Hej,

Jag har hamnat i en prekär situation. Skulle bara slänga ut ett par garderober ur en hall och skruva upp lite Elfa-hyllor. Det visade sig att det inte låg något golv under garderoberna och plötsligt har jag och sambon (naivt) beslutat att vi lägger klinkers i hela hallen.. dessutom vore det trevligt med golvvärme (el). Ingen av oss har varit i närheten av ett liknande projekt sedan tidigare, men vill ju gärna lära oss. Vågar vi ge oss in på detta?

Huset är byggt på träbjälklag och det ligger spånskivor som undergolv. Har jag förstått det rätt att jag börjar med att lägga golvgips, därefter ”rullar jag ut” värmegolvet som sedan flytspacklas?

Tack på förhand! Vi kommer inte klara detta utan er.
 
Redigerat:
Man kan lägga golvvärme och flytspackla på golvspån direkt. Hur stor yta är hallen och kan ni se med vilket mellanrum golvbjälklarna ligger ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Man kan lägga golvvärme och flytspackla på golvspån direkt. Hur stor yta är hallen och kan ni se med vilket mellanrum golvbjälklarna ligger ?
Tack för svar! Ok så då lägger man först ut golvvärmen och lägger sedan på flytspackel? Och därefter lägger man klinkers på spacklet?

Bra fråga, behöver jag ta bort spånskivorna för det? Hallen är ca 7m 2, plus tre trappsteg.
 
Först primer på spånskivorna, sedan golvvärme och sist flytspackel. Kolla så att golvet är i våg innan ni börjar så blir resultatet av flytspacklingen bättre.

Ni kanske Ser golvreglarna där garderoben satt?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Först primer på spånskivorna, sedan golvvärme och sist flytspackel. Kolla så att golvet är i våg innan ni börjar så blir resultatet av flytspacklingen bättre.

Ni kanske Ser golvreglarna där garderoben satt?
Tack igen! Ok låter ju smidigt ändå! Nej ligger tyvärr spånskivor där också, så inga reglar syns 😬
 
Om ni gungar/hoppar försiktigt på golvet ska det inte svikta mycket, testa
 
  • Gilla
Snyggingen
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om ni gungar/hoppar försiktigt på golvet ska det inte svikta mycket, testa
Tycker inte att det sviktar någonting! Känns väldigt stabilt ☺️
 
Lägger upp några bilder på nuläget. Vi funderar på att faktiskt använda flytspacklet som golv istället för att sätta klinkers.

Två funderingar:
1. Kan man på något sätt spackla trappan så att den också blir i ”flytspackel” färg/känsla?

2. Hur ska jag tänka med golvvärmen. Behöver väggen öppnas för kontrollen eller går det att undvika? Kan jag lägga golvvärmen innan jag ringer elektrikern för inkoppling?
 
  • Trappa i renoveringsprocess, skyddsplast och verktyg, skadat trappsteg, spillda materialrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tomt rum under renovering med verktyg, golvskydd och trappsteg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete pågår, trägolv saknas, verktyg och byggmaterial synliga, ofärdigt rum, stege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Flytspackel är inte gjort för ytskikt, kommer smula sönder och slitas ned fort. Det går kanske att sätta klinker i trappa också, skruva fast gips innan Isf. Kolla hur elektrikern vill ha installationen , om han ens godkänner att ni lägger ut slingan själva.
 
  • Gilla
Snyggingen
  • Laddar…
Skall vara rå primer på golvskivor , sen lägg armering å be elektriker stripa i dem , sen spackla 10mm över slingan för bra värme fördelning , sällan elektriker låter någon privat person lägga slinga själv om du inte vet va du gör , sen skall slingan mätas före och efter ,
 
Tack för input! Då landar vi nog i att lägga klinkers men skippa golvvärmen 👍

Visst måste det enklaste då vara att lägga golvgips på spånskivorna och trappan, och sedan klinkers på det?
 
Du behöver inte golvgips om underlaget är stabilt, men jag skulle lagt i trappan.
 
Hej igen, Phuu nu har jag lagt golvgips i hela hallen + nästan hela trappan. I efterhand önskar jag att jag hade satsat på flytspackel i hela hallen istället. Nåväl..

Överta trappsteget (som ska vara i nivå med tvättstugan) flytspacklade jag. Detta blev inte helt jämt, utan det finns ett par gropar. Går det att korrigera på i efterhand utan att flytspackla?
 
  • Renovering pågår, golv och grund synliga, verktyg och tejp, plastskydd, oavslutat arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt pågår, verktyg och material på betonggolv, oavslutade trästegelement lutade mot vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
S Snyggingen skrev:
Detta blev inte helt jämt, utan det finns ett par gropar. Går det att korrigera på i efterhand utan att flytspackla?
Med handspackel.
 
  • Gilla
Snyggingen
  • Laddar…
Jag använde Casco husfix rapid för att limma golvgipset. Var något ”trigger happy” när jag blandade med vispen, det skvätte därför endel på fasad, grundmur och på uppfart (gatsten)…
F*n vad det sitter! Finns det något bra medel man man lösa upp detta med eller hur gör jag bäst för att få bort det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.