Hej

Har tidigare varit inne i en annan tråd och nämnt att jag och min fru blivit husägare där de tidigare ägarna ej kört sin oljepanna på ett år. Nu har vi snart tillträde och jag har förstått att det är egentligen bara pelletsbränning som är alternativet då huset är en 20 tals kåk med självdrag.

Tänkte dock behålla pannan under förutsättning att allt funkar och är väl injusterat till så låg förbrukning som möjligt. Nu undrar jag ifall det är vettigt ur ett ekonomiskt perspektiv att installera en separat varmvattenberedare som är eluppvärmd och därmed enbart köra oljepannan på vinterhalvåret. Kanske även kombinera med en luft/luft värmepump. Vilka uppenbara nackdelar kan någon se med detta?

Tar emot alla råd i detta läge.
MVH
 
Jag tror det är klokt. Det är dyrt att köra pannan bara för varmvattnet. Du måste därigenom hålla pannan och murstocken varm med olja.
 
H
Innan du funderar vidare på pellets i framtiden: Vilken panna är det fråga om, en del är inte möjliga att köra pellets i. Har du plats för 4 st pelletspallar ca 170 cm höga. Finns det plats i pannrummet för ett pelletsförråd ca 80x80 cm och en matningsskruv till pannan.
Iden om luftvärmepump och varmvattenberedare under sommarhalvåret är utmärkt. Bra även på vintern. En bra luftvärmepump ger enegi mindre än hälften så dyr som pelletsvärmen. Upp till -10 grader kan man säkert köra l-l pumpen utan att göra förlust gentemot pellets.
Montera varmvattenberedaren efter pannan. Om pannan pga. igenkalkad varmvattenslinga inte orkar med att värma upp badvattnet så kan vv beredaren då gå in och ge den extra värme som behövs.
 
Precis så avser jag att göra. Alltså installera en pelletsbrännare i pannan och komplettera med LLV. Elektrisk VVB har jag redan installerat. Pannan har längre tillbaks i tiden kompletterats med två elpatroner om 3kW vardera, dock inte av mig. Genom att istället värma tappvarmvattnet med VVB så har jag sänkt min elförbrukning med drygt 50%.
 
Hej,
Det beror lite på hur du räknar. Om du tar med investeringskostnad för vvb, luft/luft pump, pelletsbrännare samt tillbehör hamnar du kanske på runt 50 000kr om vi räknar lågt. Vad du bör överväga är även andra alternativ som ger ungefär samma prisbild. Ett alternativ kan kanske vara Luft/vatten värmepump, eller enbart pelletsbrännaren. Jag tror att de förluster du får av brännaren på sommaren rent ekonomiskt inte uppväger en LLpump samt VVB, däremot kan det säkert vara motiverat ur komfortsynpunkt, vilket dock inte frågan gällde.
 
En L/V-pump lär man inte få för mindre än 80-90 000:-
En pelletsbrännare kan man säkert få för 20 000 och en L/L-pump för ungefär samma kostnad.
VVB kostade mig 100kr eftersom jag fick 2400 i avbrottsersättning av mitt elbolag för stormen Per.
Dessutom tror jag att det är klokt att inte låsa fast sig vid ett uppvärmningssystem.
Kan dessutom tänka mig att komplettera med solfångare för tappvarmvatten.
Blir naturligtvis en extra kostnad men den lär betala sig på 10-15år.
 
Både vv-beredare o pelletsbrännare finns nästan nya på blocket till hyfsade priser även om pelletsbrännarna är dyrare nu än för 3 månader sedan..
 
Det låter som en mycket klok ide. Jag har gjort så själv ; ) Jag kör elektrisk, varmvattenberedare i kombination med luftvärmepump och elkasset i stället för oljebrännare. Jag köpte en i billig värmepump typ de som säljs på rusta också kopplade jag in en elektrisk varmvattenberedare. Gjorde allt jobbet själv och det kostade mig runt 10000kr. Summan tjänade jag snabbt in . Elkasetten kör jag från slutet på oktober lite beroende på temperaturen fram tills slutet på februari.
 
H
Per72 skrev:
Det låter som en mycket klok ide. Jag har gjort så själv ; ) Jag kör elektrisk, varmvattenberedare i kombination med luftvärmepump och elkasset i stället för oljebrännare. Jag köpte en i billig värmepump typ de som säljs på rusta också kopplade jag in en elektrisk varmvattenberedare. Gjorde allt jobbet själv och det kostade mig runt 10000kr. Summan tjänade jag snabbt in . Elkasetten kör jag från slutet på oktober lite beroende på temperaturen fram tills slutet på februari.
Det är en bra och billig lösning. Ska det bli annat än en tillfällig lösning är det bäst att byta ut Rusta-pumpen mot en modern och effektiv luftvärmepump. En självmontage pump från Rusta passar nog till garage, gäststugor och liknande. Ska man värma upp bostaden så lönar det sig inte att montera en lågprispump utan då är det riktiga grejor som krävs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.