Funderar på en sådan klippare. Någon som har testat den modellen?
Den verkar ha drivning på ett bakhjul? Hur fungerar det i praktiken? Är den tyngre att hantera jämfört med en utan drivning (när drivning är avslagen)?
 
Har aldrig testat eller provkört en batteriklippare. Men klipparen får i vart fall positiva omdömen hos Bauhaus. Priset 3,6K kronor är väl överkomligt för en gräsklippare. Livslängden på klipparen eller hur länge batteriet står pall har jag ingen uppfattning om. Läs noga på nätet hur du förlänger livslängden på batteriet.
 
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Har aldrig testat eller provkört en batteriklippare. Men klipparen får i vart fall positiva omdömen hos Bauhaus. Priset 3,6K kronor är väl överkomligt för en gräsklippare. Livslängden på klipparen eller hur länge batteriet står pall har jag ingen uppfattning om. Läs noga på nätet hur du förlänger livslängden på batteriet.
Det var inte riktigt samma modell som jag tittade på men ändå intressant läsa recensionerna. Fanns även recensioner på ytterligare en annan modell https://www.bauhaus.se/grasklippare-ryobi-max-power-ry36lmx46a-140-36v-1x4-0ah som verkar rätt snarlik frånsett uppsamlare - lite dyrt tycker jag
 
doublepeak doublepeak skrev:
Det var inte riktigt samma modell som jag tittade på men ändå intressant läsa recensionerna. Fanns även recensioner på ytterligare en annan modell [länk] som verkar rätt snarlik frånsett uppsamlare - lite dyrt tycker jag
Beklagar att jag tipsade (länkade) dig om fel modell. Ryobi måste vara det gräsklipparmärke som har de längsta och mest avancerade modellbeteckningarna. :)

Bara en fråga i största allmänhet - varför väljer du bort bensinklippare före batteriklippare? För mig som använder gräsklippare lite mer "halvprofessionellt" dvs jag erbjuder mig att klippa en del fastigheter i vår egen samfällighetsförening samt även några vänners fastigheter på Öland, så är en bensinklippare ett krav. Batterier i all ära. De funkar garanterat bra till mindre trädgårdsytor men nackdelen enl mig är batterierna. Och detta gäller även robotklippare med för den delen. Och då syftar jag just på livslängden på batterierna. Det är lite pyssel med batterierna om man ska förvänta sig att de ska hålla hyfsat i 5, kanske 10 år.

Annars kan jag starkt rekommendera dig bensinklipparen KLIPPO. Som nu dessvärre har både bytt färg och namn till Husqvarna. Skulle garanterat hellre välja en mycket bra begagnad (bensin)Klippo än en batteriklippare idag just med tanke på batteriernas livslängd.
 
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Beklagar att jag tipsade (länkade) dig om fel modell. Ryobi måste vara det gräsklipparmärke som har de längsta och mest avancerade modellbeteckningarna. :)

Bara en fråga i största allmänhet - varför väljer du bort bensinklippare före batteriklippare? För mig som använder gräsklippare lite mer "halvprofessionellt" dvs jag erbjuder mig att klippa en del fastigheter i vår egen samfällighetsförening samt även några vänners fastigheter på Öland, så är en bensinklippare ett krav. Batterier i all ära. De funkar garanterat bra till mindre trädgårdsytor men nackdelen enl mig är batterierna. Och detta gäller även robotklippare med för den delen. Och då syftar jag just på livslängden på batterierna. Det är lite pyssel med batterierna om man ska förvänta sig att de ska hålla hyfsat i 5, kanske 10 år.

Annars kan jag starkt rekommendera dig bensinklipparen KLIPPO. Som nu dessvärre har både bytt färg och namn till Husqvarna. Skulle garanterat hellre välja en mycket bra begagnad (bensin)Klippo än en batteriklippare idag just med tanke på batteriernas livslängd.
Tackar som frågar. Vi har en nyanlagd gräsmatta där ca 100 kvm ligger i en sluttning uppåt 25 grader. På sikt så kan man göra nåt trevligare av slänten men nu är det gräs. Jag har beställt en luba robotklippare som i bästa fall dyker upp om två veckor. Jag kollar nu efter en reservklippare. Företrädesvis en begagnad. Motorklippare har jag hört inte klarar större lutningar. Vad har du för tanke kring detta?
 
