Jag har planer på en pool i trädgården men har lite huvudbry om staket osv. för att göra det "barnsäkert"

Om jag sätter ett gunnebo stängsel runt om min tomt räknas det då som att jag gjort mitt gällande det juridiska? Poolen kommer givetvis ha täckning, men barn är snabba och olyckor händer snabbt. Mvh
 
D Danne213 skrev:
Jag har planer på en pool i trädgården men har lite huvudbry om staket osv. för att göra det "barnsäkert"

Om jag sätter ett gunnebo stängsel runt om min tomt räknas det då som att jag gjort mitt gällande det juridiska? Poolen kommer givetvis ha täckning, men barn är snabba och olyckor händer snabbt. Mvh
Finns det någon särskild anledning till att du inte vill ha ett tak?
Ja, ett tak är dyrare och efter egen erfarenhet med montering rekommenderar jag att köpa montering (skitdrygt). Men det är jättebra för värmen.

I början av säsongen jämförde vi med grannen som har täckning. När får granne som har "pooltäckning" istället för tak krossade isen i sin pool manuellt hade våran nåt 13 grader i solvärme. Våran säsong började 2-3 veckor tidigare. och kommer gissningsvis vara lika mycket längre i slutet - både pga solvärmen och pga att man kan bada under taket och får varmare luft över sig.

Taket går såklart att låsa också så att klåfingriga barn inte kommer in.

Som du förstår så tycker jag pooltäckning + staket är fel val utan både jag och min granne skulle valt ett pooltak man kan bada under. Det är värt de extra pengarna och några kronor sparar man i uppvärmning - även om nog taket aldrig kommer tjänas in.
 
Ett pooltak hade vart fint men vill se först hur det blir då tomten är ganska liten.
 
Kan också verkligen rekommendera pooltak. Vi hade innan presenning på rulle samt plåtar för vintertäckning men bytte för tre år sedan till tak. I år har vi sedan ett antal veckor tillbaka inte haft någon värme på alls och vi har ändå 27-29 grader i poolen.
 
D Danne213 skrev:
Jag har planer på en pool i trädgården men har lite huvudbry om staket osv. för att göra det "barnsäkert"

Om jag sätter ett gunnebo stängsel runt om min tomt räknas det då som att jag gjort mitt gällande det juridiska? Poolen kommer givetvis ha täckning, men barn är snabba och olyckor händer snabbt. Mvh
Ja, staket runt tomten räcker såvida du inte har egna barn eller släpper in andra barn på tomten. Du kan läsa mer här: https://www.byggahus.se/pooloverdrag-reglerna-om-sakerhet-vid-poolen
 
  • Gilla
Danne213
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.