BirgitS
TRJBerg TRJBerg skrev:
Har någonsin "branschregler" haft en juridisk betydelse?
Se inlägg 5.
 
wildeside
TRJBerg TRJBerg skrev:
Har någonsin "branschregler" haft en juridisk betydelse?
Japp varje gång man ska hitta en skyldig till något eller när försäkringsbolagen vill betala ut så lite som möjligt (helst inget).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
TRJBerg
BirgitS BirgitS skrev:
Se inlägg 5.
"troligen".
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om du inte tror på att försäkringsbolagen anser att man ska göra saker och ting fackmässigt, dvs. enligt branschreglerna (vilket jag trodde var allmänkunskap för den som varit hyfsat aktiv i forumet i flera år), så är det väl bättre att du ringer ditt eget försäkringsbolag och frågar.

Om du inte förstår liknelsen med kök så strunta i den. Läs branschreglerna för badrum och ring ditt försäkringsbolag och fråga. Eller läs alla andra femtioelva trådar om badrum och toaletter.
Då jag precis nyss fått en vattenskadad tvättstuga åtgärdad är jag oerhört nyligen uppdaterad om försäkringsbolagens krav. Särskilt då de till en början ständigt förväxlade tvättstuga med badrum. Jag vet inte hur många gånger vi gick igenom deras krav och skillnader på krav mellan ALLA typer av rum med vatten.

En sak minns jag väldigt väl. Toaletter utan annat än toa och handfat behöver INTE ha tätskikt. Inget plastunderlägg heller, då eventulla läckage syns på golvet.
 
  • Gilla
jannebmw och 2 till
  • Laddar…
M Maison41 skrev:
För 10 år sedan var vi i en liknande situation men det gällde att "renovera" ett befintligt toagolv i en villa. Vi hade precis lagt ut mycket pengar på en totalrenovering av det större badrummet, ville snåla här och bara snygga till. Det befintliga beläggning var samma våtrumsmatta som fanns i badrummet. Det såg inte så snyggt ut efter många år. Efter mycket letande kom jag på att vinylgolven på Bauhaus skulle funka bra och lämpa sig för DIY. Det gick att lägga på det befintliga mattan. Så värst billigt var det inte ca 300kr/kvm men vi behövde så lite. Lätt att fixa var det, mjukt att gå på, lätt att hålla rent, vattentåligt. 10 år senare ser det lika bra ut. Utbudet är stort nu på Bauhaus, till skillnad från då, priserna varierar så kolla skillnaden om du tycker det låter intressant.
Intressant, det låter som en vettig lösning, vi har en liknande situation där hemma. Du säger att du la den ovanpå befintlig matta, även då uppvikt en bit på väggen för att dölja hela badrumsmattan? Om ja, ser det inte konstigt ut med ett sådant tjockt lager?
 
A AG A skrev:
Då jag precis nyss fått en vattenskadad tvättstuga åtgärdad är jag oerhört nyligen uppdaterad om försäkringsbolagens krav. Särskilt då de till en början ständigt förväxlade tvättstuga med badrum. Jag vet inte hur många gånger vi gick igenom deras krav och skillnader på krav mellan ALLA typer av rum med vatten.

En sak minns jag väldigt väl. Toaletter utan annat än toa och handfat behöver INTE ha tätskikt. Inget plastunderlägg heller, då eventulla läckage syns på golvet.
Även om det inte är krav så är det skönt med tätskikt där det slabbas med vatten, så att rolla på ett tätskikt även i en toalett känns ganska vettigt
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
A AG A skrev:
Då jag precis nyss fått en vattenskadad tvättstuga åtgärdad är jag oerhört nyligen uppdaterad om försäkringsbolagens krav. Särskilt då de till en början ständigt förväxlade tvättstuga med badrum. Jag vet inte hur många gånger vi gick igenom deras krav och skillnader på krav mellan ALLA typer av rum med vatten.

En sak minns jag väldigt väl. Toaletter utan annat än toa och handfat behöver INTE ha tätskikt. Inget plastunderlägg heller, då eventulla läckage syns på golvet.
Och vad säger du då om branschreglerna det har länkats till som just säger att det ska vara tätskikt på golvet i toaletter med 5 cm uppvik på väggen om det inte gäller en toalett på oisolerad betongplatta i en källare?
Anser du att det är normalt att försäkringsbolag anser att man inte ska följa branschreglerna?
Kanske det är just ditt försäkringsbolag som är unikt i att anse att man kan strunta i branschregler?
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Tänk på att det ska sitta ett tätskikt i golvet. [länk]
Jag tolkar det som att det bara behövs om det finns en varmvattenberedare på toaletten.
 
Hur kan du tolka det så?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
F Florran skrev:
Jag tolkar det som att det bara behövs om det finns en varmvattenberedare på toaletten.
Har du läst rubrikens fråga och första ordet i svaret?
 
E Erik_91 skrev:
Intressant, det låter som en vettig lösning, vi har en liknande situation där hemma. Du säger att du la den ovanpå befintlig matta, även då uppvikt en bit på väggen för att dölja hela badrumsmattan? Om ja, ser det inte konstigt ut med ett sådant tjockt lager?
Vi lade golvet som vanligt bräda för bräda med utsågning för toan, avloppsröret från handfatet. Sedan tog vi vanliga brädor, målade de i samma färg som golvet och satte de som socklar ovanpå den uppvikt badrumsmattan. Vi tog skruvar till det så där rök våtrumsmattan men det var inte viktigt för oss. Uppvikningen syns inte alls (minns inte om brädorna var en aning högre eller ej) och vinylgolvet ser ut precis som när det var nytt. Vi passade på och målade utrymmet samtidigt och är ff nöjde med resultatet.
 
  • Gilla
Erik_91
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.