Hej, förbereder för elektriker som sagt att vi behöver dra fram 5 "stamledningar" från elcentral till kök. Om jag monterar 20 mm flexslang, antar han kan dra max en "stam" per rör då? (tycker jag får mycket slangar, men ville försäkra mig jag inte missuppfattat något).

elcentral till vänster i första bilden, köksvägg till höger i andra bilden:

Tak med synliga träbjälkar, oavslutad isolering, kablar och genomföringar i en byggnation eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitt tak möter vägg, träbjälkar, synlig isolering, kabelrör, enkel inredning, behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Förstår inte exakt vad du frågar men det finns en anledning till att elektrikern vill ha fem separata slangar då det finns regler för vad som får dras tillsammans i samma rör (oavsett tjockleken på densamma).
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
KJD KJD skrev:
Hej, förbereder för elektriker som sagt att vi behöver dra fram 5 "stamledningar" från elcentral till kök. Om jag monterar 20 mm flexslang, antar han kan dra max en "stam" per rör då? (tycker jag får mycket slangar, men ville försäkra mig jag inte missuppfattat något).

elcentral till vänster i första bilden, köksvägg till höger i andra bilden:

[bild] [bild]
Är det inte enklare att stämma av med elektrikern så att det blir rätt?
Surt om du drar fel och hans jobb blir lidande sett till tid och kostnad.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Och om elektriker tycker du ska dra 5 st 20 mm till köket så tycker jag att du ska byta elektriker.
1 20mm och 3-5 16mm beroende på hur du ska ha det i ditt kök. Du måste även ta ett snack med elektrikern om VART slangarna ska gå, slang/rörläggning är ju det svåra i en elinstallation för det är då man måste veta exakt hur slutresultatet ska vara. Det är både svårt och tidsödande att försöka fixa feldragna slangar i efterhand.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och om elektriker tycker du ska dra 5 st 20 mm till köket så tycker jag att du ska byta elektriker.
1 20mm och 3-5 16mm beroende på hur du ska ha det i ditt kök. Du måste även ta ett snack med elektrikern om VART slangarna ska gå, slang/rörläggning är ju det svåra i en elinstallation för det är då man måste veta exakt hur slutresultatet ska vara. Det är både svårt och tidsödande att försöka fixa feldragna slangar i efterhand.
20slang kostar inte nämnvärt mer än 16 slang och är betydligt trevligare att jobba med. Till mitt kök behöver jag förövrigt 2st 16a 3fas grupper. Och har vänner som behöver både 2 och 3 så inget konstigt med det.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
20slang kostar inte nämnvärt mer än 16 slang och är betydligt trevligare att jobba med. Till mitt kök behöver jag förövrigt 2st 16a 3fas grupper. Och har vänner som behöver både 2 och 3 så inget konstigt med det.
Eftersom det kan vålla lite problem med att ansluta 20 slang till dosor (beroende på dosval) kanske man ska veta vad man ska använda och det finns ingen fördel med att överdimensionera.
Har man ett lite "udda" kök blir det lite annat än om man har ett "standard" kök. Eftersom det inte står nått om ett "udda" kök så tar jag för givet att det handlar om just ett "vanligt" kök.
Och varför du tycker att 20 slang är trevligare att jobba med än 16 slang har jag ingen som helst förståelse för, men du får naturligtvis tycka som du vill, lika väl som jag tycker annorlunda.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

1 20 slang till spis och ugn med 5X2,5. 2 st 16 slangar med 3-fasmatning 5X1,5 i, som delas upp i 1-fasgrupper räcker gott och väl i ett vanligt kök och blir över.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och om elektriker tycker du ska dra 5 st 20 mm till köket så tycker jag att du ska byta elektriker.
1 20mm och 3-5 16mm beroende på hur du ska ha det i ditt kök. Du måste även ta ett snack med elektrikern om VART slangarna ska gå, slang/rörläggning är ju det svåra i en elinstallation för det är då man måste veta exakt hur slutresultatet ska vara. Det är både svårt och tidsödande att försöka fixa feldragna slangar i efterhand.
tack, i köket vet jag vad som ska matas, allt är öppet där och ska byggas in i vägg resp skåp. Vi kom bara överens om att jag skulle hjälpa dom att förbereda då det redan är mycket tungt snickargöra som behövs i köket. Sen var jag korkad nog att inte skriva upp exkt vad han sa, och nu har det gått ett tag så minnet är ju inte glasklart längre :), och imorgon står dom här i dörren. Strålande planering helt enkelt, men sånt är ju livet ibland.
 
KJD KJD skrev:
tack, i köket vet jag vad som ska matas, allt är öppet där och ska byggas in i vägg resp skåp. Vi kom bara överens om att jag skulle hjälpa dom att förbereda då det redan är mycket tungt snickargöra som behövs i köket. Sen var jag korkad nog att inte skriva upp exkt vad han sa, och nu har det gått ett tag så minnet är ju inte glasklart längre :), och imorgon står dom här i dörren. Strålande planering helt enkelt, men sånt är ju livet ibland.
Vad bör man ha för minsta cc mellan håltagningarna (för genomföringar) i bjälkar (12x4,5 cc 60) som bär upp ett innertak av spånskiva?
 
Kan du borra i centrum på virket, där är nollspänning och ca 5 -10 cm mellan
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
O
  • Gilla
KJD
  • Laddar…
KJD KJD skrev:
tack, i köket vet jag vad som ska matas, allt är öppet där och ska byggas in i vägg resp skåp. Vi kom bara överens om att jag skulle hjälpa dom att förbereda då det redan är mycket tungt snickargöra som behövs i köket. Sen var jag korkad nog att inte skriva upp exkt vad han sa, och nu har det gått ett tag så minnet är ju inte glasklart längre :), och imorgon står dom här i dörren. Strålande planering helt enkelt, men sånt är ju livet ibland.
Nu har eletrikern var hemma (är en större firma som skickar olika gubbar varje gång), helt andra bud denna gång, räckte med den 20mm som jag dragit :), vågade aldrig dra upp någon mer, vilket var bra. Sen bestämde vi till slut att dra ett 20 mm-rör till för att dra om en gammal kabel som gick utvändigt + ha som lite reserv för framtida behov.
De dosor som dom använder klarar både 16mm och 20 mm.
Inga problem köpa eget material så länge det är i originalförpackning, och elektrikerna vill gärna slippa snickeriarbete i vårt hus som är lite off standard.
All good.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Här har du lite bra information:
[länk]
[länk]
mkt bra/tackar.
 
A
KJD KJD skrev:
Nu har eletrikern var hemma (är en större firma som skickar olika gubbar varje gång), helt andra bud denna gång, räckte med den 20mm som jag dragit :), vågade aldrig dra upp någon mer, vilket var bra. Sen bestämde vi till slut att dra ett 20 mm-rör till för att dra om en gammal kabel som gick utvändigt + ha som lite reserv för framtida behov.
De dosor som dom använder klarar både 16mm och 20 mm.
Inga problem köpa eget material så länge det är i originalförpackning, och elektrikerna vill gärna slippa snickeriarbete i vårt hus som är lite off standard.
All good.
Bra jobbat. Låter som det flyter på som det ska 😆🍺
 
  • Haha
KJD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.