Jag hör delade meningar om detta. Har en sfx1000-gs och i den manualen framgår det att man ska köra den ca 4h per dygn och absolut inte när man badar. Läser man i olika forum kan det stå att man måste ha igång pumpen dygnetrunt för cirkulationen etc. Hur ser ni på det?
 
R Rillehouse skrev:
Jag hör delade meningar om detta. Har en sfx1000-gs och i den manualen framgår det att man ska köra den ca 4h per dygn och absolut inte när man badar. Läser man i olika forum kan det stå att man måste ha igång pumpen dygnetrunt för cirkulationen etc. Hur ser ni på det?
Jag googlade en massa på det där och flera sidor, mest amerikanska då men det kvittar, sa att du ska ha igång pumpen så länge det tar för den att rena allt vatten 3 gånger. När den har renat allt 3 gånger räknas det som rent. Dvs 1 omgång är bara typ 60% av allt vatten som faktiskt renas, 2a omgången blir 80% sen 3e 100%.

Tex min pump renar 7.5m3 i timmen. Har 25m3 vatten. på ca 3h 30 min har vattnet renats 1 gång. Jag har min pump igång 10h om dygnet för ungefär 3 fulla cirkulationer
 
Z Zlatje skrev:
Jag googlade en massa på det där och flera sidor, mest amerikanska då men det kvittar, sa att du ska ha igång pumpen så länge det tar för den att rena allt vatten 3 gånger. När den har renat allt 3 gånger räknas det som rent. Dvs 1 omgång är bara typ 60% av allt vatten som faktiskt renas, 2a omgången blir 80% sen 3e 100%.

Tex min pump renar 7.5m3 i timmen. Har 25m3 vatten. på ca 3h 30 min har vattnet renats 1 gång. Jag har min pump igång 10h om dygnet för ungefär 3 fulla cirkulationer
Ja jag läste något liknande. Intressant att det inte står så i pumpen manual. Hoppas bara pumpen orkar jobba i 12h per dygn utan att brinna upp...
 
R Rillehouse skrev:
Ja jag läste något liknande. Intressant att det inte står så i pumpen manual. Hoppas bara pumpen orkar jobba i 12h per dygn utan att brinna upp...
Första 2 åren vi flyttade hit var vår på 24h om dygnet från 1 juni och nästan hela augusti ut eftersom jag inte visste bättre. Sen när elpriserna skenare började jag kolla upp och nu 2 år har den varit igång 10h om dygnet istället. Den lever än :)
 
Jag skulle säga att det råder konsensus kring detta, men att alla inte gör likadant ändå:

1. Vissa billiga vattenpumpar är inte gjorda för att gå kontinuerligt. Har du en sådan, släng och köp något bättre.
2. Du behöver filtrera vattenvolymen fyra gånger per dygn ungefär. Att omsätta detta till gångtid på vattenpumpen är inte alltid enkelt eftersom man inte vet flödet i sitt system (att läsa pumpens specifikation hjälper inte).
3. Många kör oavsett antalet omsättningar pumpen dygnet runt. Traditionellt har det inte kostat många kronor då elen varit billig och att filtrera vattnet ordentligt är en grundförutsättning för att poolvattnet ska vara rent och lätt att sköta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.