Efter 2 år av väntan prishöjningar 20k tappad elbonus så ska ÄNTLIGEN våran Ioniq 5 levereras....eller våran såklart blev det inte så.

Hyundai generalagenten för Sverige köpte upp ett gäng bilar som skulle till Norge så vi får nöja oss med en bil med ungefär samma spec och annan färg och såklart betala för utrustning vi varken vill ha eller beställt.


Hursomhelst....nu ska tydligen bilen komma på någon vecka så jag hoppas ni mer erfarna EV ägare kan komma med tips och tricks med allt som gäller EV.

Vilka appar man bör ha.
Vilken kedja av laddstationer är billigast
Tips på laddkabel
Etc etc

Kasta fram allt ni har!
 
varför ska du köpa en bil som du inte har beställt ?
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
sen förstår jag inte riktigt vad du menar med "Hyundai generalagenten för Sverige" så klart dom är det är ju en av deras modeler

jag skulle aldrig vänta 2 år på en ny bil
 
M maria01 skrev:
varför ska du köpa en bil som du inte har beställt ?

Finns massor att läsa om Hyundais väntetider på bilar
Men för att fatta det kort så är bilen beställ september 2021 och inte ens byggd än.

Är långt ifrån ensam om att vänta på en bil, anledningen att ta denhär bilen är såklart att få 50k elbonus, vågar inte chansa på att min bil ska byggas i tid
 
  • Gilla
buffyin och 2 till
  • Laddar…
16.000 inlägg. Det är allt vi har. 😉

I övrigt, skaffa Chargefinder för att hitta laddare. Vilka som är billigast varierar, likaså vilka övriga appar man behöver. Jag har några dussin, använder en handfull.

Edit: Jag startade för övrigt en snabbladdningstråd härförleden. Den är lite kortare än den stora tråden och än så länge utan alltför mycket OT om jag minns rätt. Kanske återupptat den och skriver några basinlägg till vid tillfälle.
 
Redigerat:
Silly Bear Silly Bear skrev:
Finns massor att läsa om Hyundais väntetider på bilar
Men för att fatta det kort så är bilen beställ september 2021 och inte ens byggd än.

Är långt ifrån ensam om att vänta på en bil, anledningen att ta denhär bilen är såklart att få 50k elbonus, vågar inte chansa på att min bil ska byggas i tid
polaren köpte en tesla fick inte vänta så länge och han fick exakt den han hade beställt
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Köp en model y istället 😉
 
Har en annan tråd om själva bilfiaskot.


Vad har ni för tips för ny elbilsägare?
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Har en annan tråd om själva bilfiaskot.


Vad har ni för tips för ny elbilsägare?
reta inte upp bensin ägare
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
K
A better route planner för att planera hur långt du kommer på en laddning.

Okq8 appen, så slipper du lägga in några pengar i förskott och kommer åt många laddare.

Sedan tycker jag inte att man behöver ladda upp med massa appar om man inte kommer röra sig utanför bilens aktionsradie. En längre resa kommer sällan oplanerat
 
Installera laddbox hemma?
Låt inte tibber leja jobbet, de lurar dig.

Chargefinder typ.
Håll dig borta från eon, det strular nästan bara.

Var bara neutral, bli inte expert. Ioniq är mycket snyggare än tesla så lyssna inte på de där religiösa ;)

Jag tog min hemmakabel via tibber, den är efter ett år ganska stel. Men den funkar utmärkt. Det gör förvisso boxen easee med. Jag blev lurad på installationen, inte produkten (eller ja det blev vi egentligen men den funkar och gör vad den ska)
 
Tips, använd alltid de dyraste laddarna på resande fot. På så sätt slipper man köerna och trasiga laddare. Väldigt många ovana nya elbilsägare och so totalt kaos på laddplatserna. Lätt värt en slant extra att slippa detta. Det är tillräckligt krångligt att åka elbil med planering av resan, förvärmning av batteriet etc. Behövs inte trängsel konton och laddare som inte fungerar för att lägga till på stressen. Dock inget problem generellt för elbilar, utan beror på hur man löst det(eller inte löst det). Tesla funkar som det ska göra. Men en icke-fråga innan man skaffar elbil tyvärr och tillverkarna verkar inte bry sig vad kunderna av deras bilar får för upplevelse.
 
il_duce il_duce skrev:
Tips, använd alltid de dyraste laddarna på resande fot. På så sätt slipper man köerna och trasiga laddare. Väldigt många ovana nya elbilsägare och so totalt kaos på laddplatserna. Lätt värt en slant extra att slippa detta. Det är tillräckligt krångligt att åka elbil med planering av resan, förvärmning av batteriet etc. Behövs inte trängsel konton och laddare som inte fungerar för att lägga till på stressen. Dock inget problem generellt för elbilar, utan beror på hur man löst det(eller inte löst det). Tesla funkar som det ska göra. Men en icke-fråga innan man skaffar elbil tyvärr och tillverkarna verkar inte bry sig vad kunderna av deras bilar får för upplevelse.
tesla har problem dom med körde tyskland för en månad sen många var trasiga
 
M maria01 skrev:
tesla har problem dom med körde tyskland för en månad sen många var trasiga
Jodå, teslas laddare kan gå sönder också. Dock är de extremt snabba på att laga (i alla fall i sverige). T.o.m vid det tillfället då massor av stationer saboterades med avskurna kablar runt om i sverige var de lagade inom 24h.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Eftersom vissa bilmärken säljs med ett års prenumeration på Ionity undviker man dem helst trots att de är bland de dyraste om man inte har prenumerationen. Mina favoriter för att slippa köer är Recharge och öppen Tesla. Jag har ännu inte lyckats hamna i en kö men så letar jag ladd redan vid 30% så jag har kräm nog att hitta en alternativ laddpunkt. Jag laddar oftast till 60% ett par gånger hellre än att köra upp till 80% då det tar längre tid på grund av laddkurvan (effekten minskar över runt 55-60%).
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.