Hej,

satte 45 thujor, ny häck, för ca 9 månader sedan.alla har klarat sig jättebra förutom 2 som ser ut enligt bild. Dom börjar bli bruna och torra i barren. Går dom att rädda? jorden är fuktig och jag vattnar länge då och då enligt instruktion.

la på täckbark för 4-5 veckor sedan. för tidigt?

vad göra innan den dör helt?


Rad av höga, gröna cypresshäckväxter på brun jord med några utspridda stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gröna, frodiga cypresser med en vissnad plant mitt bland dem, mot bakgrund av mulch och gatuvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man får tyvärr räkna med några % svinn när man sätter så många plantor. Dessa 2 deppiga plantor har ju fått samma förutsättningar som de andra. Personligen skulle jag inte göra något åt detta idag utan avvakta till våren då jag ersätter de med nya. Det är bättre med vår- än höstplantering.

De kommer nog - tyvärr - inte att friskna till sig😕
 
  • Gilla
Culan och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Man får tyvärr räkna med några % svinn när man sätter så många plantor. Dessa 2 deppiga plantor har ju fått samma förutsättningar som de andra. Personligen skulle jag inte göra något åt detta idag utan avvakta till våren då jag ersätter de med nya. Det är bättre med vår- än höstplantering.

De kommer nog - tyvärr - inte att friskna till sig😕
tack för svar. Det är bara att glömma dom? går inte att göra ngt för att rädda? det märkliga är att den mådde bra fram till för någon vecka sedan. har producerat nya skott etc i vår.
 
BirgitS
De två plantorna kan ha haft lite för dåligt rotsystem från början så att de nu i sommarvärmen inte klarar av att suga i sig tillräckligt med vatten.

Vet ju inte var du köpte dem men rätt många butiker tar sånt där som reklamation och man får nya plantor. Om inte annat så fråga dem vad de anser är bästa åtgärd.

Välkommen till forumet också!
 
  • Gilla
Culan och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
De två plantorna kan ha haft lite för dåligt rotsystem från början så att de nu i sommarvärmen inte klarar av att suga i sig tillräckligt med vatten.

Vet ju inte var du köpte dem men rätt många butiker tar sånt där som reklamation och man får nya plantor. Om inte annat så fråga dem vad de anser är bästa åtgärd.

Välkommen till forumet också!
Tack för svar. Dom blir torrare och torrare för var dag, verkar vara förlorade :( vi satte dom i oktober, och under våren har dom gett nya skott.. men något har hänt nu sista veckorna. kanske är det att man inte klarat värmen.

Tror du att täckbarken är ett problem? Vi får inte reklamera dom då "vi lagt på täckbark för tidigt" enligt bolaget vi köpte av.. det är min granne som samordnat allt, så sitter på andrahandsinfo.
 
BirgitS
Täckbark orsakar knappast sån skada. Det kan göra att plantorna växer mindre eftersom de får mindre kväve men det är det ju inte fråga om här.
 
yonna yonna skrev:
Man får tyvärr räkna med några % svinn när man sätter så många plantor. Dessa 2 deppiga plantor har ju fått samma förutsättningar som de andra. Personligen skulle jag inte göra något åt detta idag utan avvakta till våren då jag ersätter de med nya. Det är bättre med vår- än höstplantering.

De kommer nog - tyvärr - inte att friskna till sig😕
NU börjar vissa bli lite "ledsna" igen. är det pga hösten eller är dessa oxå påväg att ge upp :(
 
  • Grön gran med brun, vissnande del i mitten, utomhus, delvis soligt, löv på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rad av höga, smala, gröna tuja-häckväxter med några bruna löv på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.