Hej, jag har ärvt ett hus med nedgrävd linerpool med murade och isolerade väggar.
Jag försöker sälja huset och det är lite segt på marknaden nu kan man säga.
Poolen står därför just nu plåttäckt och med en vattennivå lite lagom under bräddavloppet gissar jag på, alltså precis som i vintras.

Kan man låta poolen stå så en sommarsäsong utan att göra någonting med den utan att den blir förstörd?
Vad kan hända, bör jag göra något för att minska risken för eventuella skador?
Är det någon som vet/har erfarenhet?
 
E exxy19 skrev:
Hej, jag har ärvt ett hus med nedgrävd linerpool med murade och isolerade väggar.
Jag försöker sälja huset och det är lite segt på marknaden nu kan man säga.
Poolen står därför just nu plåttäckt och med en vattennivå lite lagom under bräddavloppet gissar jag på, alltså precis som i vintras.

Kan man låta poolen stå så en sommarsäsong utan att göra någonting med den utan att den blir förstörd?
Vad kan hända, bör jag göra något för att minska risken för eventuella skador?
Är det någon som vet/har erfarenhet?
Borde väl inte vara någon fara så länge den är täckt.
Ingen egen erfarenhet utan gissar nu.

Den klarar ju vinterhalvåret med höst och vår.
 
Lär ju växa en del i den, på vintern gör det ju inte det men nu när det är varmt.
 
E exxy19 skrev:
Hej, jag har ärvt ett hus med nedgrävd linerpool med murade och isolerade väggar.
Jag försöker sälja huset och det är lite segt på marknaden nu kan man säga.
Poolen står därför just nu plåttäckt och med en vattennivå lite lagom under bräddavloppet gissar jag på, alltså precis som i vintras.

Kan man låta poolen stå så en sommarsäsong utan att göra någonting med den utan att den blir förstörd?
Vad kan hända, bör jag göra något för att minska risken för eventuella skador?
Är det någon som vet/har erfarenhet?
Om poolen tål att tömmas helt (osäker på om din murade pool klarar av att tömmas helt utan att marktrycket blir för stort), så hade jag nog tagit bort plåtarna och pumpat ur så pass mycket vatten att det bara återstår några decimeter som håller linern på plats. Så att det inte blir alltför mycket vatten sedan som ska renas när väl poolen ska startas upp.
 
Du måste ha igång pumpen så vattnet cirkulerar genom filtret och lägga s,k klorpuckar i skimmern/utloppet. Annars kan det bli så du får spenatsoppa i poolen och det sjunker till botten och blir hårt som korallrev. Gångtid på pumpen brukar gå att ställa på uret, ett par timmar per dygn som minsta tid. Gärna även backspola var 14: dag och fylla på så nivån är rätt. Det ska vara klart vatten i poolen när en presumtiv köpare ska göra sin kontroll.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Jag är novis på pooler men rent spontant känns det som att den ska se inbjudande ut när
det ska säljas, inget grönjox och hellre vatten än lock på bilderna.
 
M
Det blir nog tyvärr algtillväxt. Temperaturen på vattnet ställer till det. Jag hade nog tagit bort plåtarna och dragit igång cirkulationen. En pool höjer värdet på huset med 500,000 så du har alla anledningar att dra igång den. Pumpen kan du köra på timer om du tycker den drar mycket ström.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
@exxy19
Hur gick det? Är huset sålt?
Med eller utan alger i poolen? :)
 
Det blev sålt. Jag städade ur poolen och drog igång pump och så. Allt såg fint ut så. Pratade med en poolfirma och de sa att 2 år kan det stå iaf.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.