Hej!

Jag har försökt leta igenom forumet och hitta visst svar men inte fullt på min fråga (innan jag blir utskälld att jag inte läst andra trådar :)).

På vår baksida av tomten står en 2-årig ligusterhäck, samtidigt som vi planterade baksidan planterade vi framsidan. Framsidan frodas ligustern och växer till sig rejält medan baksidan på cirka 30 meter så har 25 plantor dött. Jag har upptäckt att det står vatten på baksidan i häcken, det är rena kleggamojan omkring häcken under vintern. När det sedan blir kallt fryser detta och troligen har det tagit död på en del plantor och dess rötter. NU till frågan. Jag har identifierat två varianter av möjligheter att förbättra situationen.

1. gräv upp en del av häcken där det är som mest vattensjukt och lägg ett dräneringsrör som jag sedan avleder mot baksidan.
2. bakom mig är kommunens mark och i området som det är vattensjukt lutar marken något åt mitt håll. Således se till att marken lutar ifrån mig istället för mot mig.

Kan det dessutom hjälpa om jag lägger ut mer jordmassor mot slutet av tomten/rabatten för att höja min mark? Får det vattnet att rinna ifrån mig och mot kommunens?

Tack på förhand för era kloka svar.

Med vänliga hälsningar
Linus
 
Bilder skulle underlätta. Om jag förstår det rätt skulle problemet lösas genom att höja marken under häcken. Eftersom häcken inte är så gammal borde det kunna åtgärdas/omplanteras i augusti så att den hinner acclimatiseras före vintern.
 
  • Gilla
linuslinuslinuslinus
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Bilder skulle underlätta. Om jag förstår det rätt skulle problemet lösas genom att höja marken under häcken. Eftersom häcken inte är så gammal borde det kunna åtgärdas/omplanteras i augusti så att den hinner acclimatiseras före vintern.
Jag försökte ta några bilder men det är otydligt med hur marken ser ut, eller det ger ingenting. Det alternativet som du angav är ju smart. Mer jord under och omplantera! Det ska jag definitivt göra.
 
Vas har du för jordtyp?
 
  • Gilla
linuslinuslinuslinus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.