Planen är att bygga en 1,8m plank - 30+m lång i ett blåsigt område

Försöker bestämma mig för om jag ska använda färdiga plintar 700mm eller gjuta min egen... Har alltid bara fixat stolparna i marken tidigare.

Leta efter råd / fördelar / nackdelar. Marken är sandig och massor av små stenar
 
Är det ett tätt plank så måste du i min erfarenhet sätta stöd i vinkel mot planket. Momentet i infästningen blir enormt och kan knäcka skruvar och bryta stolskor om inte plinten rubbas istället.

Sätter du åås hyfsat många stöd kanske du klarar dig bra med jordankare el dyl så du slipper gräva.
 
Undrar om gjutrör med 150 mm diameter är tillräckligt stort för 95x95 stolpar...

Jag kommer att använda stöd oavsett. 30m/s + vind i vinterstormar är inte ovanligt
 
TreeMonkey TreeMonkey skrev:
Undrar om gjutrör med 150 mm diameter är tillräckligt stort för 95x95 stolpar...

Jag kommer att använda stöd oavsett. 30m/s + vind i vinterstormar är inte ovanligt
150mm räcker gott för 95x95 stolpar.

Rätt gjutna plintar kommer inte vara den svaga länken. Använd inte stolpskor utan gjut fast minst 3 (gärna 4) stolpjärn istället. Det blir mycket stadigare.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Gjut egna plintar så att du kan få dem djupare än standardplintar. Använder du jordborr så går det ofta fort att borra hål på som är ca 1,2m djupa. Då kommer du undan tjälen samt får ett rejält motstånd mot alla vridkrafter. Det smidigaste är att gjuta rakt i hålet och bara använda ett gjutrör i den översta tredjedelen så att den del som sticker upp ur marken blir snygg.

Du ska absolut inte använda stolpskor utan du ska använda använda plintjärn. Kapa av stumpar av den sortens stolpe som du ska använda och skruva ihop två plintjärn med genomgående skruv så kommer hålen perfekt mitt för varandra. Plintjärnen kan gärna sitta i längdriktningen på planket så slipper du att vassa skruvändar sticker ut mot tomten. Det blir dessutom lättare att rikta in alla stolpar så att planket blir spikrakt eftersom du kan justera varje stolpe någon centimeter. En del hävdar att planket blir svagare med järnen i längdriktningen men det är obefogad oro.

Jag har närmare 40 m plank runt mitt hus som är byggt med 150mm rör och plintjärn i längdriktningen samt med 70x70-stolpar och det är stadigt och bra. Det är väl inte fel att använda 95x95-stolpar men personligen så känns det overkill och mest risk för att allt ser stort och klumpigt ut.

Edit: Själklart så räcker det med 2 plintjärn per stolpe.
 
  • Gilla
TreeMonkey
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Gjut egna plintar så att du kan få dem djupare än standardplintar. Använder du jordborr så går det ofta fort att borra hål på som är ca 1,2m djupa. Då kommer du undan tjälen samt får ett rejält motstånd mot alla vridkrafter. Det smidigaste är att gjuta rakt i hålet och bara använda ett gjutrör i den översta tredjedelen så att den del som sticker upp ur marken blir snygg.

Du ska absolut inte använda stolpskor utan du ska använda använda plintjärn. Kapa av stumpar av den sortens stolpe som du ska använda och skruva ihop två plintjärn med genomgående skruv så kommer hålen perfekt mitt för varandra. Plintjärnen kan gärna sitta i längdriktningen på planket så slipper du att vassa skruvändar sticker ut mot tomten. Det blir dessutom lättare att rikta in alla stolpar så att planket blir spikrakt eftersom du kan justera varje stolpe någon centimeter. En del hävdar att planket blir svagare med järnen i längdriktningen men det är obefogad oro.
har tyvärr redan gjort ansökan om bygglov och att ändra storleken på tjänsterna skulle innebära att göra en ny inlämning - och avgift tror jag.

Skulle man använda vanlig grovbetong i hålet?

Och skulle säkert behöva amering för att gå från gjutrörsektionen in i basen eller hur?
 
Kör med 95-stolparna i så fall. Det är ju aldrig fel att göra något för stabilt. :)

Vanligt grovbetong på säck duger utmärkt. Om du har många plintar så se till att låna/hyra/köp en betongblandare. Några få plintar kan man blanda betong till i en skottkärra men det blir fort tråkigt att göra det. Det går bra att vibra plintar med en träkäpp men återigen så blir det fort tråkigt om det är många plintar så överväg att hyra en vibra så blir allt snabbare och roligare.

Plinten måste absolut ha armering. Klipp till lagom långa bitar av 8 mm armering så att de är ca 10 cm kortare än den färdiga plinten. Då kommer järnen att ha 5 cm betong över och under sig så att de är väl skyddade från väder och vind. Fyll på hela plinten med betong och vibrera ner dem så att de kommer ca 5 cm under toppen så vet du att de sitter lagom långt från botten. Jag brukar använda 3 st bitar armering och sätta dem i en triangel i plinten. Det kanske är onödigt mycket och det kanske finns bättre sätt att placera armeringen men mina plintar till plank håller bra även efter 7 år.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.