning.

Köpare: ”Jag har pengarna här på mitt konto, vart ska jag skicka dem?”

Säljare: ”Vi kan inte ta emot dem.”

Köpare: ”Okej, ert problem, lös det.”

Men jag har så klart full förståelse för att det inte funkar så i dagens Sverige... 🤪
 
Alla blir dummare och dummare tyvärr. Fråga om din bank kan ställa ut en postväxel på beloppet och ta med på mötet och lämna till säljaren,
 
Låna 10 000 kr eller något, lös lånet ?
 
Claes Sörmland
Kilrain Kilrain skrev:
Har läst den andra tråden, och det är ju ett så knasigt problem.

Spontant känns det som ett problem för säljaren och säljarens mäklare att lösa, eftersom de borde göra sig skyldiga till kontraktsbrott om de inte kan ta emot betalning.

Köpare: ”Jag har pengarna här på mitt konto, vart ska jag skicka dem?”

Säljare: ”Vi kan inte ta emot dem.”

Köpare: ”Okej, ert problem, lös det.”

Men jag har så klart full förståelse för att det inte funkar så i dagens Sverige... 🤪
Jag håller i princip med dig. Man kan ju inte skriva ett avtal om att man vill ta emot en betalning som en del av affären och sen vägra det. Men som du redan har iaktagit, principer står slätt emot verkligheten.

En smart mäklare lägger ju till i köpeavtalet hur betalningen ska gå till. T ex skriva in att det sker via betalsystemet Tambur. Men vid min affär 2019 stod inget sådant i avtalet, kollade i stressen när jag med kort deadline insåg att jag var tvungen att få min bank att spela med. Mäklaren hade inte sagt ett pip om detta trots om att jag redan vid budgivningen uppgav att det var en kontantaffär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.