doublepeak doublepeak skrev:
Tackar som frågar. Vi har en nyanlagd gräsmatta där ca 100 kvm ligger i en sluttning uppåt 25 grader. På sikt så kan man göra nåt trevligare av slänten men nu är det gräs. Jag har beställt en luba robotklippare som i bästa fall dyker upp om två veckor. Jag kollar nu efter en reservklippare. Företrädesvis en begagnad. Motorklippare har jag hört inte klarar större lutningar. Vad har du för tanke kring detta?
Problemet med just detta att motorklippare inte tål alltför kraftiga lutningar är helt rätt. Jag har i princip bara erfarenhet av det svenska märket Klippo som bara använt sig av två motorer i sina klippare vad jag känner till. Amerikanska Briggs & Stratton (B&S) motorer och japanska Hondamotorer. B&S-motorerna var känsliga för kraftiga "nedförsbackar" men betydligt bättre i "uppförsbackar". Det har naturligtvis med smörjningen att göra. Motorerna har sk "stänksmörjning" och den fungerar sämre i nedförsbackar. Honda däremot "påstår" att inte deras motorer har dessa problem... åtminstone enl Klippos/Husqvarnas produktkatalog.
 
  • Gilla
doublepeak
  • Laddar…
Kolla om du hittar en begagnad klippo med tvåtaktsmotor. Då spelar inte lutningen någon roll....
 
dof dof skrev:
Kolla om du hittar en begagnad klippo med tvåtaktsmotor. Då spelar inte lutningen någon roll....
Haha... då får man nästan backa tiden till andra världskriget. Jag vet inte ens om Klippo har tillverkat några 2T gräsklippare. Jag köpte min första Klippo, begagnad dessutom, en sk "kommunklippare" av min hyresvärd på den tiden, Gissningsvis början/mitten av 1970-talet. Redan på den tiden var det 4T som gällde.
Rent allmänt är väl gamla 2T gräsklippare några rejäla stinkbomber som inte ska förväxlas med dagens 2T röjsågar och motorsågar.
 
Dom var vanliga inom kommunal verksamhet. Har iaf 2st inom närmsta familjen. Körs på alkylat så knappt någon rök eller lukt , går tystare än 4-takt också. Outslitliga maskiner men förmodligen inte så lätta att hitta längre. Finns vad jag vet inte med drift i och för sig, om det är en dealbreaker. Hittar du en så köp.
 
Röd gräsklippare och gul saxlift i ett stökigt garage. Betonggolv, diverse verktyg och utrustning syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här brukar dom se ut.
 
dof dof skrev:
[bild]
Så här brukar dom se ut.
Oljeinblandning i bensinen?
 
dof dof skrev:
[bild]
Så här brukar dom se ut.
Det vet-i-fan om du inte hittat en gammal bild på en gammal 2-takts Klippo. Dom kan inte finnas många av idag. Fast jag måste ju säga att motorn exakt ser ut som en 4-taktare. Tanken med 2-taktare som gräsklipparmotorer var bl a att de skulle bli mindre i storlek och lättare rent viktmässigt. Men den där ser ju i princip exakt lika stor som en 4-taktare.

En redigerad variant av din bild. :)

BILD

klippo-2takt.png
 
doublepeak doublepeak skrev:
Oljeinblandning i bensinen?
Ja , körs dock med fördel på alkylatbensin.
 
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Det vet-i-fan om du inte hittat en gammal bild på en gammal 2-takts Klippo.............
Den där bilden tog jag igår 🤣
 
doublepeak doublepeak skrev:
Oljeinblandning i bensinen?
Den största skillnaden mellan 2-taktare och 4-taktare för användaren var väl att 4-taktare hade separat oljesmörjning, oljepump och oljetank. 2-taktaren hade ingen separat oljesmörjning utan motoroljan, speciell 2-takts olja - blandades direkt i bensinen. Ungefär som man gjort med mopeder sedan början/mitten av 1900-talet och även med bilar- Tänk på gamla 2-takts SAAB!
Men många handburna trädgårds- och skogsredskap än idag använder sig av 2-takts motorer med oljeinblandning direkt i bensinen. Tänk på motorsågar och röjsågar. De kan man vända upp och ner och de funkar lika bra ändå. Ingen problem med smörjningen där inte. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.