Upplever att kyl/frys skåpet i stugan har väldigt ojämn temperatur. Speciellt vid låg användning.Och givetvis klarar den inte låg omgivningstemp.
Jag funderar på att bygga en egen termostat lösning. Mäta både kyl och frys för att kunna hålla en max temp. Bara en kylkrets så idag verkar den bara reglera efter ena delen av skåpet. Vilket troligtvis ger en dålig reglering vid låg användning.

Jag har dock ingen vidare koll på kyl/frys teori, så är det något speciellt man bör tänka på? Någon övrigt temperatur värde som kan vara intressant?
 
År det bara en termostat, så sitter den i kylen, kylan går först till frysen och sedan till kylen. Om tempen utanför skåpet går ner utanför till minus eller lågtemt så stänger termostaten av och det frysta töar-
 
Ser ut som att det inte är några konstigheter då. Tänkte använda mig av någon sonoff/esp8266 +ev ett mellanrelä
 
Om du tänker styra allt genom att stänga av sätta på strömmen till kylskåpet, bör du veta att kompressorn inte mår så bra av många abrupta stopp.
 
Hur menar du nu? Det är ju precis det befintliga termostaten gör. Tänker du på frekvensen av till och frånslag?
 
Det är hysterin på termostatregleringen som bestämmer start/stopp intervall av kompressorn. Så det går att ha vilken sorts termostatfunktion som helst, bara den har en diff på ca 4 C, kompressorer i köksutrustningar är klena rackare och ger inte mycket kyla per timme, så det tar lite tid innan den stoppar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.