Jag ska renovera, och bygga ut vårt badrum på landet. Kommer öppna upp kattvinden som ligger intill, och integrera den med badrummet. Kattvinden har snedtak, så kommer endast måla den väggen/taket enligt MVKs regler. Dock så kommer en gammal rustik träbalk och trästolpe som idag är en del av väggen mellan kattvind/badrum bli kvar i rummet. Framförallt stolpen undrar jag hur man tätar mot golvet? Räcker det med att flyta fall från denna, samt uppvik av tätskikt på den ca 10 cm, och sen bara olja in denna grundligt? Risk att det rinner längst stolpen in under tätskiktet/sugs upp väta i träet?

Balken gipsar jag fram till. Hur tätar jag mellan balk och övrig vägg/tak?

Vill helst inte täcka in vara sig balk eller stolpe, då jag tror att det kan bli väldigt snyggt med dem synliga, inoljade.
 
Om vi antar att det inte blir direkt vatten mot stolpen, så kommer det säkert att fungera i praktiken. Men jag har svårt att se att du kan få till det på ett godkänt sätt enl. branshreglerna.

Den stora faran, som jag ser det. är om vatten (kondens?) kan rinna på stolpen och ned i bjälklaget. Om det inte blir direkt vatten på stolpen, så handlar det "bara" om vatten i ångform som sugs upp av träet. och ev kan vandra vidare in i väggen bakom och runt stolpen. Under förutsättning att du inte har tät byggplast inne i väggen, så kommer den lilla vattenångan som kommer in i väggen att vandra vidare ut genom väggen och (troligen) inte ställa till något. Den "ångöppna" ytan som stokpen utgör är ändå en väldigt liten del av den totala väggytan. Har man en hel vägg öppen för ånga så kan det gå sämre.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om vi antar att det inte blir direkt vatten mot stolpen, så kommer det säkert att fungera i praktiken. Men jag har svårt att se att du kan få till det på ett godkänt sätt enl. branshreglerna.

Den stora faran, som jag ser det. är om vatten (kondens?) kan rinna på stolpen och ned i bjälklaget. Om det inte blir direkt vatten på stolpen, så handlar det "bara" om vatten i ångform som sugs upp av träet. och ev kan vandra vidare in i väggen bakom och runt stolpen. Under förutsättning att du inte har tät byggplast inne i väggen, så kommer den lilla vattenångan som kommer in i väggen att vandra vidare ut genom väggen och (troligen) inte ställa till något. Den "ångöppna" ytan som stokpen utgör är ändå en väldigt liten del av den totala väggytan. Har man en hel vägg öppen för ånga så kan det gå sämre.
Tack, tänker lite så också, att det är en så pass liten yta, och får anpassa så dusch m.m. inte är för nära denna. Tänker att jag även skulle kunna såga ett snitt i stolpen på ca 5-10 mm runt om denna, vid avslutet av tätskiktet/uppviket, som jag sedan låter tätskiktet gå in i, så att ev. rinnande vatten på denna, rinner ut på utsidan av tätskiktet?

Uppviket täcker jag sedan med klinkers.
 
Har svårt att se att naket trä skulle suga upp ev ånga och leda det neråt. Den kan ju bli blöt om man spolar direkt på men det är ju en annan sak. I övrigt så lär det nog torka vartefter rummet torkar upp i övrigt.
Men det är ju som sagt inget fb kommer att ersätta om framtida skada beror på byggsättet.
 
  • Gilla
Måke
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Har svårt att se att naket trä skulle suga upp ev ånga och leda det neråt. Den kan ju bli blöt om man spolar direkt på men det är ju en annan sak. I övrigt så lär det nog torka vartefter rummet torkar upp i övrigt.
Men det är ju som sagt inget fb kommer att ersätta om framtida skada beror på byggsättet.
Precis, och om så sker får man åtgärda det då 👍
 
Det går definitivt att göra bra med manschetter, men det kommer bli ett avsteg beroende på var den är placerad. Bilder underlättar 🙂
 
  • Gilla
Måke
  • Laddar…
F falkn skrev:
Det går definitivt att göra bra med manschetter, men det kommer bli ett avsteg beroende på var den är placerad. Bilder underlä😊
F falkn skrev:
Det går definitivt att göra bra med manschetter, men det kommer bli ett avsteg beroende på var den är placerad. Bilder underlättar 🙂
Tack! Ska riva väggen in till kattvinden först. Lägger upp lite bilder efter det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.