I denna tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/nibe-flm30-jordfel.322240/
finns en beskrivning hur min modul beter sig just nu. Provade mig fram och kunde konstatera att det är modulen, inget annat finns på gruppen och när stickproppen är utdragen löser inte jfb ut. Värmepumpen har egen jfb så inget problem med den kopplingen.
Kollade slangen som beskrivs i tråden och det verkade inte vara något stopp. Har dock inte blåst med tryckluft. Öppnade sedan fronten och där fanns lite vatten under fläkten. Antagligen har det läckt vidare till elektroniken under fläkthus.
Är det något mer jag kan göra? Vem kontaktar jag för vidare felsökning? Elektriker eller kyltekniker/vp-installatör?

Öppet vitrinskåp med inbyggd ventilation, elektronisk panel, kaotiskt placerade föremål och köksutrustning under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild på damm och smuts under en möbel med synliga kablar och pappershandduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rör och hushållspapper syns inuti dammigt, smutsigt tekniskt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Prova med att värma med frugans hårtork, i bland går det. Kanske du kan lossa plåtar eller annat och komma åt bättre. SEn ser du till att få dit en plast under det som kan rinna/läcka och skydda elektroniken. Att JFB löser beror på att det är kanske fukt mellan inkommande och jord. Inget ovanligt på dessa maskiner överlag.
 
J jonaserik skrev:
Prova med att värma med frugans hårtork, i bland går det. Kanske du kan lossa plåtar eller annat och komma åt bättre. SEn ser du till att få dit en plast under det som kan rinna/läcka och skydda elektroniken. Att JFB löser beror på att det är kanske fukt mellan inkommande och jord. Inget ovanligt på dessa maskiner överlag.
Tog in kompressorn och blåste slangen, men det kom inte mer vatten än vad som (troligen) finns i vattenlåset. Slangen korrekt upphängd mao.
Hårtorken är nog bättre än att blåsa med kompressorn vilket var mitt nästa steg 😁
Så här såg det ut på golvet efter blåsningen. Spillt innehåll på golvet bredvid en öppnad säck och möbler, troligtvis i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gegga så att kondensvatten inte kan rinna ut, normalt det med.
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Tog loss fläkten och hittar vatten. Inga mängder och svårt att se om det är någon anslutning längre in som läcker. Blåste med hårtork och tänker vänta med testkörning till morgondagen.
Fordonsinteriör med smutsig matta, exponerade kablar och en delvis synlig pedalenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kolla så det inte är en massa gegga på el-delarna
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Kolla så det inte är en massa gegga på el-delarna
Ska se om jag får loss nån mer plåt. Om man tittar noga så verkar det ligga vatten runt cirkulationspump längst bak?
 
Säkert kondensvatten då luften kyls bra. pumpen klarar sig om det inte rinner in i kopplingsdosan på den
 
Tittade till den igen. Tyvärr är det nog läckage kring cirkulationspumpen 😟
Får ta kontakt med rörläggaren i morgon.
Insida av ett fordon, syn på fotbräda, pedaler, ledningar och sannolikt en knapp eller switch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Läckage var det. Rörläggaren fick bilden igår, ringde honom i morse (hemkommen från semester igår) och då var han hos grannen. Kom hit, bytte pump och startade igång. Bra så långt, men nån timma senare löste jfb igen. Nytt besök och då byttes även pumphuset, liksom nya tätningarna t/r. Trångt utrymme men det löste sig och nu fungerar det igen. Varför det började läcka vet vi inte. Det gamla pumphuset var i plast, nya i metall. Elektroniken är hyfsat skyddad men elkontakten till fläkten sitter i botten och där var ”elefantmassan” inte helt tät. Också åtgärdat. Blev nästan lovad 15 nya år på modulen, apropå frugans fråga om livslängden på modulen ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.