Hej på er,

Behöver din hjälp hur jag får till finare ”kanter” samt om ni har några andra tips. Som ni ser så går jag över linjerna.

Har börjat 1:a handen med lackfärg, den nedre delen är grund. Efter hur många lager färger bör det räcka? Använder gloss paint pro 506 white som lackfärg.

Tack!
 
  • En vitmålad trästolpe, detaljbild, med synliga penseldrag, ovanför en blå bakgrund med mönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av en vitmålad träram närbild, med synliga penseldrag och bakgrund av otydliga föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träveranda med vitmålat räcke och pelare, närbild, vertikal komposition, delvis slitna ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag googlar produktnamnet får jag upp Rusta. Stämmer det? Jag har fått uppfattningen att deras färger är ganska pigmentfattiga så att man måste måla fler lager för att det ska täcka. Den lackfärg vi har målat lister med täcker på två lager och ser betydligt bättre ut än sådär på första lagret. Du behöver kanske minst tre lager i så fall.

Vad har du för pensel? En bra lackpensel gör stor skillnad för resultatet.

Snåla inte med färgen när du målar. Det ska såklart inte rinna, men du ska heller inte behöva trycka och gnugga för att få ut färgen ur penseln. En bra halvblank lackfärg flyter ut lite lagom och jämnar ut sig själv när man har strykt på lagom mycket. Penseldragen syns fortfarande men utan att det är skarpa strimmor.

Jag gillar maskeringstejp för att få skarpa kanter mellan olika färgfält, men är man stadig på handen och har en bra pensel kan man klara sig utan.
 
M mrsnhp skrev:
När jag googlar produktnamnet får jag upp Rusta. Stämmer det? Jag har fått uppfattningen att deras färger är ganska pigmentfattiga så att man måste måla fler lager för att det ska täcka. Den lackfärg vi har målat lister med täcker på två lager och ser betydligt bättre ut än sådär på första lagret. Du behöver kanske minst tre lager i så fall.

Vad har du för pensel? En bra lackpensel gör stor skillnad för resultatet.

Snåla inte med färgen när du målar. Det ska såklart inte rinna, men du ska heller inte behöva trycka och gnugga för att få ut färgen ur penseln. En bra halvblank lackfärg flyter ut lite lagom och jämnar ut sig själv när man har strykt på lagom mycket. Penseldragen syns fortfarande men utan att det är skarpa strimmor.

Jag gillar maskeringstejp för att få skarpa kanter mellan olika färgfält, men är man stadig på handen och har en bra pensel kan man klara sig utan.
Tack, maskeringstejp ska jag ta. Har fönsterfärg som är från colorama. Kan jag använda den må tro? Tyckte inte alls de var så blankt som jag önskade..
 
C Christer Asp2 skrev:
Tack, maskeringstejp ska jag ta. Har fönsterfärg som är från colorama. Kan jag använda den må tro? Tyckte inte alls de var så blankt som jag önskade..
Luktar den mycket? En del utefärger funkar inte inomhus pga lukten, men jag vet inte hur det är med fönsterfärg. Jag är bara glad amatör och frågar i färgbutiken vad jag ska ha och hur man gör i olika situationer 🙂 Det är Coloramas lackfärg vi har använt.
 
För att måla vid skarpa kanter, använd en rundpensel. Den använder jag vid målning nära fönster och dörrar. Är man inte darrhänt funkar det kanon. Maskeringstejp är annars ett alternativ.

Grund och två gånger täck ska räcka, annars är det en usel färg du köpt.

/S
 
Davidbagare
Är det nåt jag vet så är det att måla är nåt av det tråkigaste som finns. Och är det nåt jag lärt mig är det att aldrig snåla med bra färg och penslar. Man tjänar in vartenda öre i slutändan!
Det ser ut som att fin färg täcker väldigt dåligt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.