Hej,

Ställer nu en fråga som säkert finns besvarad i någon tråd, men jag hittade inget svar.

Vi har precis grävt och utjämnat vår tomt.
Gräsmatta kommer att sås på sensommaren eller till nästkommande vår.

Hur skall jag gå tillväga för att undvika ogräs?
Skall jag:
1 ha på ogräsdödande medel på marken innan matjord. Snart kommer det ha frodats ogräs.
2. Ha på matjord ovanpå ogräset som snart kommer bildats. Därefter behandla med ogräsdödande medel?

Tacksam för alla svar
 
  • Industriområde, grusväg, spår efter fordon, byggnadsställning, containrar, gröna träd, skylt, kvällssol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lastbil på grusväg nära skog, byggnadsarbete, lång skugga, solljus, klar himmel, sommar eller vår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Finns inget ogräs att döda såvitt jag kan se på bilderna så då ska du inte spruta alls. Giftet tas ofta upp av bladen.
Man kan lägga på en tät svart väv för att hålla ogräset nere. Men jag har för mig att den ska ligga i fem år innan ogräset tröttnat.
Borde vara hyfsat enkelt att riva upp allt ogräs med rötterna innan du sår istället?
 
  • Gilla
Gert57 och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Lite svårt att se på bilden, jag tycker det ser ut som om du har fotat mest grus och om det stämmer måste du ju ha på jord ovanpå.

Två tips, lägg lite pengar på att köpa schysst jord. Vi köpte ett lastbilslass rot och ofräsfri jord och där är 2 säsonger senare knappt nåt ogräs.

Så gräsmattan på hösten och välj en torktålig sort!

Jag hade skippat ogräsmedel.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 6 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Finns inget ogräs att döda såvitt jag kan se på bilderna så då ska du inte spruta alls. Giftet tas ofta upp av bladen.
Man kan lägga på en tät svart väv för att hålla ogräset nere. Men jag har för mig att den ska ligga i fem år innan ogräset tröttnat.
Borde vara hyfsat enkelt att riva upp allt ogräs med rötterna innan du sår istället?
Hej.
Nej inte just nu. Tomten blev precis iordningställd. Dock så befarar jag att om vi ska så i slutet av augusti så kommer det finnas ogräs.
Ja du har kanske rätt. Tack för svar
 
Det finns inget ogräsmedel som lagligen får användas på tomtmark av privatpersoner i Sverige. Det närmaste du kommer är typ ättika eller salt. Jag hade väntat en dryg månad med att lägga på jord (ingen mening att det liggen bra öppen jord på plats) och sått direkt strax innan mitten av augusti (beroende på plats i landet). Vattning krävs förmodligen, flera gånger om dagen de första veckorna innan fröna tagit sig. Har du tur blir det regnigt och mulet så du slipper det.
 
  • Gilla
Astrantia och 5 till
  • Laddar…
Låt det bara vara nu och så försöker du hålla efter så att det inte blir massor ogräs om du har tid. Eller bara köra med trimmern för att hålla det nere.

Innan du får hem jorden i höst så skulle jag spraya eventuellt ogräs och annan växtlighet med roundup ca 1-2 veckor Innan och så bara fylla över det sen.
 
  • Gilla
simonjansson1
  • Laddar…
Claes Sörmland
Köp ett bra ogräsjärn och skulle det slå upp enstaka ogräs under juli så ta dem med det. Går fort. Förslag på bra järn för din typ av jord:

https://www.hornbach.se/p/rensjarn-wolf-garten-multi-star/6510630/

Men fortsätter den här regnfria och varma sommaren kommer endast lite att gro i juli. Kommer regn så blir det ogräs.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D
Så en matta av klöver istället för gräs, klarar torkan och håller sig grön.

Gräsmattns popularitetstid är förbi och är bara ett elände i torkan.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Så en matta av klöver istället för gräs, klarar torkan och håller sig grön.

Gräsmattns popularitetstid är förbi och är bara ett elände i torkan.
Var hittar man klöverfrön till ett rimligt pris för att så en hel matta? Jag tror inte att en matta av klöver blir så slittålig som en gräsmatta, men det kan ju fungera. Vanligtvis brukar man få klöver till slut, vad man än gör. Eftersom vi redan drivit en aning från ämnet passar jag på att nämna att jag blandade i lite blodklöver när jag sådde en liten plätt. Tanken är att den gror fortare än gräset och sedan bidrar med lite skugga, vilket gör att de första veckornas idoga vattning kan reduceras något. Blodklöver har svårt att överleva vintern så den blir ettårig i gräsmattan.
 
D
halper halper skrev:
Var hittar man klöverfrön till ett rimligt pris för att så en hel matta? Jag tror inte att en matta av klöver blir så slittålig som en gräsmatta, men det kan ju fungera. Vanligtvis brukar man få klöver till slut, vad man än gör. Eftersom vi redan drivit en aning från ämnet passar jag på att nämna att jag blandade i lite blodklöver när jag sådde en liten plätt. Tanken är att den gror fortare än gräset och sedan bidrar med lite skugga, vilket gör att de första veckornas idoga vattning kan reduceras något. Blodklöver har svårt att överleva vintern så den blir ettårig i gräsmattan.
Det går att få tag i klöverfrön i större paket men givetvis är det inte lika lätt eftersom normen och efterfrågan är gräs. Men detta kommer ändras över tid är min övertygelse.

Sen behöver det inte vara antingen eller tänker jag. Klöver kan vara bra i torra soliga lägen och gräs i halvskuggiga lägen.

Personligen tycker jag klöver är fantastiskt och extremt tåligt. Extremt lite skötsel, grönt och bra för insekter om man låter det blomma.
 
Jag är själv på jakt efter mikroklöverfrö att så in i gräsmattan. Hämmar ogräs, ger näring till gräset och håller fukten bättre.
Men har inte hittat inom EU som säljer vettiga kvantiteter till vettigt pris.

Ska man så nytt finns det gräsmatteblandningar med 5-10% microklöver.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag är själv på jakt efter mikroklöverfrö att så in i gräsmattan. Hämmar ogräs, ger näring till gräset och håller fukten bättre.
Men har inte hittat inom EU som säljer vettiga kvantiteter till vettigt pris.

Ska man så nytt finns det gräsmatteblandningar med 5-10% microklöver.
Ja hittar du någon som säljer kilovis till vettigt pris vore det intressant! Mikroklöver är rätt gullig att se på, så det kunde vara en spännande inblandning.
 
halper halper skrev:
Ja hittar du någon som säljer kilovis till vettigt pris vore det intressant! Mikroklöver är rätt gullig att se på, så det kunde vara en spännande inblandning.
Detsamma! 😅

Hittar en massa i USA, men i Europa är de jag hittat slutsålda.
 
D
Mikroklöver låter som något samlingsnamn för olika sorter, vilka sorter avses?
 
  • Gilla
Xaktly
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.